vm. 2009 diesel moottori jumittui

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
JukkaK
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja JukkaK » 19 Tammi 2019, 21:37

Tere!

Keskiviikkona kävi 2009 vuosimalliselle 261tkm ajettulle se, mikä on ollut jo niin monen alkupään moottorin kohtalo. Moottori meni jumiin (sammahti kevyellä tömäyksellä) ohituskaistalla 120 kmh tasaisella kaasulla. Pääsin rullaamalla ohituskaistan loppuun saakka ja parkkeerasin bussipysäkille. Käynnistysyrityksellä kone ei pyöriny, vaan mittarivalot himmenivät käynnistimen kuormituksen merkiksi. Kiitos Autoliiton plus-jäsenyyden, auto hinnattiin odottamaan tarkempaa syyniä Oululaisen entisen Subaru jälleenmyyjän pihaan. Torstaina huoltoon soitellessani kokenut huoltoneuvoja uskalsi 99% varmuudella sanoa, että kampiakseli on mennyt poikki. Autoa aletaan tutkia ensi viikolla tarkemmin, jos annan siihen luvan.

Puhelinneuvottelun aikana tiedustelin, minkä hintainen remontti autooni olisi tulossa. He arvioivat remontin olevan noin 8000 euroa sisältäen kohtuullisesti (noin 100tkm) ajetun euro-5 puolimoottorin, apulaitteiden vaihdon vanhasta uuteen, tarvittavat tiivisteet ja työt kokonaisuudessaan. Puolimoottoreista heillä oli kuulema parempia kokemuksia kolariautoista irroitetuista kuin kunnostetuista. Miltäs kokeneen huoltoliikkeen hinta-arvio kuulostaa teidän kokeneempien mielestä?

Töissä moottorivauriosta ja merkkikorjaamosta keskustellessani, esille nousi kuitenkin vaihtoehto hankkia itse moottori ja teettää työ eräällä hyväksi todetulla, mutta huomattavasti edullisemmalla "yhden miehen" autokorjaamolla. Yrittäjällä on kuulema reilusti kokemusta ja hän tekee mielellään hieman haasteellisempia korjauksia. Korjaamolla on nyt todennäköisesti reilun kuukauden työjono, mutta se ei sinänsä ole minulle este, koska minulla on mahdollisuus kulkea työmatka toisella autolla. Tämä voisi olla hyvä vaihtoehto.

Tutkiskelin hieman foorumilta löytyviä keskusteluja vastaaviin moottorivaurioihin ja korjauksiin liittyen:
viewtopic.php?f=16&t=3368
viewtopic.php?f=16&t=3126

Keskusteluissa nousi esille, että kun moottori on menny jumiin, pienin mahdollinen korjaus on puolimoottorin vaihto. Löysin vanhojen keskustelujen linkkien avulla uuden puolimoottorin Puolasta 3600 euron hintaan.
http://www.e-carsport.com/kompletny-sho ... iesel.html
Mistä muualta nuita voisi haeskella? Linkkejä?

Vanhojen keskusteluiden perusteella remonttiin pitää varata ainakin suuttimien pultit, suuttimien pohjatiivisteet, venttiilikoppien tiivisteet, kansien tiivisteet, imusarjan tiivisteet, pakosarjan ja katalysaattorin tiivisteet. Lisäksi kohdallani lienee järkevintä vaihtaa samalla kytkin, koska sillä on jo ajettu 200tkm. Mistä kyseisiä komponentteja kannattaa haeskella?

Kuten varmaan viestistäni näkee, en ole kovin kokenut isompien autoremonttien osalta. Halua on kuitenkin oppia tuntemaan paremmin autoni tekniikkaa ja rakennetta. Siihen on tässä remontissa mahdollisuus, jos päätän teettää korjauksen pienemmällä korjaamolla. Siellä pääsisi mukaan remonttiin oppimaan. Merkkikorjaamolla työn teettäminen on helpompi, mutta kalliimpi vaihtoehto ja samalla jää saamatta tärkeää oppia. :)

Kaikki vinkit, neuvot ja kommentit korjaukseen liittyen ovat tervetulleita!

Jukka

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 638
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja KK9 » 19 Tammi 2019, 22:04

Kaverille tuli puolimoottori Liettuasta.
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 507
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja -teme- » 20 Tammi 2019, 07:56

https://www.importcarparts.co.uk/parts- ... earchPart=

Tuolta löytyy ainakin kytkin paketti täydellisenä ja kohtuu hintaan. Eikä sinne kannata muuta kun tuo sahcsin paketti laittaa.

Myös tiivisteitä näkyy olevan tarjolla.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

sake82
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja sake82 » 21 Tammi 2019, 14:00

Itellä menossa kans tällainen "pikku" remontti 2009 legacyyn. 204tkm sillä pääs ja kampura poikki... :(

No nyt tuli pihaan puolasta uus puolimoottori ja samassa öljypumppu, kannentiivisteet yms. pienempää tavaraa. UK:sta tilailin sachsin kytkin+vauhtipyöräpaketin. Samoiten hehkut sain UK:sta hyvään hintaan. Vesipumpunkin uusin samalla, sekin ebaystä löytyi, saksasta tulee. Suuttimien pultit ja tiivisteet otin ihan merkkiliikkeestä, kun ei oikeen noita pultteja tahtonut muualta löytyä.

Ebaytä on tullut selailtua aika paljon ja sieltä hyvällä tuurilla saa osia aika edukkaasti.
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06

Niksu
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:45

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Niksu » 21 Tammi 2019, 17:39

Mulla teki Oulussa Dynotest center konerempan, nyt on se 3500km tullut ajettua sen jälkeen. Puolimoottori itäeuroopasta ja tiivistesarja Ebaysta (tilasin aluksi kampiakselisarjan, mutta se jäi käyttämättä, kun remppa laajeni koko alakertaan)

Useamman tonnin säästää verrattuna merkkiliikkeen hintaan, kun vähän kilpailuttaa ja itse tilaa ainakin nuo kalleimmat.
Hehkut ja kytkin ( ite laitoin vielä varalta vauhtipyöränkin) kannattaa ehdottomasti samalla uusia, helppo nyt laittaa ne kun kone jo irti
Suzuki Jimny / Subaru Levorg

EX: legacy B4, Impreza WRX STI Type-R, Forester st/b STI

Jappi
Viestit: 253
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Jappi » 24 Tammi 2019, 17:49

Itse en laittanut kytkintä uusiksi, mutta johtuu siitä että purin koneen irti ennen osien hommaamista ja pääsin tarkastamaan kytkimen ja vauhtipyörän jotka olivat virheettömässä kunnossa, ilmeisesti suhteellisen tuoreet osat.

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 30 Tammi 2019, 10:56

-teme- kirjoitti:https://www.importcarparts.co.uk/parts-info?id=9819&cat=96&sub=501&sec=3420&var=50&dc=0&gen=&searchKey=&searchPart=

Tuolta löytyy ainakin kytkin paketti täydellisenä ja kohtuu hintaan. Eikä sinne kannata muuta kun tuo sahcsin paketti laittaa.

Myös tiivisteitä näkyy olevan tarjolla.


Mites nuo yhteensopivuudet, eli jos hommaa pelkän sahcsin kytkinlevyn, niin käykö se muuten heittämällä orkkiksen tilalle vai onko pakko vaihtaa kaikki hilut..

Siksi kyselen, koska hommasin purkuauton ja jos sen muut osat levyä lukuunottamaatta on OK, niin en viitsi huvikseen tilata muita kamppeita..

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

Jappi
Viestit: 253
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Jappi » 30 Tammi 2019, 11:18

Sopii levy jos on vakiokytkin eikä mikään speciaali raceasetelma.

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 30 Tammi 2019, 13:54

Ok, kiitti

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

JukkaK
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja JukkaK » 08 Helmi 2019, 08:03

Tere!

Päivitelläämpä tilannetta. Auto on nyt ollu pari päivää ajossa. Käännyin kunnostuksessa aihemmin mainitun merkkihuollon puoleen. He hankkivat Ruotsista 140 tkm ajetun vm 2012 Euro 5-moottorin, kuulema kolaroidusta Subaru XV:sta. Minä hankin koneeseen uudet henkutulpat (OEN 22439-AA000—SUBARU) ja SACHSin kytkinpaketin (tuotenumero 3000 950 006). Moottori kasattiin uusilla hehkuilla, kytkimellä ja vanhan moottorin apulaitteilla. Lisäksi vaihdettiin nippu tiivisteitä, jäähgytysnesteet, öljyt ja öljynsuodatin.
Hintaa lystille tuli 8000 euroa + noin 280e kytkimestä ja hehkuista.
Työllä ja käytetyllä moottorilla 6 kk takuu.

Jukka

jykke
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja jykke » 12 Helmi 2019, 07:56

Kerrotko liikkeen missä teetit homman, joko tässä ketjussa tai vaikka yksityisviestillä? Kaikki muukin info tapaukseen liittyen tietysti kiinnostaa, kiitos kun aika kattavasti jo kerroitikin aiemmissa viesteissä!
Jos muillakin on suosituksia aiheeseen perehtyneistä kohtuuhintaisista tekijöistä, niin olen erittäin kiitollinen jakamistanne tiedoista. Muita viestiketjuja aiheesta olen lukenut jo aikaisemminkin, täytyy taas perehtyä niihinkin paremmin ja ajatuksen kanssa.

Oma huhtikuussa 2010 valmistettu 230tkm ajettu kone hyytyi sunnuntaina kolinan saattelemana ja nyt on jumissa. Muutakin tuhoa on kuin pelkkä alakerta, esimerkiksi välijäähdyttimestä on toinen pääty irti, onko sitten ahtopaineet purkautuneet sitä kautta jos sylinterin kautta ei enää ole ilma kulkenut vai jotain muuta, saa nähdä... Kansien ja venttiilikoneiston kunto on tietysti myös täysi arvoitus, samoin kun ahtimen. Vaurioista voi jo päätelläkin, että minulla meno hyytyi täydessä vedätyksessä kärry perässä, eli ahtopaineet ja muukin kuormitus oli varmasti maksimissa.
Edellämainituista tuhoista ja epäilyksistä johtuen vaihtomoottori on jo tulossa Ruotsista, mutta vielä on mietinnässä kuinka paljon teen itse vai vienkö koko paketin jollekin kohtuuhintaiselle ja osaavalle korjaamolle. Auto on Jyväskylässä, mutta omalla trailerilla saan kuljetettua muutaman sadan kilometrin säteellä.

jaalto65
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 12 Helmi 2019, 15:45

Kysy nyt mietteet ainakin Keuruun Autosta, eiköhän tuo koneen vaihto siellä onnistuisi. Ylisen Jaska niistä siellä ainakin ymmärtää.
Legacy stw 2.0TD -08

JukkaK
Viestit: 15
Liittynyt: 04 Tammi 2018, 00:52

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja JukkaK » 12 Helmi 2019, 19:48

Pistin YV:nä.

Jukka

jykke
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja jykke » 13 Helmi 2019, 08:58

Kiitoksia pikaisista vastauksista! Onneksi, tai meidän omistajien kannalta ikävä kyllä, kokemusta moottorien vaihdoista ja korjauksista tuntuu löytyvän useammaltakin korjaamolta. Vaihtotyön hinnat on sitä luokkaa että tuskin alan itse tekemään. Luultavasti homman saa tehdä joko ST-Services, Keuruun Auto tai Er-Wo.

Avatar
Tomcat
Jäsen
Viestit: 1422
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 22:34

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Tomcat » 14 Helmi 2019, 08:26

Saksan mobilessa noita on varmaan toista sataa myynnissä joista kattilat kajahtannu...
_________________________________________

- E55 AMG DTK630 tune
- BMW 320i T X-Drive MY13
- Mazda RX7 FD LS1 MY94

jykke
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja jykke » 14 Helmi 2019, 16:02

Joo, tiedossa on että vanhemmat särkyy kaikki kohtuu pienillä kilometreillä.
Omasta tutkin Partsouqin kuvista että on uudemmilla osilla tehty, mutta ainakin kampiakselista on vielä uudempikin versio. Eli auton pito oli tietoinen riski mikä nyt realisoitui kalliilla tavalla.

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 01 Huhti 2019, 12:19

No nih 351tkm sillä pääsi.. kone rupes kolkottaa, kylmänä ei pahastikkaan, mutta lämpimänä aivan selvästi ja tahti kiihtyy kierrosten noustessa.. niínkuin koneen keskeltä tulisi, eli kammesta..

Mistäs niitä kampiakseleita kannattas lähtee etsimään?

Jännä sinäänsä että ei mennyt jumiin ja kesti ajaa vielä 100km korjaamolle, ettei lauennut.. onko jollain jotain muita vaihtoehtoja mielessä kuin kampi, joka kolinan aiheuttaa.. Saa kertoa, ennenkuin nostan konetta pois.. ;)

Siksi mietityttää, kun vedätinkin eikä hajonnut vaikka meteliä piti.. :lol:

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

jaalto65
Viestit: 114
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 01 Huhti 2019, 13:00

eki75 kirjoitti:No nih 351tkm sillä pääsi..
-Eki


Pitkällepä pääsit; oliko alkuperäinen alakerta siis edelleen kyseessä? Jos oli niin tuohan on ennätysluokkaa...
Legacy stw 2.0TD -08

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 01 Huhti 2019, 13:13

Huoltokirjan mukaan ainakin orkkiskamat.. kaikkia auton mukana tulleita kuitteja en ole selannut läpi..

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

sake82
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja sake82 » 01 Huhti 2019, 13:24

Veikkaan ettet selviä pelkällä uudella kampuralla. Itelläki kun tuo laukes niin sammutin moottorin ihan muutaman minuutin sisään kun kolina alko ja silti lohkot paskana..
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 01 Huhti 2019, 13:55

Onhan se mahdollista ettei selviä.. tuossa on toinenkin kone, josta kampura oli menny ja ei ne pikaisella vilkaisulla siinä pahalta näyttänyt.. mutta aukastaan ja arvioidaan saisko kunnon sekakoneen tehtyä.. :thumbsup:

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

sake82
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja sake82 » 01 Huhti 2019, 14:56

Joo eihän sitä tiiä varmaksi enneku tarkistaa. En itekkää omastani heti huomannu halkeemia, mut sit ku putsaili ja katto hyvässä valossa niin näki tuhot selvästi.

Ite kun pyröttelin kampuran päästä moottoria tuon kolinan esiintymisen jälkeen avaimella, niin sopivassa kohtaa tuntu selvästi semmonen "tyhjä" liike ja siinä kun ees taas pyöritteli niin kuulu myös kolinaa. Siitä arvelin että oli kampura poikki. Mullaki moottori kävi vielä ennenkun sen viimesen kerran sammutin, eli kone ei menny jumiin.
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 01 Huhti 2019, 15:37

sake82 kirjoitti:Joo eihän sitä tiiä varmaksi enneku tarkistaa. En itekkää omastani heti huomannu halkeemia, mut sit ku putsaili ja katto hyvässä valossa niin näki tuhot selvästi.

Ite kun pyröttelin kampuran päästä moottoria tuon kolinan esiintymisen jälkeen avaimella, niin sopivassa kohtaa tuntu selvästi semmonen "tyhjä" liike ja siinä kun ees taas pyöritteli niin kuulu myös kolinaa. Siitä arvelin että oli kampura poikki. Mullaki moottori kävi vielä ennenkun sen viimesen kerran sammutin, eli kone ei menny jumiin.


Niin mitä sulla oli rikki? sylintereissä halkeamia vai lohkot halki?

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

sake82
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja sake82 » 02 Huhti 2019, 06:17

Molempien lohkojen laakeripukeissa oli halkeemia, joten en uskaltanut niistä alkaa moottoria kasaamaan. Tossa yks kuva:

Kuva[/url]
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06

Jappi
Viestit: 253
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Jappi » 02 Huhti 2019, 15:14

Nuo pukit on se lähtökohtainen vika, kampura on vaan lisäoire. Puolimoottori on pienin järkevä korjaus.

sake82
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja sake82 » 03 Huhti 2019, 07:26

Jappi kirjoitti:Nuo pukit on se lähtökohtainen vika, kampura on vaan lisäoire. Puolimoottori on pienin järkevä korjaus.


Näinhän se taitaa olla. Itsekkin päädyin uuteen puolimoottoriin, se mielestäni järkevin vaihtoehto tossa tilanteessa varsinki jos ite kasaa moottorin ja aikoo autoa pitää itellä.

Toinen on, jos jostain löytää kohtuu hinnalla vähän ajetun vähintään 2011 mallin vaihtomoottorin. Mut mitä ite kattelin, niin oli hinnat noille aika suolasia.
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 03 Huhti 2019, 10:34

Aivan.. käy kyllä järkeen.. kun lämpimänä kolkotti, sitten kone jäähtyi ja ei juurikaan ääntänyt ja sitten kun taas lämpeni niin kolina alkoi..

täytyypä nuo tiirailla ja edetä sitten sen mukaan..

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

Jappi
Viestit: 253
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Jappi » 05 Huhti 2019, 23:47

sake82 kirjoitti:
Jappi kirjoitti:Nuo pukit on se lähtökohtainen vika, kampura on vaan lisäoire. Puolimoottori on pienin järkevä korjaus.


Näinhän se taitaa olla. Itsekkin päädyin uuteen puolimoottoriin, se mielestäni järkevin vaihtoehto tossa tilanteessa varsinki jos ite kasaa moottorin ja aikoo autoa pitää itellä.

Toinen on, jos jostain löytää kohtuu hinnalla vähän ajetun vähintään 2011 mallin vaihtomoottorin. Mut mitä ite kattelin, niin oli hinnat noille aika suolasia.


Mulle tuli vähän ajettu -14 mallin moottori ruotsin puolelta. Hinta sisälsi suolan lisäksi kaikki mahdolliset mausteet...

Mut on se niin kiva auto ajella, tilalla oli silloin E46 330D nelikko bemari ja ainakaan sitä yksilöä ei jäänyt kauheasti ikävä :mrgreen: Nyt on toisena -08 V70 nelikkona ja ei mielestäni ole yhtä kiva ajaa, mukavampi automaattina ja alustan pehmeyden kautta ehkä mutta ei ollenkaan niin jämäkkä ja tarkka vaikka toi Lega onkin outbäkitetty korkeammaksi iskareilla.

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 09 Huhti 2019, 10:31

Jep, halkihan ne oli ja toisesta konerikkoisesta myös lohkot halki.. eli puolimoottorin tai kolariauton metsästykseen on lähdettävä..

mitäs siinä puolimoottorissa nyt niinkun on? kansiin asti kaikki vai?.. näyttäs vaan noita lohkojakin olevan, mutta hinta vähän niin ja näin..

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 09 Huhti 2019, 10:39

Täältäkö porukka on noita tilaillu?

https://www.4turbo.pl/shortblock-subaru ... 9471,33497

Onko väliä ottaako oman ikäisen vai tuoreemman 2010+ vuosimallin version.. eli onko onko tietoa että valuongelmat(tai mikä onkaan) olisi korjattu tuohon vanhemman vuosimallin lohkoon kanssa vai..

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

Jappi
Viestit: 253
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 19:53

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja Jappi » 09 Huhti 2019, 10:55

http://www.e-carsport.com/engine/engine-block.html

Tuossa on toinen. Puolimoottorissa on lohko+sisuskalut. Vanhasta moottorista kannet, polttoaine- ja muut apulaitteet, sähköosat ja jakopää, mahdollisesti öljypumppukin.

Tarvitset lisäksi uudet tiivisteet
http://www.e-carsport.com/zestaw-uszcze ... 07-10.html
https://www.carsport.pl/uszczelka-glowi ... -1529.html
https://www.carsport.pl/uszczelka-glowi ... -1530.html

Ota vaan oman ikäinen, kaikkiin uusiin puolimoottoreihin nuo asiat on korjattu ja siinä on puristussuhdekin sitten se ihan oikea. Uudemman mallisessa moottorissa puristussuhde on aavistuksen matalampi, jos sillä erolla nyt lienee oikeasti mitään merkitystä.

eki75
Jäsen
Viestit: 101
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 15:33
Paikkakunta: JKL-Kolho-Karstula

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja eki75 » 09 Huhti 2019, 11:45

Jappi kirjoitti:http://www.e-carsport.com/engine/engine-block.html

Tuossa on toinen. Puolimoottorissa on lohko+sisuskalut. Vanhasta moottorista kannet, polttoaine- ja muut apulaitteet, sähköosat ja jakopää, mahdollisesti öljypumppukin.

Tarvitset lisäksi uudet tiivisteet
http://www.e-carsport.com/zestaw-uszcze ... 07-10.html
https://www.carsport.pl/uszczelka-glowi ... -1529.html
https://www.carsport.pl/uszczelka-glowi ... -1530.html

Ota vaan oman ikäinen, kaikkiin uusiin puolimoottoreihin nuo asiat on korjattu ja siinä on puristussuhdekin sitten se ihan oikea. Uudemman mallisessa moottorissa puristussuhde on aavistuksen matalampi, jos sillä erolla nyt lienee oikeasti mitään merkitystä.


Hyvä tietopaketti, kiitoksia.. tuossakin oli näköjään alv mukana.. :thumbsup:

-Eki
Legacy 2.0d -08
Perheessä: Legacy 2.0d stw -08, Legacy 2.5 Aut -04 ja Outback 2.5 Aut -99

sake82
Jäsen
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Helmi 2015, 07:32
Paikkakunta: Iisalmi

Re: vm. 2009 diesel moottori jumittui

ViestiKirjoittaja sake82 » 09 Huhti 2019, 13:52

Ite tilailin tuolta e-carsportilta. Ihan oikeaa tavaraa sieltä tuli, yhteydenpito oli hieman heikkoa, oli pitkä viive kun kyselin toimituksista yms.
Legacy STW 2.0TD MY09
Legacy STW 2.0GT MY05 JDM
ex.Forester 2.0 SG MY06


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa