Rengaskeskustelua

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 12 Loka 2019, 18:07

Oispa cowa
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Karim
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:37

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Karim » 18 Marras 2019, 12:35

Pitäisi XT Foresteriin saada ehkä vähän kokeilumielessäkin "karkeammat" talvirenkaat, koska uusien talvirenkaiden osto on jokatapauksessa edessä. Tulee ajettua talvisin auraamattomia metsäautoteitä uusia pilkkipaikkoja etsiessä, mutta en kyllä kiellä ettenkö myös ulkonäkösyistä niitä ole hankkimassa.Viimeinen niitti taisi olla kun katselin kuvia täällä aiemmin linkatusta sivustolta: https://lpaventure.com/blogs/projects-forester

Tällä hetkellä autossa on alla Nokian Hakkapeliitta 7 (235/50/18"). Uusia vanteita en ole ostamassa, vaan renkaat pitäisi sovittaa noille 18" vanteille. Ja tiedän tuo ei ole ihan optimaalisin koko "karkeammille" renkaille, vaan yleisesti suositaan paljon pienempää vannekokoa.
Ja pohjoisessa päin kun ajelen niin nastat pitää renkaissa olla.

Nettiä aika paljon selannut ja lueskellut kokemuksia näistä "karkeammista" renkaista. Aika vähän löytyy juttua Suomi-foorumeilta, mutta jenkkilästä sitäkin enemmän. Olen tullut siihen päätelmään, että jos haluaa "karkeammat" off-road-henkiset renkaat niin All Terrain -renkaat olisi oikea vaihtoehto, ja niihin sitten nastat jälkiasennuksena. En tiedä onko näin, mutta sellainen tunne jäi netin selailusta.

General Grabber AT2 rengasta kehutaan aika paljon ja niissä on nastoille valmiit paikat. Näitä ilmeisesti saa tilattua myös valmiiksi nastoitettuna.
Toinen vaihtoehto voisi olla BF Goodrich All Terrain T/A KO2, mutta sen talviominaisuudet ovat nettikommenttien perusteella aika huonot.
Molemmat näistä renkaista ovat ulkonäöllisesti sellaiset mistä pidän.

Eli kaikki kommentit, kokemukset ja esim. tiedot mistä kannatta kyseisen mallin renkaita tiedustella/ostatella ovat tervetulleita.
Subaru Forester XT CVT (MY13)

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 28 Marras 2019, 16:40

Kuva

Kyllä Nokian Hakkapeliitta 5:t on riittäneet syvemmissäkin lumissa.
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
JuuS0
Viestit: 153
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:18
Paikkakunta: Lahtegia

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja JuuS0 » 28 Marras 2019, 18:02

Karim kirjoitti:Pitäisi XT Foresteriin saada ehkä vähän kokeilumielessäkin "karkeammat" talvirenkaat, koska uusien talvirenkaiden osto on jokatapauksessa edessä. Tulee ajettua talvisin auraamattomia metsäautoteitä uusia pilkkipaikkoja etsiessä, mutta en kyllä kiellä ettenkö myös ulkonäkösyistä niitä ole hankkimassa.Viimeinen niitti taisi olla kun katselin kuvia täällä aiemmin linkatusta sivustolta: https://lpaventure.com/blogs/projects-forester

Tällä hetkellä autossa on alla Nokian Hakkapeliitta 7 (235/50/18"). Uusia vanteita en ole ostamassa, vaan renkaat pitäisi sovittaa noille 18" vanteille. Ja tiedän tuo ei ole ihan optimaalisin koko "karkeammille" renkaille, vaan yleisesti suositaan paljon pienempää vannekokoa.
Ja pohjoisessa päin kun ajelen niin nastat pitää renkaissa olla.

Nettiä aika paljon selannut ja lueskellut kokemuksia näistä "karkeammista" renkaista. Aika vähän löytyy juttua Suomi-foorumeilta, mutta jenkkilästä sitäkin enemmän. Olen tullut siihen päätelmään, että jos haluaa "karkeammat" off-road-henkiset renkaat niin All Terrain -renkaat olisi oikea vaihtoehto, ja niihin sitten nastat jälkiasennuksena. En tiedä onko näin, mutta sellainen tunne jäi netin selailusta.

General Grabber AT2 rengasta kehutaan aika paljon ja niissä on nastoille valmiit paikat. Näitä ilmeisesti saa tilattua myös valmiiksi nastoitettuna.
Toinen vaihtoehto voisi olla BF Goodrich All Terrain T/A KO2, mutta sen talviominaisuudet ovat nettikommenttien perusteella aika huonot.
Molemmat näistä renkaista ovat ulkonäöllisesti sellaiset mistä pidän.

Eli kaikki kommentit, kokemukset ja esim. tiedot mistä kannatta kyseisen mallin renkaita tiedustella/ostatella ovat tervetulleita.


Jos haluat nastoitetut altsikat niin sittenhän ne on vaan ostettava sikäli niitä saa sopivassa koossa. Mutta talvirenkaathan ne on vaan etäisesti, vaikka nastottaisi. Hakka/nordman seiskaan turha verrata. Muutamia kuvia kattelin netistä tosta kenraali paskantajasta ja näkyi olevan nastan reikää keskellä ja reunoilla tai vaihtoehtoisesti vain reunoilla. Kuvittele että tiehen osuu kustakin renkaasta kerrallaan noin levitetyn kämmenen kokoinen alue, generalin kohdalla siis noin 6 nastaa. Nastatkin lienee mallia pieni pyöreä, tarkoitettu yleensä kuorma- tai linja-autoihin.Toinen mielessä pidettävä seikka on käytetty kumiseos, altsikat tarkoitettu pääosin kesäajoon niin kumiseos on kovempaa kuin pohjoismaisessa talvirenkaassa. Kolmas juttu on lamellointi jota altsikoissa ei oikeastaan ole, enempi ns. Avatut palat. (Tästä syystä kaikkia malleja ei ole mahdollista edes nastottaa). Tämä yhdistettynä siihen karkeuteen teettää pahimmillaan sen että palat toimivat suksina. Noin muutenhan karkeemmat renkaathan toimivat myöskin niin päin että karkeutensa ansiosta kaivavat itsensä nopeammin kuoppaan, siksi tractor pullingiakin ajetaan liki slikseillä.

Osa kuulopuhetta, osa peilattu omista ajokokemuksista ja osa faktaa, kannattanee kuitenkin pohtia onko kyseessä kuitenkaan niin hienon näköinen juttu että vaihtaisit hyvät talvirenkaat hienon näköisiin välikelin renkaisiin. Takuuvarmasti niillä altsikoilla "pärjää" vaikka ilman nastoja, mutta jos autolla ajaa sinun lisäksi joku muukin...

Itse vinssasin viime talvena erästä väärän merkkistä nelivetoa pois 10cm syvästä hangesta, hangen alla jää, auton alla nastoitetut ja mattoveitsilamelloidut mud terrain renkaat. Paikka oli noin metrin verran tien sivussa. Väitän että tuosta pinteestä olisin päässyt ajamalla pois jos kyseessä olisi ollut legacyni ja nordman 5 renkaat tai vaimon justy goodyearin ug ice2. Naapurin mummo vahti ikkunasta kun ensimmäisellä nykäyksellä kulkine kapusi ylös ja samanaikaisesti vinssin toisesta päästä koivusta heilahti noin kuution verran lunta maahan, oli puunsuojaliina jos joku murehtii.

Lähetetty minun SM-G390F laitteesta Tapatalkilla
Keskustelua myös ircin puolella: #subaruclubfinland @IRCnet

Karim
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:37

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Karim » 07 Joulu 2019, 18:51

Kiitos hyvistä kommenteista. Voihan se olla, että noista all terraneista ei talvirenkaiksi ole jokapäiväiseen ajoon jos vaaditaan pitoa myös jäällä. Pitää katsoa josko sitä sitten kesärenkaiksi katselis sopivat at -renkaat.
En tiedä muistanko oikein, mutta Michelinillä taisi olla joku karkeampikuvioinen suv-nastarengas. Se voisi olla kokeilemisen arvoinen. Hakkapeliittoja en tule ostamaan. Kolmet hakkapeliitat (viitosta ja seiskaa) on minulla eri autoissa olleet ja jostain syystä ne eivät ole koskaan minua vakuuttaneet vaikka hyvin testeissä pärjäävätkin.
Subaru Forester XT CVT (MY13)

THU
Viestit: 15
Liittynyt: 27 Syys 2019, 12:20

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja THU » 26 Tammi 2020, 16:56

Sopiiko SG Foresteriin 215/65/16 heittämällä paikalleen? Tällä hetkellä koko on 215/60/16, ja katselussa olisi kesärenkaat, jotka kestävät ajella sorateitä. Edellisen kotteron halpiskumeista puhkesi 2kpl samalla kalareissulla, ja kumit oli ihan uudet...

Olen katsellut noita yokohaman geolandareita, ja michelinin latitude crosseja, jos kestäisivät vähän karkeampia teitä ajella... Hinta pompsahtaa vaan tuossa 215/60/16 koossa n.150€ yokohaman kohdalla.

Entäs tuo polttoaineen kulutus, kuinka paljon nousee noilla rattailla?

3AHG
Jäsen
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja 3AHG » 26 Tammi 2020, 17:05

Sopii. Suosittelen latitude crosseja, kulutuksessa ei varmaankaan juuri muutosta huomaa :driving:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

olokko
Viestit: 13
Liittynyt: 10 Maalis 2017, 14:00

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja olokko » 26 Tammi 2020, 19:52

Miekin voin suositella noita latitude crosseja! Enimmäkseen tuli ajettua asfalttia niillä, eikä maasto ominaisuuksia juuri tullut testattua. Mutta märällä heinittyneellä metsätiellä pitoa oli eri tavalla verrattuna normi kesärenkaaseen!
Ja mikä parasta, miulla olisi kyseiset renkaat koossa 215/65-16 joutilaana. Ajettu luokkaa 5 - 10 tkm. Ovat subarun vanteilla. YV jos kiinnostaa :)

japa
Jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja japa » 26 Tammi 2020, 20:56

Hei. Tuli tossa lauantaina heitettyä 550km lenkki Imprezalla. 195/55/16 renkaat alla. T nopeusluokka eli190kmh, ei 130kmh oikein voinut painaa kun alko semmone voplaaminen... :banghead: saatanan prerium :angry4: lähtee.
Impreza GC8-99 (350/500)
Legacy 2.5 stw-04 (käyttis)
Kadett GSI-cabrio-87 (kesä auto)
Kadett C COUPE 2.0E-77 (harraste)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)

3AHG
Jäsen
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja 3AHG » 26 Tammi 2020, 22:21

Mitkäs renkaat tommosta tekee? :dontknow:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

japa
Jäsen
Viestit: 166
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:44

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja japa » 27 Tammi 2020, 21:52

Juu vika löyty! Paineet oli 1.9-2.0 laitoin 2.5 nyt on aivan eri auto. No tulipa haukuttua varoiksi. :thumbsup:
Impreza GC8-99 (350/500)
Legacy 2.5 stw-04 (käyttis)
Kadett GSI-cabrio-87 (kesä auto)
Kadett C COUPE 2.0E-77 (harraste)
Forester 2.0xs-12 aut (vaimon)

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 14 Helmi 2020, 09:05

Pahottelut jos on ollut jo esillä, mutta en löytänyt eli käykö 2009 mallin OB:n vanteet 2010 OB:hen (joo siis eri korit)? Tuossa olis ehkä mahdollisuus vaihtaa nyt alla olevat 16 tuumaset alut 17 tuumasiin aluihin lähes päikseen.

Sitten jatkokysymys jos mahtuuko tossa 2010 OB:ssa pyörimään mimmonen talvirengas tuolla 17 tuumasella vanteella. Nyt on alla 215/65/16. Eli jos saan nuo 17 tuumaset niin onko 225/65/17 maksimi ja mahtuuko sekään? Nimim kaikki maavara käyttöön :-)

AnttiHat
Viestit: 72
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 15 Helmi 2020, 12:44

Itseasiassa hokasin, että voishan sitä periaatteessa kasvattaa nykyiselläkin vannekoolla 70 profiiliin eli 215/70/16, mutta mahtuuko kääntymään? Eli millä kombinaatiolla saa kaiken maavaran käyttöön ilman modifikaatiota?

JanneK
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Helmi 2020, 13:45

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja JanneK » 16 Helmi 2020, 13:51

ensimmäinen viesti tuoreelta Foresterin omistajalta. SJ-mallin vakio rengaskoko on 225/60-17. Ensi kesänä on uusien kesärenkaiden hankinta edessä. Saisin hieman lisää maavaraa, jos hankkisin 225/65-17 renkaat. Halkaisija kasvaa 22 mm, säde 11 mm. Sopiiko pyörimään? Onko kokemuksia? Jenkkifoorumilta olen etsinyt vastauksia, mutta ovat ristiriitaisia.

Entäpä varapyörän rengas. Onko muutos niin suuri, että se pitäisi vaihtaa myös?

OB 5th gen
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Loka 2019, 09:22

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja OB 5th gen » 16 Helmi 2020, 21:08

Kaksi sarjaa Michelin Latitude Tour HP 225/65-17 on pyörinyt alla läpi vuoden SJ Foresterissa. Niitä ei vain taida enään saada. Eli hyvin mahtuu pyörimään.

JanneK
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Helmi 2020, 13:45

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja JanneK » 16 Helmi 2020, 21:17

Kiitos vastauksesta. Itärajalla kun olen, ajattelin käydä tuosta rajan takaa Kormoran Suv Summerit.

smacine
Jäsen
Viestit: 141
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:14

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja smacine » 17 Helmi 2020, 10:26

JanneK kirjoitti:Kiitos vastauksesta. Itärajalla kun olen, ajattelin käydä tuosta rajan takaa Kormoran Suv Summerit.

Jokunen vuosi sitten ostin legacyyn kormoranit kesärenkaiksi kun halvalla sai. Uutena hiljaiset, kaikin puolin ihan ok renkaat. Yllätyksenä lumi/jääpito, oli kun olis vähän huonommilla kitkoilla ajanut, siis ei mitään ongelmaa talvikelissä.. Huonona puolena kuluivat sitten tosi nopeasti ja kuluneena rupesivat meluamaan ja uraherkkyys oli jotain käsittämätöntä :shock:. Varsinkin isommat urat aiheuttivat melkoisia vetelyjä ja syöksähtelyjä.. Urattomalla tiellä ei mitään ongelmia edelleenkään käytöksessä..
Mutta tämä siis ihan normi kokoisista kesägummeista n. Viiden vuoden takaa

JanneK
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Helmi 2020, 13:45

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja JanneK » 17 Helmi 2020, 16:33

Täytyy miettiä lähempänä kesää, kun naapurin rengassesonki alkaa ja hinnatkin on tiedossa.
Varapyörästä. Originaali varapyörä on 185/65-17 ja kehän ero alkuperäiseen rengaskokoon 225/60-17 on - 9 cm. Jos laitan 225/65-17 renkaat varapyörän kehän ero olisi - 16 cm. Mitähän neliveto tykkää?

Varapyörä on ehdoton, koska ajelen paljon Venäjän Karjalassa syrjäseuduilla. Jos laitan korkeamman profiilin renkaat ja otan varapyöräksi alkuperäiskokoisen talvirenkaan, kehän ero on - 6,7 cm, eli pienempi kuin nykysetissä. Ei aiheuttane ongelmia, muuta kuin, että tuo ei mahdu vararenkaan syvennykseen!

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Helmi 2020, 18:55

Ei se neliveto tykkää, ainakaan jos on akselilla lukko. Mutta vararengashan on sitä varten, että hätätapauksessa sillä nilkutetaan lähimpään paikkaan jossa saa toisen renkaan/vanhan kuntoon. Ei se sitä varten oo että sillä heitetään kesällä euroopan ympäriajo.

JanneK
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Helmi 2020, 13:45

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja JanneK » 17 Helmi 2020, 19:21

ok, kiitos. Epätodennäköistähän renkaan rikkoutuminen on Venäjälläkin, mutta ilman vararengasta en korpeen lähde. Minun reiteillä siellä rengasliike löytyy max 150 km päästä. Eiköhän tuolla alkuperäisellä vararenkaalla uskalla sen nilkuttaa, vaikka vierintäkehän pituus kasvaisikin muihin renkaisiin nähden.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Helmi 2020, 21:56

Jos lukko löytyy, ni se on kuitenki vaan visko, ja taka-akselilla. Eli paras on laittaa vararengas eteen, missä on avoin tasauspyörästö. Ja kannattaa ostaa tubelesspaikkasarja ja pikku kompura mikä toimii tupakansytyttimestä, eikä paikkavaahtokaan hätävaran liiotteluna pahaa tee. Ompahan varaa mistä valita.

Lohimies
Jäsen
Viestit: 115
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Lohimies » 19 Helmi 2020, 18:15

JanneK kirjoitti:ok, kiitos. Epätodennäköistähän renkaan rikkoutuminen on Venäjälläkin, mutta ilman vararengasta en korpeen lähde. Minun reiteillä siellä rengasliike löytyy max 150 km päästä. Eiköhän tuolla alkuperäisellä vararenkaalla uskalla sen nilkuttaa, vaikka vierintäkehän pituus kasvaisikin muihin renkaisiin nähden.

Hommaa sellainen kattokori ja sinne vararengas. Jää vielä tilaa isolle vedenpitävälle kassillekin. Tuollaisella setupilla olen itse kalareissuilla korvessa liikkunut. Venäjällä ei ole ihme kyllä kertaakaan renkaita puhjennut, mutta Ruotsin lapissa on kaksi kertaa. Molempia kertoja epäilen tosin ilkivallaksi, kun oli keskellä ei mitään eksynyt kateruuvi renkaaseen sillä aikaa kun olin joella kalassa.

Lohimies
Jäsen
Viestit: 115
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Lohimies » 19 Helmi 2020, 19:33

Eli tähän tyyliin. Winning:
Kuva

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 665
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja -teme- » 20 Helmi 2020, 06:53

Lohimies kirjoitti:
JanneK kirjoitti:ok, kiitos. Epätodennäköistähän renkaan rikkoutuminen on Venäjälläkin, mutta ilman vararengasta en korpeen lähde. Minun reiteillä siellä rengasliike löytyy max 150 km päästä. Eiköhän tuolla alkuperäisellä vararenkaalla uskalla sen nilkuttaa, vaikka vierintäkehän pituus kasvaisikin muihin renkaisiin nähden.

Hommaa sellainen kattokori ja sinne vararengas. Jää vielä tilaa isolle vedenpitävälle kassillekin. Tuollaisella setupilla olen itse kalareissuilla korvessa liikkunut. Venäjällä ei ole ihme kyllä kertaakaan renkaita puhjennut, mutta Ruotsin lapissa on kaksi kertaa. Molempia kertoja epäilen tosin ilkivallaksi, kun oli keskellä ei mitään eksynyt kateruuvi renkaaseen sillä aikaa kun olin joella kalassa.


Ne on ne perkeleen aslakit....Eivät tykkää kun heidän joella kalastetaan.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 16 Maalis 2020, 10:15

Nyt pitäisi olla taas mettäteille pitoja. 215/70/16 + korotus alle niin avot.

Kuva
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 16 Maalis 2020, 16:07

Wau! Hemmets kun on makeet. Mihin pirssiin nuo on tulossa kun en just muista enkä jaksa selata?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 16 Maalis 2020, 16:10

Meillä muutes tuli OB:n alle Misukat, X Ice North 4 nastalliset. 235-65-17".
Toimii, eikä raavi. Korotusta vaan huutaa jo kovasti.

Kuva
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 16 Maalis 2020, 20:28

tuRboman kirjoitti:Wau! Hemmets kun on makeet. Mihin pirssiin nuo on tulossa kun en just muista enkä jaksa selata?

Sg Foresteriin. Ainoat oikeat Bf Goodrichin All Terrain KO2:t. Nää on vielä kohtuuu hiljaiset ajaa maantiellä.
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 17 Maalis 2020, 11:52

On kyllä Tuollaiset kävis kyllä meidänkin Foresteriin. Mentiin vaan budjettirenkain SG:llä -> Kiinalaiset SUVikumekset.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 18 Maalis 2020, 10:23

Korotus tulee ennen vappua, samalla tulee uudet valssit alle. Renkaan kehä on jo 6cm korkeampi joten 3cm + 50mm tulee korotusta. Alkaa jo pääsemään perille. Onko kukaan törnännyt koukkuun laitettavaan rengastelineeseen? Mietin pitäisikö laittaa koukun paikkaan teline, mihin saa renkaan + esim jerrykanisterin.. Tähän tyyliin:

Kuva
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 18 Maalis 2020, 14:26

Kaveri teetti omaan hondaansa ammattikoululla jerrytelineen. Tosin se tuli pultattavan koukun tilalle. Itse olen miettinyt DIY juttuna tuollaista. Hitsauskoneet löytyy ja pysyy käsissä. Aikaa ja hyvä idea puuttuu?

30mm + 50mm on kyllä kova itellä 215-65-16 renkaat ja tallissa odottelee 25mm korotuspalikat asennusta. Ihan mopohommaa verrattuna tuohon sun settiin

Laittelet varmaan kuvia kun on valmista?!
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 18 Maalis 2020, 14:27

Kattoteline / kori on kyllä myös hyvä paikka renkaalle. Jos ei sinne ole sitten muuta sälää tungettu, niinkuin meillä yleensä.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 18 Maalis 2020, 17:45

Eikös toi oo ihan irrotettavan koukun tilalle tehty teline? Hommaa jostain toisen koukun ja siihen hitsailee sellasen telineen ku haluu. Tai varmaan sais pyörätelineestä modattua kiinteeseen koukkuun irrotettavan telineen?

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 19 Maalis 2020, 11:15

Voipi olla. Oiskl jenkeistä kuva? Siellä on hieman erilainen ( ? ) se koukkusysteemi nähdäkseni, ja siihen varsinkin ois helppo kuvitella DIY telinettä rakentaa.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 19 Maalis 2020, 15:22

tuRboman kirjoitti:Kaveri teetti omaan hondaansa ammattikoululla jerrytelineen. Tosin se tuli pultattavan koukun tilalle. Itse olen miettinyt DIY juttuna tuollaista. Hitsauskoneet löytyy ja pysyy käsissä. Aikaa ja hyvä idea puuttuu?

30mm + 50mm on kyllä kova itellä 215-65-16 renkaat ja tallissa odottelee 25mm korotuspalikat asennusta. Ihan mopohommaa verrattuna tuohon sun settiin

Laittelet varmaan kuvia kun on valmista?!



Totta kai, laitellaan kuvia kun korotus ja renkaat alla :thumbsup:
Renkaan saa toki katolle mutta tuommonen olis kätevämpi reissua ajatellen. Pitää tilata vielä 1 samanlainen vararengas.
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 19 Maalis 2020, 16:50

Mul on aikalailla ton näkönen irrotettava koukku kyl -99 GT impussa. Palkin sisään heitetään koukku, siellä on läpitappi jolla pysyy ja ruuvilla kiristetään sivusuunnassa.

Mut eikai se normi irrotettavaan koukkuunkaa sen pahempi olis, hommaa sen toisen koukun jostain, ja jos näkee vähän vaivaa että rakentais telineestä pultattavan. Koukusta rälläköi kuulan pois ja siihen palkki tilalle missä reiät. Toinen päälle sopiva palkki rei'illä mihin rakentaa telineen. Kakspiippunen juttu, vähän enemmän työtä irrottaa/kiinnittää ku joutuu pultit avaa/kiristää, mut koukun poisottaminen tietty helpompaa ku ei tartte koko telinettä väännellä.

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 23 Maalis 2020, 19:38

baburusa kirjoitti:
tuRboman kirjoitti:Kaveri teetti omaan hondaansa ammattikoululla jerrytelineen. Tosin se tuli pultattavan koukun tilalle. Itse olen miettinyt DIY juttuna tuollaista. Hitsauskoneet löytyy ja pysyy käsissä. Aikaa ja hyvä idea puuttuu?

30mm + 50mm on kyllä kova itellä 215-65-16 renkaat ja tallissa odottelee 25mm korotuspalikat asennusta. Ihan mopohommaa verrattuna tuohon sun settiin

Laittelet varmaan kuvia kun on valmista?!



Totta kai, laitellaan kuvia kun korotus ja renkaat alla :thumbsup:
Renkaan saa toki katolle mutta tuommonen olis kätevämpi reissua ajatellen. Pitää tilata vielä 1 samanlainen vararengas.


Nyt menee auto vaihtoon välissä. Uudempi tilalle mutta korotettuna tulee tämäkin ja Bf Goodrichit tähän autoon. Kuvia tulossa. Tuo rengasteline ois jees mutta mitenhän täällä sääntösuomessa kun rekisterikilpi menee piiloon telineen taakse pahimmassa tapauksessa. Ei mahda mennä läpi..
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 792
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 23 Maalis 2020, 20:19

Siihenki löytyy tieto, eli niinku pyörätelineenki kanssa. Jos se peittää kilven niin ettei näy, ni sit pitäs olla kolmas kilpi siihen telineeseen asennettuna, tai tietty jos jaksaa edes takas ruuvailla takakilpee.

Lohimies
Jäsen
Viestit: 115
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Lohimies » 23 Maalis 2020, 20:55

Sorry tähän väliin. En ole m****u, ainakaan tietääkseni, eikä tämä liity pelkästään näihin viimeisiin. Vaan yleisesti moniin vastaaviin viesteihin foorumilla.

Mitä ihmettä subarumiehet oikein nykyään tärisee? "Meneekö leimasta läpi?", "Mitä poliisi sanoo jos pysäyttää??", "Onko vastaavuustodistusta / E-hyväksyntää?"

Samalla logiikalla yhtään vähänkään uudempaa Subarua ei myöskään tulisi virittää. Koska katsuri. Ja poliisi. Hankkikaa nyt helvetti sentään vähän sitä testosteronia kiertoon, ja modatkaa / virittäkää jos siltä tuntuu. Jos poliisi pysäyttää, niin ei siihen kuole. Ne kyllä kertoo missä meni vikaan ja siihen sitten sopeudutaan, tai jatketaan pokkana. Ei näistä mitään linnatuomioita jaeta, eikä usein edes sakkoja, jos on vähänkään supliikkia siinä tilanteessa.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 665
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja -teme- » 24 Maalis 2020, 07:20

Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 24 Maalis 2020, 09:10

-teme- kirjoitti:Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.


Kyllä. Ei sitä vanhana miehenä jaksa. Jos ikä alkaisi vielä kakkosella ja muovikäikäleitä auton helmoihin liimaamalla sais erektion niin ehkä sitten. Pari tuntia 90-luvun Kempin kanssa kikkailet telinettä, maalaat, asentelet, otat 150 kuvaa someen ja sukulaisille, lähet kalalle, sitten saat maksulapun kouraan ja viet telineen tallin nurkkaan perhovapatelineeksi? Ei kiitos.
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 665
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja -teme- » 25 Maalis 2020, 08:39

Kellään kokemuksia toyon pyöristä?? Sais järkevän kokosena tuohon outbackiin ja hintakaan ei olis paha.

https://www.vannetukku.fi/open-country- ... 68415.html

https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 96v-480895
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Avatar
tuRboman
Viestit: 496
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja tuRboman » 25 Maalis 2020, 09:58

baburusa kirjoitti:
-teme- kirjoitti:Eiköhän se suurin syy tähänkin ole kun ei vaan jaksa kikkailla, sama itellä ei nykyään enää jaksa leimalle mitään hirveitä muutoksia ruveta tekemään jotka heti kun leiman saa niin vaihtaa taas heti pois. Ennemmin tekee muutokset siten että ne menee leimasta läpi ja saapi ajella huoletta sheriffinkään turhista pysäytyksistä.
Korotus on joihinkin näistä subaruista täällä meillä vaikea toteuttaa siten että menis leimasta läpi, omaan outbackiin on tulossa jousilla toteutettu korotus katsotaan mitä se siitä sanoo.

Mutta tämä nyt ei koske tommosta rengastelinettä, eihän se ole kun ostaa uuden kilven maksaako se nyt huimat 20e. ja ruuvvaa sen telineeseen ja se on siinä.


Kyllä. Ei sitä vanhana miehenä jaksa. Jos ikä alkaisi vielä kakkosella ja muovikäikäleitä auton helmoihin liimaamalla sais erektion niin ehkä sitten. Pari tuntia 90-luvun Kempin kanssa kikkailet telinettä, maalaat, asentelet, otat 150 kuvaa someen ja sukulaisille, lähet kalalle, sitten saat maksulapun kouraan ja viet telineen tallin nurkkaan perhovapatelineeksi? Ei kiitos.
Todella hyvin sanottu.
Itekkin ollut joskus 2-alkuisilla kymmenilä. Ja oli viritettyä yms viraabelikikkaa autossa. Mutta enää ei kiinnosta. Perhe kyydissä joutuu ajattelemaan muitakin kuin omaa hauskaa.

Mutta Lohimiehen pointti ymmärretty ja onhan se toki niinkin. Sanoisin, että helppous, pysyvyys ja mukavuudenhalua ajaa laillisiin ratkaisuihin
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
baburusa
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja baburusa » 25 Maalis 2020, 11:29

-teme- kirjoitti:Kellään kokemuksia toyon pyöristä?? Sais järkevän kokosena tuohon outbackiin ja hintakaan ei olis paha.

https://www.vannetukku.fi/open-country- ... 68415.html

https://www.1001renkaat.com/renkaat-aut ... 96v-480895


Tuttu kehui! Hijaiset, ei välttämättä paras vesiliirto-rengas mutta jostakinhan sitä pitää säästää :) Hyvin ollut myös pitoja. Lainaus offipalstalta:

"Hyviltä vaikuttaa.
Nyt on ollu parisataa kilsaa Jeepissä (WH) alla Toyon Open Country A/T:t (265/70R17), eikä ole edes tehtaalla maalatut viivat ole vielä pinnoista kulunut...
Vähän kävin kokeilemassa kuivalla soralla ja kalliolla, ja ihan positiivisesti yllätyin pidosta epätasaisella. Mistään maastoajosta ei kyllä tuon kokemuksen perusteella voi puhua.
Erityisen tyytyväinen olen ollut maantieajo-ominaisuuksista ja erityisesti hiljaisuudesta, eivät mielestäni ole normi kesäkumeja yhtään äänekkäämmät. Kaikin puolin ollut tyytyväinen hankintaan, ei tarvitse jatkossakaan edes miettiä renkaiksi mitään BFG:n iänkaikkisen vanhaa A/T:ta..."
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 665
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja -teme- » 25 Maalis 2020, 12:10

Hyvältä siis kuulostaa, pitää laittaa ostoslistalle uusiksi kesäkumeiksi. :thumbsup:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Campari
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Maalis 2020, 13:51

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Campari » 27 Maalis 2020, 14:18

Jaahas olisi näin uutena Subarun omistajana aika ostaa ensimmäiset kesärenkaat Foreen. Kyseessä vm2013 sj Forester. Tällä hetkellä alla 215/65 "16 kitkat jotka sen verran kuluneet että pitänee vaihtaa tilalle ihan kesärenkaat. Suosituksia saa heittää.

jaalto65
Viestit: 142
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 27 Maalis 2020, 21:10

Campari kirjoitti:Jaahas olisi näin uutena Subarun omistajana aika ostaa ensimmäiset kesärenkaat Foreen. Kyseessä vm2013 sj Forester. Tällä hetkellä alla 215/65 "16 kitkat jotka sen verran kuluneet että pitänee vaihtaa tilalle ihan kesärenkaat. Suosituksia saa heittää.


Ennen kuin putkahtaa ensimmäinen suositus että "osta Michelin Latitude Cross", niin kerro vähän tarpeistasi ja budjetistasi. Hyvä on hyvä vasta kun se on hyvä tarpeeseen nähden.
Legacy stw 2.0TD -08

Campari
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Maalis 2020, 13:51

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja Campari » 27 Maalis 2020, 22:19

jaalto65 kirjoitti:
Campari kirjoitti:Jaahas olisi näin uutena Subarun omistajana aika ostaa ensimmäiset kesärenkaat Foreen. Kyseessä vm2013 sj Forester. Tällä hetkellä alla 215/65 "16 kitkat jotka sen verran kuluneet että pitänee vaihtaa tilalle ihan kesärenkaat. Suosituksia saa heittää.


Ennen kuin putkahtaa ensimmäinen suositus että "osta Michelin Latitude Cross", niin kerro vähän tarpeistasi ja budjetistasi. Hyvä on hyvä vasta kun se on hyvä tarpeeseen nähden.



Kaupungissa asun joten perus työmatka/kaupassakäynti ajot on pikitiellä. Pitkää matkaa tulee harvemmin ajettua. Harrastusten puolesta Kalastus/mökkeily/erästely johdattaa monesti päällystämättömille teille. Myös täällä Pohjois-Arjalassa kaupunkialuetta ja pääteitä lukuunottamatta pikiteiden kunto on mitä on. Joten jokin kompromissi katurenkaan ja puhtaan maastorenkaan välillä olisi varmasti paikallaan. Budjetista sen verran että että alle 500 olisi hyvä jos koko satsin saisi.

ATK
Viestit: 11
Liittynyt: 24 Maalis 2018, 12:35

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja ATK » 27 Maalis 2020, 23:18

Tuohon budjettiin mahtuu jo laaturenkaitakin, Goodyear, Continental ja Michelin ainakin, mitä paikallisen yrittäjän hinnastoa katselin. Tarkempia malleja en tiedä.

3AHG
Jäsen
Viestit: 276
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Rengaskeskustelua

ViestiKirjoittaja 3AHG » 28 Maalis 2020, 00:04

Michelin latitude cross. Vois laittaa tuonne FAQ osioon että
renkaaksi suositellaan michelin latitude cross :driving:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa