Ensimmäinen Subaru hankinnassa

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
SixTi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 19:21

Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja SixTi » 06 Helmi 2019, 20:47

Moro! Ensimmäistä Subarua olisin hankkimassa ja mietteissä olisi 2012-2014 Subaru Forester, Outback tai XV CVT:llä, 70-100tkm ajettu ja näihin liittyisi muutama kysymys.

Ajosuoritteena vuosittain minulla on n. 20-25tkm, joten olen miettinyt molempia, bensaa sekä dieseliä. Onko näissä luotettavuus eroja? Diesel bokseri koneita ollut huomattavasti vähemmän aikaa kun bensa, mutta onko molemmat kuitenkin yhtä kestäviä? Kumpaa suosittelette enemmän kestävyyden kannalta? Outbackissa on useimmissa 2,5l bensakone myös kun taas Foresterissa 2,0l joten onko niissä luotettavuus eroja? Mitä moottoria te suosittelette Subaruun (2,0 tai 2,5)?

Onko CVT luotettava tai manuaali parempi? Manuaalissa on lyhyt ensimmäinen vaihde joten kytkimen saattaa polttaa nopeasti loppuun, tai näin olen ymmärtänyt. CVT vaikuttaisi mukavemmalta sillä pidän kuitenkin enemmän automaatista, jos autoon tehty huollot ajallaan eikä huoltohistoriaa laiminlyöty niin kuinka kauan nämä ovat kestäneet? Kävin koeajamassa CVT:llä olevaa Subarua ja kaasuvaste tuntui olevan todella herkkä ja tuntui että "niska menee sijoiltaan" pienestäkin kaasun painamisesta lähdössä, onko se pikemminkin vain totuttelu kysymys/ominaisuus että kaasuvaste on herkempi ja siihen tottuu ajanmyötä? Jos taas lähti ihan pelkästään pienellä pintakaasulla niin silloin tuntui että lähti tasaisemmin.

Mitä pitää ottaa erityisesti huomioon näitä ostettaessa, mitä pitäisi erityisesti tarkkailla? Lueskelin että X varustelun Foresteria ei kannata edes harkita, onko se enemmänkin oma mielipide tai onko niissä oikeasti jotain mikä niistä tekee epäluotettavamman? :D

Onko uudemmissa malleissa vielä öljynkulutus ongelmaa (ne vissiin oli pikemminkin 2008-2010 dieselmoottoreissa), mutta mitkä on teidän henkilökohtaiset kokemukset?

Onko tekniikoissa eroa eri mallien välillä jos esimerkiksi malleissa bensiini moottori 2,0l koneella ja CVT?

Kiitos jo valmiiksi vastauksista!

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 288
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 06 Helmi 2019, 22:50

Korimalleista ulkomittojen ja sisätilojen kokoerot olet varmaan huomioinut (XV < Forester < Outback). Itse huomioisin myös ajomukavuuden, tuo ensimmäisen sukupolven XV on aika kova alustaltaan ja äänieristykset jättävät toivomisen varaa. Jos pienempi auto riittää niin Forester on hyvä vaihtoehto, muussa tapauksessa Outback ehdottomasti.

2012 ja uudemmista diesel-malleista on jo alkupään mallien lastentaudit korjattu. Dieseleissä on muilta osin nyky-dieseleiden ongelmat pakkaskelillä ja toistuvassa lyhyessä ajossa, niitäkin tosin on korjattu moottorinohjauksen softapuolella erittäin hyvin. Bensamoottorit ovat vanhaa 90-luvun tekniikkaa pohjimmiltaan joten luotettavuus kohdillaan niissäkin. Foresterin ja XV:n 2.0 koneissa taitaa olla tuon ikäisissä jo kaikissa jakopää ketjulla (FB20), Outbackissa 2014 vuosimallista alkaen (FB25). Ei tosin vaikuta luotettavuuteen onko hihna vai ketju, huoltokustannuksiin ehkä hieman. 2.5 litrainen on luonnollisesti pirteämpi kulkemaan kuin 2.0, mutta kulutuksessa ei eroa juuri käytännön eroa ole.

