Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
ChampCap
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 00:07

Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja ChampCap » 08 Elo 2018, 14:59

Hei,
Outbackin ilmastointi toiminut loistavasti alkukesän. Kesäkuussa ajoin jonkinmoisen kolarin ja etupäätä harsittiin kasaan korjaamolla reilun 1,5kk... olivat joutuneet myös vaihtamaan joitain ilmastoinnin putkia. Täyttäneet myös uudet aineet sisään.
Nyt tekee niin että välillä tulee oikein kylmää ja välillä ei tee kylmää ollenkaan. Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.
Olin yhteydessä korjaamoon ja he eivät oikein tienneet sanoa/tehdä mitään, koska välillä pelaa.
Olisiko kellään mitään hyvää arvausta mistä saattaisi johtua?



Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 265
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja JuhaH » 08 Elo 2018, 19:11

Yksinkertaisena vaihtoehtona, voisikohan kylmäaineen liiallinen määrä aiheuttaa tuollaista. Yleensä käsittääkseni ylitäyttö estää toiminnan kokonaan, mutta kai tuokin on mahdollista jos on sopivasti rajalla..?
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 08 Elo 2018, 20:37

ChampCap kirjoitti:Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.


Pyöriikö flekti, kun auto on tyhjäkäynnillä? Pitäis pyöriä, jos ilmastointi on päällä, ainakin toinen propelli tai ainut propelli puoliteholla.

Jos pyörii, niin alkaako tulla kylmää, kun nostat kierroksia normaaliin ajossa esiintyviin kierroksiin? Vai vaatiiko liikkuvaa ilmavirtaa, jotta kylmää alkaa tulla?

ChampCap
Viestit: 2
Liittynyt: 22 Helmi 2018, 00:07

Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja ChampCap » 08 Elo 2018, 21:02

yason kirjoitti:
ChampCap kirjoitti:Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.


Pyöriikö flekti, kun auto on tyhjäkäynnillä? Pitäis pyöriä, jos ilmastointi on päällä, ainakin toinen propelli tai ainut propelli puoliteholla.

Jos pyörii, niin alkaako tulla kylmää, kun nostat kierroksia normaaliin ajossa esiintyviin kierroksiin? Vai vaatiiko liikkuvaa ilmavirtaa, jotta kylmää alkaa tulla?


Ei pyöri kumpikaan propelli. Eikä auta kierrosten nostaminen.


Sent from my iPhone using Tapatalk

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 09 Elo 2018, 01:56

ChampCap kirjoitti:Ei pyöri kumpikaan propelli. Eikä auta kierrosten nostaminen.


Ja jos ajaessa kuitenkin toimii, niin ilmeisesti ilmastointijärjestelmä sinänsä on ok. Se vaan kuumenee liikaa tyhjäkäynnillä ilman jäähdyttävää ilmavirtaa, ja joko kytkeytyy tietokoneen ohjaamana pois päältä tai sitten kompressori käy, mutta matalapainepuoli kuumenee ja paineistuu niin, että kylmäaine ei enää pääse tehokkaasti laajenemaan kabiinin kennossa eikä täten ime itseensä lämpöä, eli sisälle ei tule kylmää.

Tuo toinen propelli olisi nyt hyvä saada pyörimään ennen tarkempia tutkimuksia, koska se on olennainen toimivan lämmönsiirron kannalta.

Avatar
tuRboman
Viestit: 405
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja tuRboman » 09 Elo 2018, 16:27

ChampCap kirjoitti:
yason kirjoitti:
ChampCap kirjoitti:Etenkin jos pysähtyy tyhjäkäynnille esim. liikennevaloihin, niin kylmän tuleminen loppuu saman tien. Yleensä alkaa hetken kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen.


Pyöriikö flekti, kun auto on tyhjäkäynnillä? Pitäis pyöriä, jos ilmastointi on päällä, ainakin toinen propelli tai ainut propelli puoliteholla.

Jos pyörii, niin alkaako tulla kylmää, kun nostat kierroksia normaaliin ajossa esiintyviin kierroksiin? Vai vaatiiko liikkuvaa ilmavirtaa, jotta kylmää alkaa tulla?


Ei pyöri kumpikaan propelli. Eikä auta kierrosten nostaminen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuossa vika. Flektin täytyy pyöriä jos lämpimässä kuumalla moottorilla parkissa AC on käytössä. Joku anturi sen käynnistää. Merkkarilla varmaan aika nopeaan selviäis onko anturi rikki tai sen johdotus irti yms.
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
mechanix
Hallitusjäsen
Viestit: 1248
Liittynyt: 23 Tammi 2015, 07:27

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja mechanix » 10 Elo 2018, 00:04

Ecu sitä ohjaa, käynnistyy kun ilmastointi päällä. Ekana tarkastaa että flektin piuhan liitin kiinni.
- An expert is a man who has made all the mistakes which can be made in a very narrow field.
- Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic.

Avatar
Matway
Jäsen
Viestit: 338
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 08:35
Paikkakunta: Loppi

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja Matway » 10 Elo 2018, 12:47

Jos on keulamälli ollut niin voi olla että flekti on siinä hajonnut tai esim liitin murtunut.

Lähetetty minun TA-1053 laitteesta Tapatalkilla
Impreza TD Exclusive MY09
-R.I.P. Impreza TD Sport MY09

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 01 Syys 2018, 23:16

Varastan ketjun, kun menee lähelle (OB -10).

Ihmettelin outoa toistuvaa suhinaa ajaessa. Keksin lopulta, että kun ilmastoinnin puhallus on ohjattu jalkoihin, Outback puhaltaa välillä sekunnin, pari keskisuuttimista ja sitten sulkee ne sekunniksi, pariksi. "Suhina" on vain eri ilmanohjauksen asennoista johtuva ääni. Mutta miksi se ajaa keskisuutinten läppiä auki ja kiinni? Liekö tuo vika vai ominaisuus?

Kun puhalluksen laittaa pelkästään keskisuuttimiin, tai jalkoihin+keskisuuttimiin tai tuulilasille, puhallus on tasainen. Pulssittaista puhaltamista naamalle ilmenee, kun puhallus on suunnattu pelkästään jalkoihin.

Jylyppy
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Helmi 2015, 14:09

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja Jylyppy » 02 Syys 2018, 09:37

yason kirjoitti:Varastan ketjun, kun menee lähelle (OB -10).

Ihmettelin outoa toistuvaa suhinaa ajaessa. Keksin lopulta, että kun ilmastoinnin puhallus on ohjattu jalkoihin, Outback puhaltaa välillä sekunnin, pari keskisuuttimista ja sitten sulkee ne sekunniksi, pariksi. "Suhina" on vain eri ilmanohjauksen asennoista johtuva ääni. Mutta miksi se ajaa keskisuutinten läppiä auki ja kiinni? Liekö tuo vika vai ominaisuus?

Kun puhalluksen laittaa pelkästään keskisuuttimiin, tai jalkoihin+keskisuuttimiin tai tuulilasille, puhallus on tasainen. Pulssittaista puhaltamista naamalle ilmenee, kun puhallus on suunnattu pelkästään jalkoihin.


Sama vika rahikaisella.

faillite
Viestit: 172
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja faillite » 02 Syys 2018, 22:22

2010 legacy ja myös suuntaukset hieman sekaisin. Alkoi Yasonin kuvailemalla tavalla, nyt suunnat on vakiintuneet eikä seilaa edes takaisin. Vain tuulilasin puhallus toimii oikein, hyvä edes niin. Esim kun suuntaus lasille ja jaloille, ilmaa tulee vain jaloille. Tai kojelauta ja jalat valittuna niin jaloille ei tule mitään. En viitsi murehtia asiaa niin kauan kuin lasille tulee tarvittaessa kaikki.

Mutta mistä johtuu, onko foorumilaisista joku tutkinut/korjannut? Ongelmia näyttäisi tulevan olevan useammalla. Yksinkertainen (ei ehkä korjausmielessä, kojelauta auki?) syy voisi olla jumittava tai jotenkin vääntynyt läpän akseli. En näe ensimmäisenä, että kyseessä olisi sähköinen vika.

Subaru ei käytä askelmoottoreita vaan systeemi on tehty oikein hienosti asentotunnistimilla. Askelmoottoreilla ajetaan ääriasennot läpi, ecu oppii ne eikä välitä, onko läppä oletetussa lattia-asennossa millin väärässä paikassa kun ei tiedä todellista asentoa. Tunnistimilla rakennettu ratkaisu voi olla herkempi, kun epätarkkuudet havaitaan. Tästä voi hyvinkin johtua suuntauksen seilaaminen edes takaisin, oikeaa asentoa ei saavuteta vaikka yritetään kovasti.
Legacy 2010 stw diesel

Avatar
TJani
Jäsen
Viestit: 645
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:20
Paikkakunta: Töysä
Viesti:

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja TJani » 03 Syys 2018, 20:50

Itsellä on A4 B6 Audin retku ja siinä on potentiometrit niissä läpän moottoreissa. Kun potikat kuluu niin sitten se ei saavuta haluttua arvoa uudelleen kalibroinnista huolimatta. Ilmeisesti arvot hyppii niin sitten se vatkaa niitä läppiä siellä kaiken aikaa edes takaisin. Putsaus auttoi useimpiin, mutta ei kaikkiin.
Vuokrataan EJ20 stressilevyt
Leone Turbo AWD -88, Legacy 200 -92 *RIP*, XT -86 *koripukissa*
Ex: Leone 1.8 3AT 4WD -87, Impreza Turbo 2000 -97, Leone 1.8 4WD -86, SVX mt -92, XT -86, Forester -98, SVX -93, Outback 2.5 -00, Leone RX -87, Outback 2.5 -98

Avatar
Haiduk
Viestit: 117
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja Haiduk » 05 Syys 2018, 14:39

faillite kirjoitti:2010 legacy ja myös suuntaukset hieman sekaisin. Alkoi Yasonin kuvailemalla tavalla, nyt suunnat on vakiintuneet eikä seilaa edes takaisin. Vain tuulilasin puhallus toimii oikein, hyvä edes niin. Esim kun suuntaus lasille ja jaloille, ilmaa tulee vain jaloille. Tai kojelauta ja jalat valittuna niin jaloille ei tule mitään. En viitsi murehtia asiaa niin kauan kuin lasille tulee tarvittaessa kaikki.

Mutta mistä johtuu, onko foorumilaisista joku tutkinut/korjannut? Ongelmia näyttäisi tulevan olevan useammalla. Yksinkertainen (ei ehkä korjausmielessä, kojelauta auki?) syy voisi olla jumittava tai jotenkin vääntynyt läpän akseli. En näe ensimmäisenä, että kyseessä olisi sähköinen vika.

Subaru ei käytä askelmoottoreita vaan systeemi on tehty oikein hienosti asentotunnistimilla. Askelmoottoreilla ajetaan ääriasennot läpi, ecu oppii ne eikä välitä, onko läppä oletetussa lattia-asennossa millin väärässä paikassa kun ei tiedä todellista asentoa. Tunnistimilla rakennettu ratkaisu voi olla herkempi, kun epätarkkuudet havaitaan. Tästä voi hyvinkin johtua suuntauksen seilaaminen edes takaisin, oikeaa asentoa ei saavuteta vaikka yritetään kovasti.


Sama juttu, toimii jotenkin niin ei ole jaksanut sen kummemin purkaa. On tätä tutkittu ja pari ketjuakin taitaa olla? Taisivat olla nimellä tikitystä kojelaudasta yms. 90% todennäköisyydellä se on tuo servo moottori joka ohjaa noita virtauksia sekä pitää sitä tikitystä kun on paikat kuluneet. Taisin joskus tiedustella tuota osaa marmorilta eikä edes kovin kallis tainut olla, mutta pitäisi jostain ratin alta ruveta purkuhommiin ei niin miellyttävässä asennossa. Kyllähän tuo alkaa jo pikkuhiljaa ärsyttää niin vois ruveta perehtymään enemmän.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 05 Syys 2018, 14:58

Jos se on se potikka, jonka antama jännite alkaa sekoilla, niin riittäiskö pelkkä potikan vaihto? Kaivaa läppämoottorin esille ja katsoo potikan tyypin ja vaihtaa uuden samanlaisen tilalle?

Villi arvaus, että suuntauksen läppämoottoreita lienee yksi, lämmönsäädölle kaksi. Liekö ensimmäinen kuinka pahassa paikassa?

Juuri korjasin vanhan Citroënin lämmönsäädön alkukesästä, joten voisinkin ottaa turpiin ja kädet verille taas uudelleen jossain helvetin ahtaassa kolossa Subarun kojelaudan paneelien alla, ettei ihan vieroitus pääse iskemään eikä jatkovarret ehdi jäähtyä...

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 05 Syys 2018, 15:12

yason kirjoitti:Villi arvaus, että suuntauksen läppämoottoreita lienee yksi, lämmönsäädölle kaksi. Liekö ensimmäinen kuinka pahassa paikassa?


Tämmöstä kertoi räjäytyskuva. Kaksi aktuaattoriyksikköä, joista ilmeisesti kuskinpuoleinen 72131AJ050 hoitaa myös suuntauksen, apukuskin puoli vain lämpötilaa. Hintaa muutama kymmenen euroa.

suuntauksenmoottori.png
suuntauksenmoottori.png (116.09 KiB) Katsottu 752 kertaa

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 05 Syys 2018, 21:51

yason kirjoitti:
yason kirjoitti:Villi arvaus, että suuntauksen läppämoottoreita lienee yksi, lämmönsäädölle kaksi. Liekö ensimmäinen kuinka pahassa paikassa?


Tämmöstä kertoi räjäytyskuva. Kaksi aktuaattoriyksikköä, joista ilmeisesti kuskinpuoleinen 72131AJ050 hoitaa myös suuntauksen, apukuskin puoli vain lämpötilaa. Hintaa muutama kymmenen euroa.


Oli pakko vähän kurkata. Kyllä siellä on kaksi askelmoottoria kuskin puolella. Tuo mainitsemani osa on vain valkoinen muoviteline, jossa ne Denson valmistamat askelmoottorit ovat kiinni. Tietenkin niin, että alempi (helppo) on lämmityksen säätö ja ylempi (vaikea) on suuntauksen säätö.

Paneeleja saa aika helpolla purettua irti: ratin alla olevaa isoa paneelia lukuunottamatta kojelautaa ei tarvitse ilmeisesti kummemmin purkaa eikä keskikonsoliin koskea. Tilaa ei paljon ole, mutta sitä saa lisää, jos irrottaa rattiakseliin pultatun mökkylän (ohjaustehostin? olikos tässä täyssähköinen sellainen?). Luulen sen riittävän tuon valkoisen boksin irrottamiseen ja esille kaivamiseen. Boksi ei ole monella ruuvilla kiinni.

Sinänsä pirun siistiä japanilaista työtä, johtoniput kiinni nätisti ja joka puolella eristeitä ja vaimennusta. Paneelien muovikynnetkin naksahtavat irroittamisesta huolimatta tiiviisti paikalleen ja paneelit pysyvät kiinni.

Avatar
Haiduk
Viestit: 117
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja Haiduk » 06 Syys 2018, 10:45

Oliko tässä testissä nyt siis kyse gen5 legacystä? VM2010~. Voisi kiinnostaa tuo varaosanumero koko purkille siis jos innostuisi ostamaan ja kikkailemaan paikoilleen.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

yason
Viestit: 127
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja yason » 07 Syys 2018, 10:27

Haiduk kirjoitti:Oliko tässä testissä nyt siis kyse gen5 legacystä? VM2010~. Voisi kiinnostaa tuo varaosanumero koko purkille siis jos innostuisi ostamaan ja kikkailemaan paikoilleen.


Joo, omani on OB -10.

Koko kuskinpuoleinen asetelma on juuri tuo mainitsemani kahden moottorin purkki, joka näyttää tältä:

combo.jpg
combo.jpg (301.96 KiB) Katsottu 523 kertaa


Noista vasen on se suuntauksensäätömoottori, joka temppuilee. Koko paketista on olemassa korvaava osa 72131AJ051, liekö sitten jotain korjattu alkuperäiseen nähden. Hintaa oli noin $70 partsouqissa että ebayssa. Tutkin itse, että Euroopassa joutuu varmaan maksamaan reilun satasen. Apparin puoleinen pelkkä lämmönsäätöpaketti yhdellä moottorilla oli n. $35, joten hinnoissa on kyllä jokin logiikka.

Avatar
Haiduk
Viestit: 117
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Outback 2014 ja ilmastointi kummailee?

ViestiKirjoittaja Haiduk » 07 Syys 2018, 11:26

No perskule, pitäskö sitä melkein sitten tilata? :problem: Luulis että OB ja Legacyssä toi osa on samanlainen.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa