-07 Legacy ylikuumenee motarilla

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Defy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Heinä 2018, 14:20

-07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Defy » 23 Heinä 2018, 14:27

Mikäköhän mahtaisi vaivata 2007 vuoden 2.5 bensa Legacyä kun motarilla ajaessa lämmöt hiipivät pikkuhiljaa punarajalle saakka. Alle 100 km/h vauhdilla ongelmaa ei ole. Nestettä ei myöskään häviä ja näyttää oikean väriseltäkin.

Voisiko termostaatti olla jumittunut niin että lämpimällä ei aukea kokonaan ja siksi lämmöt nousevat? Muilla ollut vastaavia ongelmia?

Sandman1
Jäsen
Viestit: 357
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 23 Heinä 2018, 18:45

Oletko tarkastanut jäähdyttimen kunnon. Olen muutaman tämän ikäluokan auton nähnyt, joista oli jäähdytysrimat alkaneet hävitä. Ja toinen tietenkin, että ei olisi ihan hirveässä mönjässä?
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Isamu
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Heinä 2018, 07:36

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Isamu » 26 Heinä 2018, 07:41

Mulla sama ongelma -05 2.0 manual legacyssa. Kun ajan maantiellä ja motarilla niin lämmöt hitaasti hiipivät ylöspäin, mutta eivät mene punarajalle, taajamassa tätä ei esiinny kun olen testaillut.
Vaihdoin OEM termarin ja nesteet sekä laskin vettä letkusta syylärin läpi eikä mitään hälyyttävää paljastunut. Kaikki nesteet on omilla paikoillaan eikä mitään vuoda.

Edit: Kävin kokeilemassa ja sama homma, motarilla lämmöt lähtee hiipimään hitaasti ylöspäin. Sitten ajan taajamassa niin pysyvät vakaana ja kun pysähdyn parkkiin, nostan kierrokset 2-tonniin niin lämmöt palaa täysin normaaliksi.

Defy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Heinä 2018, 14:20

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Defy » 31 Heinä 2018, 14:57

Status update:

Huuhtelin syylärin puhdistuisaineella viikonlopun aikana ja tuloksena lähes täysin puhdasta jäähdytysnestettä muutamaa sattumaa lukuunottamatta. Ja lämpenemis ongelma jatkuu edelleen...

Samassa kuitenkin vilkaisin termostaatin kunnon ja se näytti ulkoapäin normaalilta enkä alkanut keittelemään vettä kun ei ollut uutta termaria tilalle. Nyt tulevaksi viikonlopuksi saan uuden termarin, joka on leimattu 6°C alemmalle avauslämpötilalle kuin tuo nykyinen. Tällä tuskin on kovin suurta merkitystä lopputuloksen kannalta, mutta tuleepahahan kokeiltua.

Sitten kun saan tuon nykyisen termarin irti niin laitan kattilaan tuon uuden kanssa ja vertailen vähän syntyykö noihin avausväleihin eroa.

Isamu
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Heinä 2018, 07:36

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Isamu » 31 Heinä 2018, 20:37

Pari kertaa nyt vielä testaillu ja ihan samaa oiretta edelleen mullakin. Vesipumppu menee nyt vaihtoon vaikka merkintöjen mukaan on vaihdettu jakopäärempan yhteydessä vuonna 2016 ja mittarissa ollut silloin 156tkm.
Uusi pumppu on jo tilauksessa motonetissä ja kun saapuu niin varmistan olevan valusiivillä oleva ns kunnon versio.

faillite
Viestit: 172
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja faillite » 31 Heinä 2018, 22:24

Eikun jäähdyttäjiä tilaamaan. Jäähdyttimen välirivat syöpyvät eivätkä johda enää lämpöä, se on sama kun olisi pelkät vesikanavat jäljellä. Tämä on yleistä raskaammissa ajoneuvoissa, kun on aika monta satatonnia takana. Ja kyllä ne ilmakanavat tukkiutuu kanssa. Motarilla lämpökuorma lisääntyy huomattavasti. Kun diesel-legacylla ajalee näillä keleillä ilmastointi pois päältä kaupungissa niin saa seistä jonkin aikaa paikallaan, että päästään yli 90 astetta. Motarilla lämmöt on 93-94 saman tien.

Kun vaihtaa jäähdyttäjän voisi harkita ilmastoinnin lauhduttimen vaihtoa samalla. Se saattaa tullakin palasina ylös mikäli jäähdyttäjä on jo loppu. Suola ja kura löytävät tiensä etenkin kennojen alaosiin avonaisissa keuloissa.
Legacy 2010 stw diesel

Isamu
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Heinä 2018, 07:36

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Isamu » 01 Elo 2018, 07:48

faillite kirjoitti:Eikun jäähdyttäjiä tilaamaan. Jäähdyttimen välirivat syöpyvät eivätkä johda enää lämpöä, se on sama kun olisi pelkät vesikanavat jäljellä. Tämä on yleistä raskaammissa ajoneuvoissa, kun on aika monta satatonnia takana. Ja kyllä ne ilmakanavat tukkiutuu kanssa. Motarilla lämpökuorma lisääntyy huomattavasti. Kun diesel-legacylla ajalee näillä keleillä ilmastointi pois päältä kaupungissa niin saa seistä jonkin aikaa paikallaan, että päästään yli 90 astetta. Motarilla lämmöt on 93-94 saman tien.

Kun vaihtaa jäähdyttäjän voisi harkita ilmastoinnin lauhduttimen vaihtoa samalla. Se saattaa tullakin palasina ylös mikäli jäähdyttäjä on jo loppu. Suola ja kura löytävät tiensä etenkin kennojen alaosiin avonaisissa keuloissa.


Syylari oli ekoja asioita joita tarkistin ja se on ihan ehjä, mutta tsekkaan nyt varmuudeksi vielä uudestaan. Ei vuoda ja välirivat ovat paikoillaan sekä ehjät.
Edit: Näköjään maksaa tarvikkeena ebayssa ja autodocilla satkun luokkaa niin melkein voisi tilata ihan varmuuden vuoksi. Tarkistelu kuitenkin ensin.

Defy
Viestit: 3
Liittynyt: 23 Heinä 2018, 14:20

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Defy » 10 Elo 2018, 22:55

Noniin vika viimein paikallistettu elikkäs termostaatti oli viallinen eikä auennut kokonaan. Ulospäin ei termostaatista nähnyt mitään vian merkkiä. Eron avausvälissä kuitenkin huomasi selvästi kun oli uusi ja vanha samaan aikaan kiehuvassa vedessä.

Autoa en päässyt vielä motarille koeajamaan mutta uskon kyllä vahvasti että ylikuumenemisongelmat päättyivät minun osaltani tähän.

3AHG
Jäsen
Viestit: 165
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja 3AHG » 10 Elo 2018, 23:35

Hyvä kun jaksoit raportoida :thumbup: toivottavasti sinut löytää tulevaisuudessakin täältä foorumilta :driving:
:driving:

Isamu
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Heinä 2018, 07:36

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Isamu » 11 Elo 2018, 18:39

Pääepäiltynä oman auton ylikuumenemiseen oli vesipumppu, mutta oikea syyllinen vaikuttaakin olleen jäähdytin

Vaihdoin termarin niin laskin nopeasti lirauksen vettä läpi enkä sen enempää syventynyt asiaan kun tuli alalähdöstä ulos. Nyt kun syylari oli irti ja oikeasti laski kunnolla letkusta vettä paineella sisään niin ei virtaa kovinkaan hyvin eli tukos on jossain. Kaverin kanssa pyöriteltiin syylaria ja yhdessä asennossa vesi ei tullut ulos vaikka sitä sisään laskettiin eli hyvä osa kanavista tukossa syystä X. Päällisin puolin vehkeessä ei löytynyt mitään vikaa.

Nyt tilaamaan uusi jäähdytin ja sillä pitäisi homman korjaantua :D Vesipumppu tuli myös ostettua niin se jää jemmaan seraavaa jakopääjumppaa varten.
Raportoin jos uudella syylarilla ei toimi.

Edit: Autodocilta OEM numerolla tilattu uusi jäähy ja eiköhän se ens viikon aikana saavu. Harrasteauto kuljettaa siihen asti :thumbsup:

Isamu
Viestit: 5
Liittynyt: 26 Heinä 2018, 07:36

Re: -07 Legacy ylikuumenee motarilla

ViestiKirjoittaja Isamu » 17 Elo 2018, 20:48

Jäähy vaihdettu ja lämpöongelmat lvaikutavat loppuneen. Taas kerran ekana se ilmiselvä asia pitäisi tutkia ennen kaikenlaisen muun miettimistä


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa