Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

Ajovaloista ja ECU:n johdotuksista, sekä kaikkea siltä väliltä.
JukkaK
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja JukkaK » 04 Tammi 2018, 02:14

Hei!

Autona Subaru Legacy Outback 2009 vanhempaa mallia, 2.0 dieselinä. Lähivalot Xenonilla ja kaukovalot halogeenillä. Tarkoituksena kytkeä lisäpitkiksi edellisestä autosta irroittamani ledpaneli uuteen autooni valmiilla kytkentärelesarjalla.

Elikkäs yritin kytkeä autooni valmista lisävalojen releasennussarjaa, eikä työ mennyt ihan niin kuin piti. Nyt auto ei käynnisty ja valot pelaavat epämääräisesti. Alla hieman tarinaa illan puuhailuista.

Lähdin hakemaan releelle ohjausta pitkän valon liittimistä irroittamalla halogeenipolttimon liittimen ja kytkemällä pitkät päälle. Toisesta polttimon liittimestä löytyi vajaan 12 voltin jännite ja ajattelin, että siitä johdostahan minä nappaan ohjauksen lisävalojen releelle. Polttimon johdoista oli näkyvillä noin viisi senttiä sentti (muut suojaputkessa piilossa) ja ne olivat pituudeltaan hyvin tarkasti mitoitetut. Arvioin, että käyttämäni "rosvoliitin" ei mahdu kunnolla johtoihin ja päätin jatkaa polttimon johtoja kymmenisen senttiä.

Ensimmäinen virhe tapahtui polttimon johtojen katkaisussa; katkaisin johdot akku liitettynä ja lisävalot päällä, katkaisin siis virralliset polttimon johtimet saksilla. Seurauksena oli molempien lisävalojen ja halogeenien sammuminen. Tarkastin moottoritilasta löytyvät sulakkeet, mutta kaikii niistä olivat ehjiä. Valot alkoivatkin pelaamaan, kun käytin virta-avaimesta virrat pois ja kytkin ne uudelleen päälle. Tein lisävalon polttimon johtoihin jatkoksen ja liitin johtojen "+" napaan releasetelman herätejohtimen "rosvoliittimellä". Seuraavaksi kytkin releen mustan johtimen auton runkoon, punaisen akun + napaan ja ruuvasin ledpanelin auton keulalle. Käänsin virrat takaisin päälle ja kokeilin valoja: auton omat lähi- ja kaukovalot toimivat, mutta ledvalopaneli ei herännyt henkiin.

Lähdin hakemaan vikaa ja testasin yleismittarilla herätejohdon liittimen ja akun + navan välistä jännitettä, tämä taisi olla toinen virhe. Samassa yhteydessä sekä lähi- että kaukovalot sammuivat. Tarkastin kaikki moottoritilan ja ohjaamon pienet (max 15A) sulakkeet, mutta kaikki olivat yleismittarin mukaan ehjiä. Seuraavaksi otin akusta - navan irti muutamaksi minuutiksi ja kokeilin valoja uudelleen, ne eivät toimineet. Kokeilin mielenkiinnosta käynnistää moottoria, mutta se ei käynnistynyt. Seuraavaksi kytkin akun irti pariksi tunniksi ja irroitin kaikki lisävaloille tekemäni kytkennät autosta. Tämänkään jälkeen auto ei käynnistynyt.

Tilanne on siis seuraava:
-Lisävalon kytkentärelesarja on purettu irti autosta.
-Moottori ei käynnisty, virta-avaimen käynnistysasentoon kääntäminen aiheuttaa Toimitahäiriö (Check engine) varoitusvalon tiheän (2 krt/sek) vilkkumisen.
-Lähi- ja kaukovalot toimivat oikein ennen ensimmäistä käynnistysyritystä, mutta sen jälkeen toinen lähivalo ja kaukokalot tipahvat pois. Käynnistysyritysten edetessä kaikki ajovalot "tipahtavat" pois...
-Radio, ilmastointi ja muut valot toimivat normaalisti.

Arvon merkkikoleegat, tarvisin nyt hyviä neuvoja ja toimenpide-ehdotuksia ongelman ratkaisemiseksi. Todennäköisesti tarvin avukseni autoalan ammattilaista ja heidän vikakoodinlukulaitteistojaan, mutta otan myös teiltä erittäin mielelläni vastaan hyviä arvauksia vian laadusta ja neuvoja tarvittavista toimenpiteistä. Olen tällä hetkellä autoni kanssa Sodankylässä eikä virallista merkkihuoltoa ole. Osaavatkohan he auttaa minua ns. yleisautokorjaamolla, vai tulisiko minun kiikuttaa auto Rovaniemelle tai Ouluun?


Ystävällisin terveisin
Jukka

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 418
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja Matway » 04 Tammi 2018, 07:53

Aika vaikea on lähteä arvuuttelemaan mitä on hajonnut ilman lukulaitetta.
Itse tein lisävalojen releelle ohjauksen kanssa "ryöstämällä" eli haaroittamalla plussan ja miinuksen polttimon johdoista, koska jäi vähän epäselväksi kummalla valoja ohjataan plussaa vai miinusta katkomalla. Lisäksi laitoin releen plussaan katkaisijan kabiiniin jotta saa lisäpitkät tarvittaessa pois käytöstä.
Auto on MY09 td imppu eli samaa ikäluokkaa.
Ite olen aina ottanut miinus navan irti ennen kuin sivarit alkaa napsua, radiosta häviää muistipaikat ja kello nollautuu mutta trippi ei edes nollaudu eli pieni vaiva...

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 305
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja JuhaH » 04 Tammi 2018, 08:01

Tuon ikäisestä saanet itsekin vikakoodit esille tämän ketjun ensimmäisen viestin lopussa olevien ohjeiden mukaan:
viewtopic.php?f=17&t=392
Alkaa "Virta-avain nolla asentoon ja ajovalojen katkaisin OFF-asentoon." ja siitä eteen päin.
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

JukkaK
Viestit: 16
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja JukkaK » 04 Tammi 2018, 22:34

Hei!

Tässä pientä päivitystä tilanteeseen. Työkaverini tuli tänään lueskelemaan vikalukulaitteella koodeja, niitä ei löytynyt. Lähdimme hakemaan käynnistysongelmiin ratkaisua toimilaitteista, startista ja akusta. Starttin solenoidi kuulosti napsahtevan normaalisti ja huomio kiinnittyi akkuun. Sen jännite oli 8,5 volttia. Pientellä lisävirralla subaru pärähti käyntiin ja valotkin pelasivat ongelmitta. Allekirjoittaneen huulille levisi varovainen hymy. :-) Ylimääräisiä vikakoodeja ei löytynyt testerillä... Olin siis tyhjentänyt akun lisävalojen mallauksen yhteydessä ajovalolla, ne olivat päällä ainakin puoli tuntia...

Episodista tuli otettua hieman opiksi auton sähkötöiden suhteen, ainakin muistan irroittaa akun kengän seuraavalla kerralla... Sovimme kaverin kanssa, että katsomme ensi viikolla yhdessä lisävalojen kytkennän..

AimoPaukku
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 04 Tammi 2018, 23:06

Tuommoinen säikäyttää onneksi ei muuta... mutta akun ostohommiksi meni ennen pitkää, se on varma.

Näin homma hoituu helposti katkomatta yhtään auton omaa johtoa, ja on poistettavissakin täysin jälkiä jättämättä:

Helpointa on näpätä sulakerasian koko pohja ylös jolloin pääset käsiksi releiden alle liittimiin.
Reunoissa muutama klipsi ja se nousee nätisti.

Itse paikansin pitkien releen, rele pois, meisselillä kelan pinnit (2kpl) irti ja alakautta pois. (Ota alapuolelta valokuva ensin)
Sitten johtoa katkomatta liittimen juureen nätti tinaus ohutta johtoa, pinnit takaisin paikoilleen ja orkkis rele takaisin päälle.
Nyt lisäreleelle on molemmat tarvittavat ohjausjohdot alkuperäisen releen rinnalta. Mikäli haluat lisäkatkaisimen niin toinen näistä kiertämään sen kautta.

Seuraavaksi rasialta tyhjästä +15 sulakepaikasta (sähköä vain virta päällä) uuden sulakkeen kautta syöttö uuden releen +30 napaan.
Ja vielä valoille menevä johto releeseen kiinni niin onkin jo valmista.
Rele on helppo kiinnittää vaikka rasian kylkeen nyt kun kansi on vielä auki niin näkee mihin uskaltaa ruuvata.


En itse suosi ollenkaan noita valmiita sarjoja, tai ainakin niitä pitää reilusti muokata ja siistiä.
Outback 2.0TD CVT MY15

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 418
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja Matway » 05 Tammi 2018, 07:23

Nykyään on myös tarjolla todella yksinkertaisia lisävalo-ohjaimia jos on ns. ylimääräistä massia. Lisävalojen heräte otetaan hal-anturilla joka kiinnitetään pitkille menevän virtajohdon kylkeen. Boksissa on valmiina releet eli lisävalot tulee suoraan samaan boksiin.
Kohtuu vaivatonta eikä tarvitse kajota auton omiin johtosarjoihin.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 320
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja chinaski » 05 Tammi 2018, 18:02

Eikö lähtökohtaisesti kannattaisi käyttää noita sulakkeenhaaroittimia? Ei tarvi arpoa oikeita johtoja, purkaa johtonippuja ja käyttää rosvoliittimiä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille
MY10 Legacy GT

Avatar
JPA
Viestit: 251
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 12:50
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja JPA » 05 Tammi 2018, 19:49

chinaski kirjoitti:Eikö lähtökohtaisesti kannattaisi käyttää noita sulakkeenhaaroittimia? Ei tarvi arpoa oikeita johtoja, purkaa johtonippuja ja käyttää rosvoliittimiä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille

Ei välttämättä toimi. Sulakkeella voi olla +12 jatkuvasti.
Mazda CX-3 2.0 AWD 6MT
KTM 690 Enduro R
Seuraavaksi: Subaru xxxxx 1.6 DIT?
Ex 2010 Mitsubishi Lancer RalliArt 2.0 TC-SST
Ex 2006 Subaru Impreza SW 2.0R
Ex 1999 Nissan Primera GT

Avatar
chinaski
Jäsen
Viestit: 320
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: PPM

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja chinaski » 05 Tammi 2018, 20:22

JPA kirjoitti:
chinaski kirjoitti:Eikö lähtökohtaisesti kannattaisi käyttää noita sulakkeenhaaroittimia? Ei tarvi arpoa oikeita johtoja, purkaa johtonippuja ja käyttää rosvoliittimiä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille

Ei välttämättä toimi. Sulakkeella voi olla +12 jatkuvasti.


OK, minä olen ollut siinä uskossa että valoille menevällä sulakkeella ei ole jatkuvasti jännitettä.
MY10 Legacy GT

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 654
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja KK9 » 05 Tammi 2018, 21:18

chinaski kirjoitti:
JPA kirjoitti:
chinaski kirjoitti:Eikö lähtökohtaisesti kannattaisi käyttää noita sulakkeenhaaroittimia? Ei tarvi arpoa oikeita johtoja, purkaa johtonippuja ja käyttää rosvoliittimiä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille

Ei välttämättä toimi. Sulakkeella voi olla +12 jatkuvasti.


OK, minä olen ollut siinä uskossa että valoille menevällä sulakkeella ei ole jatkuvasti jännitettä.

MY10 Legas ainakin toimii!
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

AimoPaukku
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 06 Tammi 2018, 00:18

chinaski kirjoitti:Eikö lähtökohtaisesti kannattaisi käyttää noita sulakkeenhaaroittimia? Ei tarvi arpoa oikeita johtoja, purkaa johtonippuja ja käyttää rosvoliittimiä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille


Ei ollenkaan huono vaihtoehto ottaa releelle virta +30 napaan.
Pitkien sulake on monestikkin juuri +15 ohjauksen takana, mutta silti...

Se ei riitä että virtaa tulee kun on virrat päällä, myös releen ohjaus on silti otettava pitkiltä.

Kuten jo monesti todettu, subaruissa kannattaa ottaa pitkiltä sekä plussa että miinus.
Outback 2.0TD CVT MY15

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 654
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja KK9 » 06 Tammi 2018, 17:07

AimoPaukku kirjoitti:
chinaski kirjoitti:Eikö lähtökohtaisesti kannattaisi käyttää noita sulakkeenhaaroittimia? Ei tarvi arpoa oikeita johtoja, purkaa johtonippuja ja käyttää rosvoliittimiä.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/481772/Sulakehaaroitin-mini-laattasulakkeille


Ei ollenkaan huono vaihtoehto ottaa releelle virta +30 napaan.
Pitkien sulake on monestikkin juuri +15 ohjauksen takana, mutta silti...

Se ei riitä että virtaa tulee kun on virrat päällä, myös releen ohjaus on silti otettava pitkiltä.

Kuten jo monesti todettu, subaruissa kannattaa ottaa pitkiltä sekä plussa että miinus.

Itsellä tulee releen plussa ja miinus akulta ja ohjaus pitkän sulakkeelta tuollaisella aiemmin linkatulla haaroittimella! Tällai toimii moitteettomasti!
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

AimoPaukku
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:32

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja AimoPaukku » 09 Tammi 2018, 16:10

Itseasiassa tutkin sähkökaaviota, ja onnistuu se näköjään noinkin.
Näyttäisi olevan muihin autoihin verrattuna hassusti näissä, eli pitkien rele onkin jo ennen sulaketta eikä päivastoin.
Ehdottamasi on myös hyvä tapa ottaa ohjaus lisäpitkille.


Tosin sillä pienellä erolla että näihin uudempiin ei saa ottaa maita ollenkaan enää akulta, vaan se on otettava rungosta.
Raja kulkee siinä jos miinuksessa on tuollainen shunttimallin virranmittaus anturi, viritys sotkee latausjärjestelmän.

Kuva
Outback 2.0TD CVT MY15

AnttiHat
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 21 Tammi 2019, 17:59

Ryövään surutta tätä ketjua vaikka VIELÄ ei ole ongelmia. Juuri hommattuun MY10 Outbackkiin pitää saada lisävaloa niin että hirven kylki esipaistuu eli asustellaan Kainuun hirvitiheimmässä kohdassa. Joten pari kysymystä:
1. Tässä ketjussa oleva sulakehaarotin ratkaisu näyttää kätsyltä herätteelle onko ohje edelleen suuren yleisön toimesta "hyväksytty"?
2. Asettaako oheinen kytkentä ja CAN "häiriöherkkyys" vaatimuksia lisäreleelle?
3. Onko kukaan viritellyt tommosta ledipalkkia semmoseen rekisterikilven taakse tulevaan valorautaan?

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 654
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja KK9 » 21 Tammi 2019, 21:01

AnttiHat kirjoitti:Ryövään surutta tätä ketjua vaikka VIELÄ ei ole ongelmia. Juuri hommattuun MY10 Outbackkiin pitää saada lisävaloa niin että hirven kylki esipaistuu eli asustellaan Kainuun hirvitiheimmässä kohdassa. Joten pari kysymystä:
1. Tässä ketjussa oleva sulakehaarotin ratkaisu näyttää kätsyltä herätteelle onko ohje edelleen suuren yleisön toimesta "hyväksytty"?
2. Asettaako oheinen kytkentä ja CAN "häiriöherkkyys" vaatimuksia lisäreleelle?
3. Onko kukaan viritellyt tommosta ledipalkkia semmoseen rekisterikilven taakse tulevaan valorautaan?

Itsellä MY10 Legassa toimii tuo haaroitin ja ihan normaalia relettä käytän. 2,5 vuotta kytkentä ollut jo ilman ongelmia.
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

AnttiHat
Viestit: 50
Liittynyt: 03 Helmi 2018, 17:43

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja AnttiHat » 22 Tammi 2019, 08:37

KK9 kirjoitti:Itsellä MY10 Legassa toimii tuo haaroitin ja ihan normaalia relettä käytän. 2,5 vuotta kytkentä ollut jo ilman ongelmia.


Aasia kunnossa, taidanpas kopasta tossa OBssa ensin ja jatketaan siitä sitten Legaan jos toimii.

Avatar
baburusa
Viestit: 141
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja baburusa » 08 Helmi 2019, 19:09

Pakko turvautua tähän lankaan, koska oma aivotoiminta/ tietotaito loppuu asennuksen suhteen kesken:

Autona Subaru Forester 2008

-Led-pitkät sammuu kun pitkät lyö päälle ja taas toisinpäin. Eli syttyy kun pitkät sammuttaa.

Ryöstö on otettu pitkän liittimen virrasta, mutta tarkemmin tutkisteltuna ledit syttyy kummastakin liittimen navasta. Releestä miinus rungossa ja releestä virta akussa.

Johtosarjana valostoren sarja ilman katkaisijaa:
https://www.valostore.fi/tuote/purelux_ ... ohtosarja/

Missä nyt menee vihkoon? Tarkoitus saada ledit pitkän viiksestä päälle.
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 654
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja KK9 » 08 Helmi 2019, 20:40

baburusa kirjoitti:Pakko turvautua tähän lankaan, koska oma aivotoiminta/ tietotaito loppuu asennuksen suhteen kesken:

Autona Subaru Forester 2008

-Led-pitkät sammuu kun pitkät lyö päälle ja taas toisinpäin. Eli syttyy kun pitkät sammuttaa.

Ryöstö on otettu pitkän liittimen virrasta, mutta tarkemmin tutkisteltuna ledit syttyy kummastakin liittimen navasta. Releestä miinus rungossa ja releestä virta akussa.

Johtosarjana valostoren sarja ilman katkaisijaa:
https://www.valostore.fi/tuote/purelux_ ... ohtosarja/

Missä nyt menee vihkoon? Tarkoitus saada ledit pitkän viiksestä päälle.

Maaohjaus tekee tuon!
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
baburusa
Viestit: 141
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 16:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköistä vahinkoa lisävalojen kytkentäyrityksen vuoksi

ViestiKirjoittaja baburusa » 08 Helmi 2019, 23:23

KK9 kirjoitti:
baburusa kirjoitti:Pakko turvautua tähän lankaan, koska oma aivotoiminta/ tietotaito loppuu asennuksen suhteen kesken:

Autona Subaru Forester 2008

-Led-pitkät sammuu kun pitkät lyö päälle ja taas toisinpäin. Eli syttyy kun pitkät sammuttaa.

Ryöstö on otettu pitkän liittimen virrasta, mutta tarkemmin tutkisteltuna ledit syttyy kummastakin liittimen navasta. Releestä miinus rungossa ja releestä virta akussa.

Johtosarjana valostoren sarja ilman katkaisijaa:
https://www.valostore.fi/tuote/purelux_ ... ohtosarja/

Missä nyt menee vihkoon? Tarkoitus saada ledit pitkän viiksestä päälle.

Maaohjaus tekee tuon!


Selvisi! Maa meni runkoon. Siirsin pitkien -:n maan ja volaa!
Forester 2.0 MY08
Outback 2.5 AT MY97
Outback 2.5 AT MY04


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa