Outback 2005 korotussarja tms

Jouset, iskunvaimentimet, jarrut, renkaat, vanteet jne.
Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Touko 2019, 12:46

Tässä laittelen jarruja uusiksi tuohon sigun -05 OB:hen - huomasin että ainakin pelkurin puolen etujousi on poikki.
Muutenkin alusta on varmaan aika paljon ajettu (350tkm mittarissa), varmaan iskarit väkisinkin joskus vaihdettu?

Laittelin ostoilmoa etejousista mutta tässä samalla aloin miettimään että mites tällaiseen saisi jotain korotussettejä... tässä muutama saitti johon löysin:
https://www.pedders.co.uk/info-about-which-pedders-is-for-you?make=Subaru&model=Outback&spec=2003-2009%2520BP
Tämä vaikutti muuten OK setiltä mutta vaan taakse noita kittejä... onko nämä sellaiset että vakio etujousilla ja tällä kitillä auto on pauttirallaa oikeassa ryhdissä, eli lähinnä korjaa roikkuvaa perää + toimii kuten vaunujouset eli kantaa paremmin?

http://get-primitive.com/lift-kits/342-2005-2009-outback-lift-kit.html#/fully_assembled_struts-no_thanks/set_of_kyb_struts_fr-no_thanks
Onkohan tällainen jo vähän jyrkkä? Tässä olis kait kaikki muuta paitsi is]kari (tosta oikealta saa klikkailtua toki lisää optioita) - onko tästä kokemuksia?
Ilmeisesti nämä saa muutoskatsastettua aika helposti kunhan on nelipyöräsuuntauksesta laput... ja mulla kun leima on syksyllä niin samalla menis toki tämäkin.
Tässä mennään iskareilla jo lähes toiselle tonnille ainakin dollareissa - onkohan sen arvoinen vai miten meinaatte?


Eli miten sakki on näitä tehnyt? Joku korotussetti taakse ja sitten spacereita etupäähän vakiohiluilla, vai onko joku rohjennut ostaa jonkun maltillisen korotussarjan?
Ideoita otetaan vastaan kun jotain kuitenkin joutuu tekemään... toki jos en keksi mitään järkevää, hommaan eteen ehjät jouset ja jatkan vaan ajamista :)
Optimi olisi joku selkeä kitti tai listaus mitä kaikkea tarvitsee, että auto nousee vähän vakiota ylemmäs, on suurin piirtein suorassa ja toimii ihan käytännössä.

edit:
https://www.rallitek.com/lift-springs-lift-kits/10999-rallitek-0-front-springs-outback-2005-2009.html
tai
https://www.rallitek.com/lift-springs-lift-kits/6483-king-075-front-raised-rally-springs-outback-2005-2009.html
tai
https://www.rallitek.com/lift-springs-lift-kits/9977-rallitek-1-front-raised-springs-outback-2005-2009.html

ja kaveriksi:
https://www.rallitek.com/lift-springs-lift-kits/5634-rallitek-14-rear-raised-overload-spring-kit-outback-2005-2009.html


Onko tuo rallitek ollut toimiva paikka tilailla osia? Onko tuollainen tuuman korotus sellainen että ei vaadi muuta kuin suuntauksen, vai pitääkö olla muutakin palikkaa jotta pyörän kulmat menee ns. rajojen sisään?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 14 Touko 2019, 15:46

Tässä ihan hyvää infoa ylipäätänsä Subaruiden korottamiseen liittyen:
http://get-primitive.com/blog/subaru-lifting-basics/

Tuota lukiessa annoin itseni ymmärtää että mitään "trailing arm spacereita" ei tarvita luokkaa tuuman korotuksissa... mikä on ihan hyvä juttu.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 16 Touko 2019, 14:36

http://get-primitive.com/springs/138-king-raised-springs-2005-2009-outback.html?search_query=lift&results=9

Tuollaisen huomasin tuolta myös, olis vähän maltillisempi ja ainakaan lukemani perusteella ei ilmeisesti olis tarvetta laittaa mitään muuta kikkaretta kiinni... ehkä camber-pultit taakse voisi varoiksi ottaa tai sitten ei. Onkos nois King:n jousista mitään kokemusta? Ovatko validia kamaa?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 17 Touko 2019, 08:04

Eikös tuo 2005 ole alustaltaan sama kuin face lift? Meillä on ihan ebaystä tilatut 30mm korotuspalat yläpäiden ja korin välissä, sopiva korotus omaan silmään ja helppo laittaa. Iskarit on kyllä aivan loppu (232tkm mittarissa), tasonsäädölliset, uudet pitäis laittaa kun keksisi järkevän hintaiset.

Tiedän Outbackin missä oli 40mm korotus ja siitä meni edestä vetarin suojakumeja, meillä on kestänyt ehjänä eli liekö sitten tuossa se kipuraja.
MY09 Outback TD
MY06 Impreza WRX
MY93 SVX

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 17 Touko 2019, 08:33

Ok, no tässä nyt olis tarkoitus vaihtaa jousiakin niin samalla vois jotain jämäkämpää laittaa... tähän liittyen olin eilen yhteydessä Vallilan takomoon - katsotaan mitä sieltä tulee.

Joutuiko tuossa yllämainitussa korotuksessasi laittamaan jotain palikoita alustaan että sai suuntauksen kuntoon/renkaan keskelle pyöräkoteloa?
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

jarkkoo
Jäsen
Viestit: 90
Liittynyt: 02 Helmi 2015, 16:00

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja jarkkoo » 17 Touko 2019, 23:15

Qulle kirjoitti:Ok, no tässä nyt olis tarkoitus vaihtaa jousiakin niin samalla vois jotain jämäkämpää laittaa... tähän liittyen olin eilen yhteydessä Vallilan takomoon - katsotaan mitä sieltä tulee.

Joutuiko tuossa yllämainitussa korotuksessasi laittamaan jotain palikoita alustaan että sai suuntauksen kuntoon/renkaan keskelle pyöräkoteloa?


Mielenkiinnolla seuraan mitä keksit ja minkälainen on lopputulos.

Ei muita muutoksia, vain korotuspalat tolppien ja korin väliin. Edessä on alatukivarsien taaemmat puslat korvattu uretaanisilla mutta se ei sinällään liity tuohon korotukseen. En muista miten hyvin meni kulmat kohdalleen, pitäisi itse asiassa käyttää uudelleen säädettävänä kun tuli raidetangon sisäpäät vaihdettua hiljattain. Ajettavuus ei ainakaan huonommaksi muuttunut korotuksen myötä.
MY09 Outback TD
MY06 Impreza WRX
MY93 SVX

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 17 Touko 2019, 23:41

Vallilan tarjous oli tyyliin vanhat jouset malliksi ja elokuussa ehkä ehtivät tekemään - hinta 600-700€

Eikä mitään puhetta miten korottaa tms - eli ulkomailta tilaamikseksi taitaa mennä
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 567
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Touko 2019, 07:47

Itsekkin joskus kahtelin miten näitä outbackejä olis täällä meillä järkevin korottaa ja itse kallistuisin tuohon 1" pelkästään jousella tehtävään korotukseen. Jos enemmän haluaa niin silloin joutuu aputakarunkoo pudottamaan ja spacerit väliin jotta pyöränkulmat saa vielä kohilleen, mutta mitenkähän lie katsastuksessa tuommoset? Sama homma varmaan on pelkkien tolppien ja rungon väliin tulevilla spacereillä jos inssi vaan huomaa ne joten jousella tehätävä korotus menis ainakin varmiten leimasta läpi.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 18 Touko 2019, 07:54

Niinpä, aika monessa setissä vaan on joku pieni korotuspala jousien lisäksi taakse... ilmeisesti jää herkästi keula muutoin ylös. Oliskohan tässä sellainen juttu myös, että takana jousta jäykentämällä niin paljon että nousee keulan kanssa samaa tahtia, tulee liian jäykkä takaata vaikka nyt kevyttä maastoajoa ajatellen.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 567
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja -teme- » 18 Touko 2019, 09:52

Se voi olla mutta rallitekiltähän pystyy tilaamaan keulaan vaikka noi 0" tai 0.75" korottavat ja taakse sitten enemmän korottavat liekkö sitte asettus sopivaan asentoon. :dontknow:

Edit. Eiku joo, näkyy tulevan aina tuo spaceri taakse noissakin sarjoissa...
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Sandman1
Jäsen
Viestit: 435
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 19:08

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Sandman1 » 18 Touko 2019, 22:10

Taitaa takaiskarin pituus loppua kesken, jos sitä jousella korottaa, joten sen vuoksi varmaan toi palakorotus takana.
Pyörä joka ei vedä Se JARRUTTAA! 4X4
Etuveto? Joku veikkauksen uus peli vai?!?
Tehokkuus on pitkälle kehitettyä laiskuutta!
Failure is always an option -Mythbusters-
When in doubt, add something heavy. -Mythbusters old motto-

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 567
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja -teme- » 19 Touko 2019, 08:43

No takanahan se iskarin yläpää menee semmoseen poteroon että sieltä sitä spaceria ei kyllä ilman kurkkimista huomaa joten sinne ehkä uskaltas semmosen laittaa ilman pelkoa että tarviiko leimalle pois. Maalaa vielä mustaks niin tupla varmistus. :mrgreen:
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 20 Touko 2019, 12:21

Qulle kirjoitti:http://get-primitive.com/springs/138-king-raised-springs-2005-2009-outback.html?search_query=lift&results=9

Tuollaisen huomasin tuolta myös, olis vähän maltillisempi ja ainakaan lukemani perusteella ei ilmeisesti olis tarvetta laittaa mitään muuta kikkaretta kiinni... ehkä camber-pultit taakse voisi varoiksi ottaa tai sitten ei. Onkos nois King:n jousista mitään kokemusta? Ovatko validia kamaa?


Tämä setti jo ostoskorissa ja kun menossa maksamaan, tuli vähän oksennusta suuhun toimituskulujen lisäämisen jälkeen: :banghead:
Total products (tax excl.) $517.99
Total shipping $211.31
TOTAL $729.30

Oliskos jollain nyt jotain tarvetta ko. firman palikoille tuolta? Jotain kimppaa voisi viritellä...

edit: iskarit nyt joka tapauksessa tilasin Topauto-osat -puljusta... katotaan nyt mitä noiden jousien kanssa sitten tekis.
edit2: ja rallitekki ei sitten toimita Suomeen, hyvin lähti tämä viikko käymään :lol: :lol:
...laitin aspaan kyssäriä jos onnistuisi jotenkin lähettää tänne niitä jousia, kattoo ny mitä vastaavat.
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 21 Touko 2019, 22:11

Eipä rallitek sitte toimita jousia Suomeen... eli primitiveltä mahdollisesti sitten, kimppatilaus olis kiva

edit: http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=26&t=7115
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93

Avatar
Qulle
Hallitusjäsen
Viestit: 1712
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 10:29
Paikkakunta: Salo

Re: Outback 2005 korotussarja tms

ViestiKirjoittaja Qulle » 11 Kesä 2019, 08:19

Annetaan tämän keskustelun jatkua tässä, omalta osalta tämä homma meni siihen että Autodockilta vain uudet vakiojouset alle ja kovaa ajoa - ei vaan budjetti veny korotusjousiin kun ne tullien taakse väkisin menevät :(
Outback 2.5 AT -05
Legacy 200 -92
Legacy 2.0 -93


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 0 vierailijaa

cron