Ensimmäinen Subaru hankinnassa

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
SixTi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 19:21

Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja SixTi » 06 Helmi 2019, 20:47

Moro! Ensimmäistä Subarua olisin hankkimassa ja mietteissä olisi 2012-2014 Subaru Forester, Outback tai XV CVT:llä, 70-100tkm ajettu ja näihin liittyisi muutama kysymys.

Ajosuoritteena vuosittain minulla on n. 20-25tkm, joten olen miettinyt molempia, bensaa sekä dieseliä. Onko näissä luotettavuus eroja? Diesel bokseri koneita ollut huomattavasti vähemmän aikaa kun bensa, mutta onko molemmat kuitenkin yhtä kestäviä? Kumpaa suosittelette enemmän kestävyyden kannalta? Outbackissa on useimmissa 2,5l bensakone myös kun taas Foresterissa 2,0l joten onko niissä luotettavuus eroja? Mitä moottoria te suosittelette Subaruun (2,0 tai 2,5)?

Onko CVT luotettava tai manuaali parempi? Manuaalissa on lyhyt ensimmäinen vaihde joten kytkimen saattaa polttaa nopeasti loppuun, tai näin olen ymmärtänyt. CVT vaikuttaisi mukavemmalta sillä pidän kuitenkin enemmän automaatista, jos autoon tehty huollot ajallaan eikä huoltohistoriaa laiminlyöty niin kuinka kauan nämä ovat kestäneet? Kävin koeajamassa CVT:llä olevaa Subarua ja kaasuvaste tuntui olevan todella herkkä ja tuntui että "niska menee sijoiltaan" pienestäkin kaasun painamisesta lähdössä, onko se pikemminkin vain totuttelu kysymys/ominaisuus että kaasuvaste on herkempi ja siihen tottuu ajanmyötä? Jos taas lähti ihan pelkästään pienellä pintakaasulla niin silloin tuntui että lähti tasaisemmin.

Mitä pitää ottaa erityisesti huomioon näitä ostettaessa, mitä pitäisi erityisesti tarkkailla? Lueskelin että X varustelun Foresteria ei kannata edes harkita, onko se enemmänkin oma mielipide tai onko niissä oikeasti jotain mikä niistä tekee epäluotettavamman? :D

Onko uudemmissa malleissa vielä öljynkulutus ongelmaa (ne vissiin oli pikemminkin 2008-2010 dieselmoottoreissa), mutta mitkä on teidän henkilökohtaiset kokemukset?

Onko tekniikoissa eroa eri mallien välillä jos esimerkiksi malleissa bensiini moottori 2,0l koneella ja CVT?

Kiitos jo valmiiksi vastauksista!

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 297
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 06 Helmi 2019, 22:50

Korimalleista ulkomittojen ja sisätilojen kokoerot olet varmaan huomioinut (XV < Forester < Outback). Itse huomioisin myös ajomukavuuden, tuo ensimmäisen sukupolven XV on aika kova alustaltaan ja äänieristykset jättävät toivomisen varaa. Jos pienempi auto riittää niin Forester on hyvä vaihtoehto, muussa tapauksessa Outback ehdottomasti.

2012 ja uudemmista diesel-malleista on jo alkupään mallien lastentaudit korjattu. Dieseleissä on muilta osin nyky-dieseleiden ongelmat pakkaskelillä ja toistuvassa lyhyessä ajossa, niitäkin tosin on korjattu moottorinohjauksen softapuolella erittäin hyvin. Bensamoottorit ovat vanhaa 90-luvun tekniikkaa pohjimmiltaan joten luotettavuus kohdillaan niissäkin. Foresterin ja XV:n 2.0 koneissa taitaa olla tuon ikäisissä jo kaikissa jakopää ketjulla (FB20), Outbackissa 2014 vuosimallista alkaen (FB25). Ei tosin vaikuta luotettavuuteen onko hihna vai ketju, huoltokustannuksiin ehkä hieman. 2.5 litrainen on luonnollisesti pirteämpi kulkemaan kuin 2.0, mutta kulutuksessa ei eroa juuri käytännön eroa ole.

Vajaa 5v CVT Subarulla ajaneena en itse edes miettisi manuaalivaihteista. CVT:n pitkän linjan kestävyyttä on hankala sanoa, mutta ei noita käsittääkseni ole merkittävää määrää hajonnut. Jos tuollaisen hieman alle 100tkm ajetun ostaisin niin teettäisin ensimmäisten asioiden joukossa vaihteiston öljynvaihdon vaikka se hieman kustantaakin. Äkkinäinen liikkeellelähtö on ennemminkin muiden vaihteistojen hitautta :) Se on ominaisuus johon tottuu kyllä pian.

Tuon ikäisissä CVT on ainakin Outbackissa täysin portaaton (eli ei ole virtuaalivaihteita kuin manuaaliläpyköillä), mutta se on ehkä vain positiivinen asia vaikka voikin ajaessa alkuun tuntua oudolta. Muilta osin vaihteiston pitää toimia oikuttelematta, joten jos koeajolla sattuu olemaan ihmeellisiä nykimisiä tai vastaavaa niin kannattaa tarkkaan miettiä.. ovat kuitenkin erittäin hankalia (= kalliita) korjata.

Vanhemmissa (ennen 2013 tai 2014?) malleissa ainakin Outbackissa on lähivalojen heijastimissa tyyppivika, lisätietoja täältä:
viewtopic.php?f=18&t=220

Varusteluissa taitaa Foresterin osalta olla lähinnä se että X on niin selkeästi karsituilla varusteilla vrt muut mallit, ettei sitä ole oikein järkeä ostaa kun samalla hintaa saat varmasti paremmin varustellun.

Noista vaihtoehdoista itse valikoisin 2014 vuosimallin Outbackin bensakoneella jos sellaisen sattuu löytämään. Lähinnä koska bensa on kovemmilla pakkasilla kuitenkin ongelmattomampi ja nykyisillä polttoaineen hinnoilla ei diesel erotu enää edes valtavasti edukseen noilla vuosittaisilla kilometreillä. Tuon ikäisessä on myös uudempi moottoriversio (FB25 173hv vs EJ25 167hv), muut erot ovatkin sitten enemmän kosmeettisia..
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 07 Helmi 2019, 00:21

Ainakin ensimmäisissä FB20 koneissa oli öljynsyöntiä, en tiedä missä vaiheessa lastentaudit on korjattu. Taisi 2011-2012 tulla tuo FB20 kone, edellinen EJ204 konehan on perustaltaan jo -90 luvulta. Itse en tuohon FB20 koneeseen enempää ehtinyt perehtyä kun tuli hommattua 2010 forester missä vielä tuo vanha hyväksi todettu kone. FB20 kyllä on kulutukseltaan ainakin pienempi, ja ketjukone + muuta pientä parannusta vanhaan verrattuna.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

out
Viestit: 163
Liittynyt: 22 Helmi 2015, 18:35

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja out » 07 Helmi 2019, 14:32

Noiden mallien tilaerot on niin huimat että kannattaa eka selvittää tarviiko tilaa kuinka. Omaan makuuni 2.0 bensa on cvt:nä liian mopo kone, diesel taas on hieno moottori cvt:näkin.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja KK9 » 07 Helmi 2019, 19:07

Itsellä oli edellinen Subbe diesel manuaali, hauska peli oli ajettavana kunhan muisti olla kytkintä luistattamatta ja kylmänä pintakaasulla ajella.
Nykyinen on sitten 2.5 CVT, joka ei nyt mikään tykki ole, mutta kerkiää ihan riittävän hyvin! Legassa on lisäksi tilaa ruhtinaallisesti ja ajettavuudeltaan parhaimpia autoja mitä olen omistanut.
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Petter
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Petter » 08 Helmi 2019, 12:49

Eikös -12 bensa Forre ole vielä 4 vaihteinen automaatti, jota itse pidän varmempana, on noista CVT lootien ongelmista ollut sen verran juttuja. Itsellä 4v automaatti, ja ihan on asiansa ajanut, mitä nyt bensaa syö varmaan himpun enemmän kuin cvt.

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 08 Helmi 2019, 15:34

Taisi SJ foresterissa, eli siis -13 mallissa tulla CVT. -11 tuli SH foren pieni facelift, (ja se FB20 moottori tuli tässä vaiheessa) on vielä 4EAT laatikolla.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

SixTi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 19:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja SixTi » 08 Helmi 2019, 19:21

Kiitos kaikille! Muutama kysymys vielä heräsi aiempien kommenttien perusteella.

Missä kohtaa nykimistä pitäisi esiintyä CVT:llä jos esiintyy? Kiihdyttäessä, liikkeelle lähdössä jne? Jos siis olisi jotain vikaa.

Tilaeron olen huomioinut, sillä ei minun kohdallani niin suurta merkitystä ole joten myös Forester tai XV kelpaa. Forester on varmaan kuitenkin paras vaihtoehto.

Ensimmäisissä bensa koneissa (FB20, 2011-2012) siis ollut jonkin näköistä öljynsyöntiä, puhutaanko nyt siis monista dl/1tkm?

Miten muuten kuuluuko näiden hukkaa mitään nesteitä muutenkaan? Yhtä autoa käväisin myös katsomassa mutta konetilaa tarkastellessani huomasin jäähdytysnesteen olevan alle minimirajan, tiedän että nesteen tilavuus vaihtelee jonkun verran kun auto lämpeää mutta heti herätti kysymysmerkin kun ei ollut minimin yläpuolella.

Jos olet Petter lueskellut noista CVT ongelmista niin muistatko millä kilometreillä usein ongelmat esiintyneet?

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Helmi 2019, 09:44

Tuo öljynsyönti koskee näköjään myös FB25 moottoreita, googlella löytyy vähän tietoa jos engelska taipuu. Subaru vaihtanut mm. lohkoja tuon vuoksi. Suomesta ei juurikaa tietoa löydy kun sen verran vähän noita täällä ylipäänsä, mutta ei tässä ilmeisesti mistää isosta epidemiasta ole muutenkaan kyse. Subarulla ilmeisesti ollut erilaisia männänrengas settejä eri moottoreissa eri aikoina, ja joku rengasversio ei ole toiminut.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Petter
Viestit: 59
Liittynyt: 26 Helmi 2015, 16:30

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Petter » 09 Helmi 2019, 13:45

Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä

SixTi
Viestit: 3
Liittynyt: 05 Helmi 2019, 19:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja SixTi » 10 Helmi 2019, 12:40

Petter kirjoitti:Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä



Googletin noita CVT:n ongelmia suomeksi ja englanniksi ja suurin osa näytti olevan Nissanin autoissa ja kun katsoin asiaa vähän syvemmälle niin Nissan käyttää Jatcon CVT laatikoita, joissa todella monessa on ollut ongelmia. Googlen mukaan Subaru tekee taas itse CVT:nsä.

Englanniksi googletellessa huomasin myös että monissa Subaruissa alkanut ongelmat jenkkilässä n. 60 000mi (100tkm) jälkeen tai viimeistään 100 000mi (160tkm) jälkeen johon päättyy ainakin jenkkilässä pidennetty CVT:n takuu. Näissä ei kuitenkaan missään vaiheessa mainittu oliko laatikon öljyjä koskaan vaihdettu.. Ja kun noissa laatikoissa kaksi metalliosaa hankaa toisiaan niin ei ihme jos laatikko hajoaa jos öljyjä ei koskaan vaihda.

Mitä teidän autoilla on ajettu joissa CVT? Tai mitä olette kuulleet itse tuttujenne ajaneen CVT:llä ilman ongelmia? Nettiautostahan noita voi myös katella mutta toinen asia onko niissä koskaan ollut mitään vikaa tai onko vika päällä sillä hetkellä.

Avatar
KK9
Jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 13:26
Paikkakunta: Salo

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja KK9 » 10 Helmi 2019, 13:01

SixTi kirjoitti:
Petter kirjoitti:Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä



Googletin noita CVT:n ongelmia suomeksi ja englanniksi ja suurin osa näytti olevan Nissanin autoissa ja kun katsoin asiaa vähän syvemmälle niin Nissan käyttää Jatcon CVT laatikoita, joissa todella monessa on ollut ongelmia. Googlen mukaan Subaru tekee taas itse CVT:nsä.

Englanniksi googletellessa huomasin myös että monissa Subaruissa alkanut ongelmat jenkkilässä n. 60 000mi (100tkm) jälkeen tai viimeistään 100 000mi (160tkm) jälkeen johon päättyy ainakin jenkkilässä pidennetty CVT:n takuu. Näissä ei kuitenkaan missään vaiheessa mainittu oliko laatikon öljyjä koskaan vaihdettu.. Ja kun noissa laatikoissa kaksi metalliosaa hankaa toisiaan niin ei ihme jos laatikko hajoaa jos öljyjä ei koskaan vaihda.

Mitä teidän autoilla on ajettu joissa CVT? Tai mitä olette kuulleet itse tuttujenne ajaneen CVT:llä ilman ongelmia? Nettiautostahan noita voi myös katella mutta toinen asia onko niissä koskaan ollut mitään vikaa tai onko vika päällä sillä hetkellä.

Omassa MY10 Legassa mittarissa 190t ja edellinen omistaja oli vaihdattanut ölpät 100t kohdilla.
Itsellä tuo homma syksyllä edessä.
Legacy -10 2,5 CVT
Outback -08 2.0TD (ex)

Obeaur
Viestit: 38
Liittynyt: 08 Maalis 2015, 23:15

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Obeaur » 10 Helmi 2019, 19:06

KK9 kirjoitti:
SixTi kirjoitti:
Petter kirjoitti:Laitapa vaikka tälle foorumille ( tai englannin kielisille) hakusanoiksi CVT ONGELMAT löytyy jonkin verraan lisää tietoa cvt murheista. Näkyy tulleen jo aika pienillä km-määrillä



Googletin noita CVT:n ongelmia suomeksi ja englanniksi ja suurin osa näytti olevan Nissanin autoissa ja kun katsoin asiaa vähän syvemmälle niin Nissan käyttää Jatcon CVT laatikoita, joissa todella monessa on ollut ongelmia. Googlen mukaan Subaru tekee taas itse CVT:nsä.

Englanniksi googletellessa huomasin myös että monissa Subaruissa alkanut ongelmat jenkkilässä n. 60 000mi (100tkm) jälkeen tai viimeistään 100 000mi (160tkm) jälkeen johon päättyy ainakin jenkkilässä pidennetty CVT:n takuu. Näissä ei kuitenkaan missään vaiheessa mainittu oliko laatikon öljyjä koskaan vaihdettu.. Ja kun noissa laatikoissa kaksi metalliosaa hankaa toisiaan niin ei ihme jos laatikko hajoaa jos öljyjä ei koskaan vaihda.

Mitä teidän autoilla on ajettu joissa CVT? Tai mitä olette kuulleet itse tuttujenne ajaneen CVT:llä ilman ongelmia? Nettiautostahan noita voi myös katella mutta toinen asia onko niissä koskaan ollut mitään vikaa tai onko vika päällä sillä hetkellä.

Omassa MY10 Legassa mittarissa 190t ja edellinen omistaja oli vaihdattanut ölpät 100t kohdilla.
Itsellä tuo homma syksyllä edessä.



Meillä kohta 220tkm ajettu 2009 uudemman mallin ob, 2.5 bensa cvt, vaihteiston ja koneen öljyt vaihdeltu eikä ole ollut ongelmia. Kansipahvi ja hihna on vaihdettu, oli kallis remppa mutta sen jälkeen taas ajeltu huoletta. Jättää liukkailla taakseen kaikki vajaavetoiset vaikka olisi mikä kone.

mkahelin
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Loka 2015, 15:42

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja mkahelin » 13 Helmi 2019, 09:21

Mites tuon manuaalilaatikon alennusvaihde. Löytyykö sitä enää näistä uudemmista forestereista. Omaa 21 vuotiasta aatellu päivittää uudempoaan ja noita 2013-2015 paikkeilla olevia katellut.

Miika

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 19 Helmi 2019, 20:49

Täällä ois ehkä toinen Subaru hankinnassa. Aiempi oli 07 bensa-Foresteri, nyt on työsuhdeauto josta luopumista harkitsen. Miten se näissä dieseleissä kovalla pakkasella haisee lämmin nokkaan?

jaalto65
Viestit: 117
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 19 Helmi 2019, 22:29

Sämpy kirjoitti:Täällä ois ehkä toinen Subaru hankinnassa. Aiempi oli 07 bensa-Foresteri, nyt on työsuhdeauto josta luopumista harkitsen. Miten se näissä dieseleissä kovalla pakkasella haisee lämmin nokkaan?


Esilämmitys, maskipeitto sekä vielä kärsäkin konepelliltä tukkoon, niin kyllä niillä pärjää. Matka-ajossa -25 säillä vielä kabiini lämpiää; paljon kylmemmässä ei ole tullut suuremmalti ajetuksi. Keveämmässä ajossa sitten ei oikein hyvin lämpö riitä, tahtoo yli parinkympin pakkaset olla myrkkyä.
Legacy stw 2.0TD -08

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 20 Helmi 2019, 14:42

Onko bensaForesterit edelleen sellaisia että kovallakin pakkasella saa nakin poksahtamaan kojelaudalle?

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20 Helmi 2019, 15:04

Ainakin SH fore bensana, eli 08-13, popparit saa tehtyä vaikka -30 pakkasella ilman mitään maskisuojia. :lol:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

riivat
Viestit: 9
Liittynyt: 24 Helmi 2019, 10:43

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja riivat » 24 Helmi 2019, 10:55

Tuppaudun samaan keskusteluun, sillä minullakin on ensimmäinen Subaru vakavasti harkinnassa. Diesel Forester vm -12 on vahva kandidaatti ja nyt kiinnostaisi kuulla viisaammilta kokemuksia ja vinkkejä. Mitä kannattaa syynätä esim huoltohistorian suhteen jos kilometrejä takana n. 150t? Kulutuskin mietityttää, ajan päivittäin n. 100km ja osan siitä kaupungissa. Millaiseen kulutustasoon olette maltillisella kaasujalalla seka-ajossa parhaimmillaan päässeet?

mkahelin
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Loka 2015, 15:42

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja mkahelin » 01 Maalis 2019, 12:47

mkahelin kirjoitti:Mites tuon manuaalilaatikon alennusvaihde. Löytyykö sitä enää näistä uudemmista forestereista. Omaa 21 vuotiasta aatellu päivittää uudempoaan ja noita 2013-2015 paikkeilla olevia katellut.

Miika


No vastaanpa itselleni jos jotakuta kiinnostaa. Alenmnusvaihde on jäänyt pois manuaalilootasta kun tuli SJ malli ja 6 lovinen loota. Semmoseen kävin tuon vanhan SF ropposen vaihtamassa. Tuossa 6 lovisessa tuntuu tosin olevan tosin tosi lyhyt ykkönen, joka osaltaan korvaa tuon alennusvaihteen puutteen.

Miika

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 18 Maalis 2019, 21:53

Onko noita muutamien vuosien ikäisiä Foreja myyty lähinnä automaattina vai koetetaanko niistä päästä eroon kun nettiauto on niitä pullollaan?

Sandman1
Jäsen
Viestit: 422
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 18 Maalis 2019, 23:06

Kyllä uudemmat käytännössä automaattia on. Alkaa keppivaihteet olla harvinaisuus.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

mkahelin
Viestit: 29
Liittynyt: 20 Loka 2015, 15:42

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja mkahelin » 21 Maalis 2019, 13:00

Ja CVT automaatin myötä nelivetokaan ei ole enää kiinteä 50/50. Oletus on vissiin 60/40 eli etuvetopainotteinen. Uusiin ei keppivaihteistoa enää ole tarjolla, SJ Foresterissa se vielä karvalakkimallissa oli.

Miika

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 09 Huhti 2019, 11:24

Nyt pitäs auto ostaa varmaan viikon sisään, kiire painaa, kaikenlaista luettu ja autoja koeajettu. Jos haluaa sen oikein perinteisen nelivedon joka ei lumessa kuumene ja halvaannu, niin onko viimeinen sellainen noissa suunnilleen 2012-14 diesel manuaaliForesteissa? Onko kokemusta lumessa etemisestä, että miten niissä paukku riittää esim. koneen alakierrosvedon puolesta?

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Huhti 2019, 15:25

Ei subarun tekniikalla ole ongelmia öljyn lämpöjen suhtee, niinku esim. Haldex systeemeissä. Manuaalilaatikolla jos ostat niin on 50/50 neliveto. Kaikissa nyky subaruissa on "oikea" jatkuva neliveto, toteutustapoja ja voimasuhteita sitten on useampia.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 09 Huhti 2019, 17:41

Pari TM-lehteä tänään luin ja kyllä niissä meinattiin että CVT-laatikollisella Foresterilla pitää lumessa aika nopeasti "hevosta lepuuttaa"

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Huhti 2019, 18:48

Tuossa hyvin selvitetään subarun nelivedot: https://youtu.be/WBQlK89PyxQ
Tuon mukaan normi cvt subarussa pitäis olla tuo 60/40 active torque split, sama kuin 4 vaihteisessa automaatissa. Itsellä ei ainakaan tuossa 4EAT laatikossa ole koskaan ollut ongelmia etenemisessä.... eikä siellä muuta öljyä kuin vaihteiston ATF öljy, sekä tietenki etu ja takaperä. Ainoa mikä voi möyrimisessä teoriassa kuumentua, on ATF eli laatikko öljy, ja sekin johtuu muusta kuin nelivedosta.

Edit:
Siis itse en ole perehtynyt ollenkaan tuohon CVT tekniikkaan subarulla, niin en ota kantaa sen kuumenemiseen.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1692
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Qulle » 09 Huhti 2019, 19:59

Kaipa ne kuumenemisongelmat oli vain tietyillä cvt-lootilla jossain umpilumessa... eipä oo kuulunut et EAT-automaateilla olis vastaavaa ollut. Nää vanhemmat automaatit taitaa muutenki olla kohtuu kestäviä, isoja tehoja niistä ainakin on läpi sakki vetäny.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 09 Huhti 2019, 20:11

No entäs esim. auton kääntäminen paksulumisella metsäautotiellä? Siinähän pitäisi saada kaikille pyörille voimaa ettei jumita, onnistuuko CVT:llä? Manuaalillahan se onnistuu kun painaa kaasua ja nostaa kytkintä.

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 297
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja JuhaH » 09 Huhti 2019, 20:29

CVT:ssä monilevykytkin on se joka kuumenee pidempään rasitettaessa. Ainakin osa TM:n testeistä oli tehty niin että auto on ajettu mäkeen jota se ei voi päästä ylös ja huudatettu kunnes lämpöhäly menee päälle.

Suosittelen ennemmin katselemaan vaikka youtubesta videoita verrokiksi, varsinkin venäläisiltä löytyy hyvää materiaalia.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

3AHG
Jäsen
Viestit: 220
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Huhti 2019, 20:30

Tuossa videolla kerrotaan/lukee mitä siellä tapahtuu. Neliveto on jatkuva, lisäksi eri anturit haistelee kaasun asentoa, pyörien luistoa, kiihtyyksiä jne. joiden perusteella voimanjaossa on pientä vaihtelua mutta kyllä se kokoajan raapii joka nurkasta. Lisäksi "luistonesto" jarruttaa sutivia renkaita, toimien "lukkona". Toki syvässä lumessa/mudassa se pitää tilanteenmukaan ottaa pois päältä, jolloin se antaa pyörien sutia reippaammin eikä hidasta menoa.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

an13
Jäsen
Viestit: 128
Liittynyt: 01 Helmi 2015, 12:57

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja an13 » 09 Huhti 2019, 21:37

CVT menee eteenpäin erittäin hyvin mutta peruuttaessa ei saa oikein voimaa kunnolla, tuntuu softa suojelevan laatikkoa.

jykke
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja jykke » 10 Huhti 2019, 08:49

Sämpy kirjoitti:Jos haluaa sen oikein perinteisen nelivedon joka ei lumessa kuumene ja halvaannu, niin onko viimeinen sellainen noissa suunnilleen 2012-14 diesel manuaaliForesteissa? Onko kokemusta lumessa etemisestä, että miten niissä paukku riittää esim. koneen alakierrosvedon puolesta?


Alavääntö näissä Subarun dieseleissä on aika onneton, alle 1700 - 1800 kierroksen sammuu todella helposti. Ohjelmointi parantaa tilannetta vähän, mutta ei silläkään ihmeitä saa aikaan. Omat kokemukset perustuu noin 160000 km:n ajeluihin erilaisissa olosuhteissa välillä raskaankin kärryn kanssa.

Sämpy
Viestit: 8
Liittynyt: 10 Helmi 2015, 22:23

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja Sämpy » 10 Huhti 2019, 08:52

Paperillahan noissa näyttää kovasti olevan vääntöä. Onko kokemus CVT:stä, manuaaliaskista vai molemmista?

jykke
Jäsen
Viestit: 49
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 09:34

Re: Ensimmäinen Subaru hankinnassa

ViestiKirjoittaja jykke » 10 Huhti 2019, 09:47

Omat kokemukset on manuaalista, automaattihan on tietysti ihan eri tuntuinen. Vääntöä on kyllä runsaasti, mutta varsinainen vääntöalue alkaa noin 1700 kierroksesta. Varsinkin kuorman kanssa liikkeelle lähdöissä kytkintä joutuu luistattamaan reilusti ja esimerkiksi lumessa etenemiseseen kone tarvitsee kierroksia. Siitä huolimatta alkuperäinen kytkin autossa on kestänyt 230tkm eikä ole osoittanut merkkejä vaihtotarpeesta.
Parhaiten tietysti saisit selvyyden ominaisuuksista jos pääsisit kokeilemaan esimerkiksi lumessa tai pehmeässä maastossa miltä itsestä tuntuu.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailija

cron