Vajaa 5v CVT Subarulla ajaneena en itse edes miettisi manuaalivaihteista. CVT:n pitkän linjan kestävyyttä on hankala sanoa, mutta ei noita käsittääkseni ole merkittävää määrää hajonnut. Jos tuollaisen hieman alle 100tkm ajetun ostaisin niin teettäisin ensimmäisten asioiden joukossa vaihteiston öljynvaihdon vaikka se hieman kustantaakin. Äkkinäinen liikkeellelähtö on ennemminkin muiden vaihteistojen hitautta :) Se on ominaisuus johon tottuu kyllä pian.

Tuon ikäisissä CVT on ainakin Outbackissa täysin portaaton (eli ei ole virtuaalivaihteita kuin manuaaliläpyköillä), mutta se on ehkä vain positiivinen asia vaikka voikin ajaessa alkuun tuntua oudolta. Muilta osin vaihteiston pitää toimia oikuttelematta, joten jos koeajolla sattuu olemaan ihmeellisiä nykimisiä tai vastaavaa niin kannattaa tarkkaan miettiä.. ovat kuitenkin erittäin hankalia (= kalliita) korjata.

Vanhemmissa (ennen 2013 tai 2014?) malleissa ainakin Outbackissa on lähivalojen heijastimissa tyyppivika, lisätietoja täältä:
viewtopic.php?f=18&t=220

Varusteluissa taitaa Foresterin osalta olla lähinnä se että X on niin selkeästi karsituilla varusteilla vrt muut mallit, ettei sitä ole oikein järkeä ostaa kun samalla hintaa saat varmasti paremmin varustellun.

Noista vaihtoehdoista itse valikoisin 2014 vuosimallin Outbackin bensakoneella jos sellaisen sattuu löytämään. Lähinnä koska bensa on kovemmilla pakkasilla kuitenkin ongelmattomampi ja nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei diesel erotu enää edes valtavasti edukseen noilla vuosittaisilla kilometreillä. Tuon ikäisessä on myös uudempi moottoriversio (FB25 173hv vs EJ25 167hv), muut erot ovatkin sitten enemmän kosmeettisia..
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

3AHG
Jäsen
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 07 Helmi 2019, 00:21

Ainakin ensimmäisissä FB20 koneissa oli öljynsyöntiä, en tiedä missä vaiheessa lastentaudit on korjattu. Taisi 2011-2012 tulla tuo FB20 kone, edellinen EJ204 konehan on perustaltaan jo -90 luvulta. Itse en tuohon FB20 koneeseen enempää ehtinyt perehtyä kun tuli hommattua 2010 forester missä vielä tuo vanha hyväksi todettu kone. FB20 kyllä on kulutukseltaan ainakin pienempi, ja ketjukone + muuta pientä parannusta vanhaan verrattuna.
:driving:

out
Viestit: 161
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja out » 07 Helmi 2019, 14:32

Noiden mallien tilaerot on niin huimat että kannattaa eka selvittää tarviiko tilaa kuinka. Omaan makuuni 2.0 bensa on cvt:nä liian mopo kone, diesel taas on hieno moottori cvt:näkin.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 626
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja KK9 » 07 Helmi 2019, 19:07

Itsellä oli edellinen Subbe diesel manuaali, hauska peli oli ajettavana kunhan muisti olla kytkintä luistattamatta ja kylmänä pintakaasulla ajella.
Nykyinen on sitten 2.5 CVT, joka ei nyt mikään tykki ole, mutta kerkiää ihan riittävän hyvin! Legassa on lisäksi tilaa ruhtinaallisesti ja ajettavuudeltaan parhaimpia autoja mitä olen omistanut.
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Petter
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Petter » 08 Helmi 2019, 12:49

Eikös -12 bensa Forre ole vielä 4 vaihteinen automaatti, jota itse pidän varmempana, on noista CVT lootien ongelmista ollut sen verran juttuja. Itsellä 4v automaatti, ja ihan on asiansa ajanut, mitä nyt bensaa syö varmaan himpun enemmän kuin cvt.

3AHG
Jäsen
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 08 Helmi 2019, 15:34

Taisi SJ foresterissa, eli siis -13 mallissa tulla CVT. -11 tuli SH foren pieni facelift, (ja se FB20 moottori tuli tässä vaiheessa) on vielä 4EAT laatikolla.
:driving:

SixTi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 19:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja SixTi » 08 Helmi 2019, 19:21

Kiitos kaikille! Muutama kysymys vielä heräsi aiempien kommenttien perusteella.

Missä kohtaa nykimistä pitäisi esiintyä CVT:llä jos esiintyy? Kiihdyttäessä, liikkeelle lähdössä jne? Jos siis olisi jotain vikaa.

Tilaeron olen huomioinut, sillä ei minun kohdallani niin suurta merkitystä ole joten myös Forester tai XV kelpaa. Forester on varmaan kuitenkin paras vaihtoehto.

Ensimmäisissä bensa koneissa (FB20, 2011-2012) siis ollut jonkin näköistä öljynsyöntiä, puhutaanko nyt siis monista dl/1tkm?

Miten muuten kuuluuko näiden hukkaa mitään nesteitä muutenkaan? Yhtä autoa käväisin myös katsomassa mutta konetilaa tarkastellessani huomasin jäähdytysnesteen olevan alle minimirajan, tiedän että nesteen tilavuus vaihtelee jonkun verran kun auto lämpeää mutta heti herätti kysymysmerkin kun ei ollut minimin yläpuolella.

Jos olet Petter lueskellut noista CVT ongelmista niin muistatko millä kilometreillä usein ongelmat esiintyneet?

3AHG
Jäsen
Viestit: 190
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Helmi 2019, 09:44

Tuo öljynsyönti koskee näköjään myös FB25 moottoreita, googlella löytyy vähän tietoa jos engelska taipuu. Subaru vaihtanut mm. lohkoja tuon vuoksi. Suomesta ei juurikaa tietoa löydy kun sen verran vähän noita täällä ylipäänsä, mutta ei tässä ilmeisesti mistää isosta epidemiasta ole muutenkaan kyse. Subarulla ilmeisesti ollut erilaisia männänrengas settejä eri moottoreissa eri aikoina, ja joku rengasversio ei ole toiminut.
:driving:

Petter
Viestit: 51
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Petter » 09 Helmi 2019, 13:45

Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä

SixTi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 19:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja SixTi » 10 Helmi 2019, 12:40

Petter kirjoitti:Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä



Googletin noita CVT:n ongelmia suomeksi ja englanniksi ja suurin osa näytti olevan Nissanin autoissa ja kun katsoin asiaa vähän syvemmälle niin Nissan käyttää Jatcon CVT laatikoita, joissa todella monessa on ollut ongelmia. Googlen mukaan Subaru tekee taas itse CVT:nsä.

Englanniksi googletellessa huomasin myös että monissa Subaruissa alkanut ongelmat jenkkilässä n. 60 000mi (100tkm) jälkeen tai viimeistään 100 000mi (160tkm) jälkeen johon päättyy ainakin jenkkilässä pidennetty CVT:n takuu. Näissä ei kuitenkaan missään vaiheessa mainittu oliko laatikon öljyjä koskaan vaihdettu.. Ja kun noissa laatikoissa kaksi metalliosaa hankaa toisiaan niin ei ihme jos laatikko hajoaa jos öljyjä ei koskaan vaihda.

Mitä teidän autoilla on ajettu joissa CVT? Tai mitä olette kuulleet itse tuttujenne ajaneen CVT:llä ilman ongelmia? Nettiautostahan noita voi myös katella mutta toinen asia onko niissä koskaan ollut mitään vikaa tai onko vika päällä sillä hetkellä.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 626
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja KK9 » 10 Helmi 2019, 13:01

SixTi kirjoitti:
Petter kirjoitti:Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä



Googletin noita CVT:n ongelmia suomeksi ja englanniksi ja suurin osa näytti olevan Nissanin autoissa ja kun katsoin asiaa vähän syvemmälle niin Nissan käyttää Jatcon CVT laatikoita, joissa todella monessa on ollut ongelmia. Googlen mukaan Subaru tekee taas itse CVT:nsä.

Englanniksi googletellessa huomasin myös että monissa Subaruissa alkanut ongelmat jenkkilässä n. 60 000mi (100tkm) jälkeen tai viimeistään 100 000mi (160tkm) jälkeen johon päättyy ainakin jenkkilässä pidennetty CVT:n takuu. Näissä ei kuitenkaan missään vaiheessa mainittu oliko laatikon öljyjä koskaan vaihdettu.. Ja kun noissa laatikoissa kaksi metalliosaa hankaa toisiaan niin ei ihme jos laatikko hajoaa jos öljyjä ei koskaan vaihda.

Mitä teidän autoilla on ajettu joissa CVT? Tai mitä olette kuulleet itse tuttujenne ajaneen CVT:llä ilman ongelmia? Nettiautostahan noita voi myös katella mutta toinen asia onko niissä koskaan ollut mitään vikaa tai onko vika päällä sillä hetkellä.

Omassa MY10 Legassa mittarissa 190t ja edellinen omistaja oli vaihdattanut ölpät 100t kohdilla.
Itsellä tuo homma syksyllä edessä.
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Obeaur
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Maalis 2015, 23:15

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Obeaur » 10 Helmi 2019, 19:06

KK9 kirjoitti:
SixTi kirjoitti:
Petter kirjoitti:Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä



Googletin noita CVT:n ongelmia suomeksi ja englanniksi ja suurin osa näytti olevan Nissanin autoissa ja kun katsoin asiaa vähän syvemmälle niin Nissan käyttää Jatcon CVT laatikoita, joissa todella monessa on ollut ongelmia. Googlen mukaan Subaru tekee taas itse CVT:nsä.

Englanniksi googletellessa huomasin myös että monissa Subaruissa alkanut ongelmat jenkkilässä n. 60 000mi (100tkm) jälkeen tai viimeistään 100 000mi (160tkm) jälkeen johon päättyy ainakin jenkkilässä pidennetty CVT:n takuu. Näissä ei kuitenkaan missään vaiheessa mainittu oliko laatikon öljyjä koskaan vaihdettu.. Ja kun noissa laatikoissa kaksi metalliosaa hankaa toisiaan niin ei ihme jos laatikko hajoaa jos öljyjä ei koskaan vaihda.

Mitä teidän autoilla on ajettu joissa CVT? Tai mitä olette kuulleet itse tuttujenne ajaneen CVT:llä ilman ongelmia? Nettiautostahan noita voi myös katella mutta toinen asia onko niissä koskaan ollut mitään vikaa tai onko vika päällä sillä hetkellä.

Omassa MY10 Legassa mittarissa 190t ja edellinen omistaja oli vaihdattanut ölpät 100t kohdilla.
Itsellä tuo homma syksyllä edessä.



Meillä kohta 220tkm ajettu 2009 uudemman mallin ob, 2.5 bensa cvt, vaihteiston ja koneen öljyt vaihdeltu eikä ole ollut ongelmia. Kansipahvi ja hihna on vaihdettu, oli kallis remppa mutta sen jälkeen taas ajeltu huoletta. Jättää liukkailla taakseen kaikki vajaavetoiset vaikka olisi mikä kone.

mkahelin
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Loka 2015, 15:42

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja mkahelin » 13 Helmi 2019, 09:21

Mites tuon manuaalilaatikon alennusvaihde. Löytyykö sitä enää näistä uudemmista forestereista. Omaa 21 vuotiasta aatellu päivittää uudempoaan ja noita 2013-2015 paikkeilla olevia katellut.

Miika

Sämpy
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 19 Helmi 2019, 20:49

Täällä ois ehkä toinen Subaru hankinnassa. Aiempi oli 07 bensa-Foresteri, nyt on työsuhdeauto josta luopumista harkitsen. Miten se näissä dieseleissä kovalla pakkasella haisee lämmin nokkaan?

jaalto65
Viestit: 106
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 19 Helmi 2019, 22:29

Sämpy kirjoitti:Täällä ois ehkä toinen Subaru hankinnassa. Aiempi oli 07 bensa-Foresteri, nyt on työsuhdeauto josta luopumista harkitsen. Miten se näissä dieseleissä kovalla pakkasella haisee lämmin nokkaan?


Esilämmitys, maskipeitto sekä vielä kärsäkin konepelliltä tukkoon, niin kyllä niillä pärjää. Matka-ajossa -25 säillä vielä kabiini lämpiää; paljon kylmemmässä ei ole tullut suuremmalti ajetuksi. Keveämmässä ajossa sitten ei oikein hyvin lämpö riitä, tahtoo yli parinkympin pakkaset olla myrkkyä.
Legacy stw 2.0TD -08


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija