HUOM!!! Uudet foorumille rekisteröityvät käyttäjät tai vanhat jotka jostain syystä tarvitsevat tunnusten uudelleenaktivoinnin (esim. joidenkin profiilitietojen muutoksen johdosta).

Toistaiseksi palvelimen viestit ainakaan gmail-osoitteisiin eivät mene läpi, joten rekisteröinnin yhteydessä lähetettävä tunnusten aktivointiviesti ei koskaan saavu perille. Tällaisessa tilanteissa ole yhteydessä sähköpostitse info@subaruclubfinland.net niin katsotaan tunnusten aktivointi kuntoon.

Lisäksi uusien clubin jäseniksi liittyvien maksu kattaa myös vuoden 2024.

2007 Outbackin ajettavuus?

Keskustelua melkein mistä vaan...
Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Jalase » 15 Touko 2019, 22:17

Millainen ajotuntuma tällaisessa pitäisi olla? Olen nyt ajanut n. 5000km ja verrattuna edellisiin pariin Skodaan ja Avensikseen tämä on mielestäni aika kehno ajettava. Maantiellä joutuu koko ajan `ajamaan` ja auto ei mene suoraan juuri ollenkaan. Jos esim. irrottaa suoralla hyväkuntoisella tiellä kädet ratista niin ei montaa sekuntia voi olla ennenkuin pitää taas ohjata johonkin suuntaan. Ei niinkään että varsinaisesti puoltaisi, mutta ei mene yhtään ns. kiskomaisesti eteenpäin.

Onko tämä normaalia Subarua vai onko jotain vikaa? Auto on 2,5 manuaali, renkaina 215/55-17 Hakkablue alkup. aluvanteilla. Talvirengastuksella tekee ihan samaa. Hiljattain vaihdettu koiranluut eteen ja taakse, alatukivarren taaemmat helat ja etujousien tukilaakerit. Eivät tuoneet mitään muutosta ajettavuuteen.

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 15 Touko 2019, 22:43

Kai kulmat on katottu? 1gen Legacy meni kesällä hyvin, mutta talvella oli iha järkyttävä ajaa. Kulmat oli ihan mitä sattuu, ne ku säädettiin ni meni talvellaki ku juna. Imppu taas oli talvirenkailla tosi lepposa ajettava, mut nyt kesärenkailla paljon levottomampi. Vanteet samanlaiset, renkaat samaa kokoa. Kulmien säädössä en oo kerenny käyttää, mutta ei sinne mitään kulmiin kauheesti vaikuttavaa oo vaihdettu. Toki jotku renkaat ei vaan sovi johki autoon, mutta ekaks nyt käyttäsin siellä kulmien säädössä.

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 16 Touko 2019, 08:23

Kyllä subaru ku subaru menee ku juna, tosiaan kulmat kuntoon ja alustasta löysät pois. :occassion:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 1150
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja -teme- » 16 Touko 2019, 16:35

Joo en ole kyllä itekkään näissä huomannut levottomuutta maantiellä, kunhan vaan kaikki on kunnossa.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Outback 3.0r -09 (big bloki)
Subaru Outback 2.5 -08 440tkm and still going!
Lynx Rave RE 850 -20 / Lynx Rave 600ss -10
Ex.Subaru Legacy STW boxerdiesel -08 Ex.Subaru legacy B4 RSK -99

Supi
Viestit: 72
Liittynyt: 11 Elo 2015, 15:10

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Supi » 16 Touko 2019, 22:13

Kuten täällä jo sanottiin, kulmat kuntoon. Pitäisi sitten mennä suoraan. Renkailla ja rengaspaineilla on omassa Impussa aika paljon vaikutusta uraherkkyyteen, leveämmällä ja jäykemmällä kesäkumeilla auto seurailee uria paljon talvirenkaita enemmän . Muutoin auto menee hyvin suoraan.

Outback on minusta hieman Legaa ja Imppua epämääräisempi ajettava. Samanlaista välitöntä tuntumaa tiehen ei korotetussa alustassa ole, kuin matalammissa serkuissa. Muutoin ohjaus on looginen ja alusta toimii hyvin huonollakin tiellä. Vakaasti vie. Eli nämä perinteiset Subarun hyvät ominaisuudet.

Tapiok
Viestit: 138
Liittynyt: 02 Heinä 2015, 08:49

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Tapiok » 17 Touko 2019, 07:51

Oma auto on ollut melkoisen kauhea ajettava esim. mustalla jäällä. Kun tulee paljaalta asfaltilta mustalle jäälle, alkoi tuntua siltä, kuin perä koettaisi koko ajan vatkata sivulle. Liike on sitä luokkaa, että esim. loivassa karteessa joutuu tekemään aina välillä vastaohjauksen. Tuota voisi kuvailla myös siten, että aivan kuin takana olisi hieman suuremmat renkaat, jotka ajaessa koettaa sutia koko ajan. Kesälläkin kovempi sivutuuli heitteli autoa aika lailla. Kuskin puolen takarengas kului myös lähes nahkoille, kun muissa oli vielä 3-4 mm pintaa.

Käytin nyt uusien kesärenkaitten vaihdon yhteydessä pyöränkulmien säädössä ja kolmea nurkkaa jouduttiin säätämään. Vielä ei osaa sanoa muuttuiko ajettavuus, mutta eiköhän ensi talvena olla viisaampia.

Aika paljon näissä taitaa olla tuota säätötarvetta alustassa, yhdestäkään muusta autosta en ole tarvinnut pyöränlkulmia säädättää tähän päivään mennessä.
Subaru XV 2.0d MY12

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 17 Touko 2019, 08:42

Kyllähän noita joka autosta kannattaa joskus tarkastaa kulmat, etenki jos epätasaisesti kuluu renkaat tai itsestä tuntuu että ajettavuus voisi olla parempi. Ite oon tainnu käyttää kaikki pidempään käytössäni olleet autot varmuudenvuoksi kulmien tarkastuksessa, ja tähän uudempaan vielä vaihtelin alustanosia. Ennestäänkin oli ok ajettavuus, inasen säätivät kulmia toiveideni mukaan kun pikkasen puolsi ravin puolelle. Kulmat siis olivat ennestäänki rajojen sisällä, mutta pientä hienosäätöä, ja jumalaut et nyt on hyvä ajaa. Menee suoraan ku juna eikä puolla minnekkään... ja ajotuntuma itsessäänki parani, paljon paremmin auto kertoo tiestä kuskille säädön jälkeen. :driving:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Lohimies
Viestit: 119
Liittynyt: 02 Touko 2016, 09:16

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Lohimies » 17 Touko 2019, 08:45

Tapiok kirjoitti:Oma auto on ollut melkoisen kauhea ajettava esim. mustalla jäällä. Kun tulee paljaalta asfaltilta mustalle jäälle, alkoi tuntua siltä, kuin perä koettaisi koko ajan vatkata sivulle. Liike on sitä luokkaa, että esim. loivassa karteessa joutuu tekemään aina välillä vastaohjauksen. Tuota voisi kuvailla myös siten, että aivan kuin takana olisi hieman suuremmat renkaat, jotka ajaessa koettaa sutia koko ajan. Kesälläkin kovempi sivutuuli heitteli autoa aika lailla. Kuskin puolen takarengas kului myös lähes nahkoille, kun muissa oli vielä 3-4 mm pintaa.

Käytin nyt uusien kesärenkaitten vaihdon yhteydessä pyöränkulmien säädössä ja kolmea nurkkaa jouduttiin säätämään. Vielä ei osaa sanoa muuttuiko ajettavuus, mutta eiköhän ensi talvena olla viisaampia.

Aika paljon näissä taitaa olla tuota säätötarvetta alustassa, yhdestäkään muusta autosta en ole tarvinnut pyöränlkulmia säädättää tähän päivään mennessä.

No ei ihme jos vähän hakee, kerran takarenkaiden kulkukulma on ollut noin pahasti eriparia, että näkyy jo renkaiden epätasaisena kulumisena. Nimenomaan taka-akseli ohjaa sitä autoa ja pitää suorassa linjassa silloin kun rattia ei käännetä mihinkään suuntaan. Ketjun aloittajan kannattaa tsekata vielä raidetankojen päät, jos kaikki muu vaikuttaa olevan kunnossa. Niissä ei tarvi isoa välystä olla, niin pääsee ohjaamaan koko ajan.

faillite
Viestit: 193
Liittynyt: 30 Tammi 2015, 23:55
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja faillite » 17 Touko 2019, 10:43

Farmari legacyssa 2010 mallia 2mm aurausta liikaa edessä ja 3 takana aiheutti huomattavaa levottomuutta. Arvoitukseksi jäi, miksi 80 000 ajetussa autossa oli tuollaisia arvoja. Säädön jälkeen kulki erittäin hyvin. Paljon ajetussa autossa väsyneet takajouset voivat lisätä vaeltelua esim urissa. Omassa legacyssa urat katosivat kokonaan tiestä, kun vaihdoin jäykemmät takajouset. Auto ei tosin ollut paljon ajettu vielä.
Legacy 2010 stw diesel

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 1087
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 17 Touko 2019, 17:22

Tapiok kirjoitti:Oma auto on ollut melkoisen kauhea ajettava esim. mustalla jäällä. Kun tulee paljaalta asfaltilta mustalle jäälle, alkoi tuntua siltä, kuin perä koettaisi koko ajan vatkata sivulle.

Just tällänen oli legacy, jäisellä tiellä ei perässä ollu mitään tuntoo, tuntu vaan että lähtee poikittain/liukuu kokoaika. Hetiku kulmat oli kunnossa, ni ihanku olis eri autolla ajanu.

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Jalase » 20 Syys 2019, 07:29

Auto oli kulmien säädössä, mutta ajoon sillä ei ollut mitään merkitystä. Ei ole ollenkaan suuntavakautta. En minä noista lukemista mitään ymmärrä, mutta tuossa kuitenkin lopputulema:
Etu:
Camber, V 0O18’ O 0O36’
Auraus, V 0,0mm O 0,0mm
Taka:
Camber, V -0O42’ O -1O00’
Auraus, V 0,9mm O 0,9mm
Kulkukulma, 0O00’

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20 Syys 2019, 11:38

Minkälaiset rengaspaineet sulla on? Toisessa topikissa olikin joskus aikaisemmin keskustelua paineista, olikohan tuolla rengas keskustelussa. On yks merkittävä tekijä vetelyyn näissä subaruissa jos on väärät paineet.
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Jalase » 20 Syys 2019, 13:42

Sanoisin, että edessä n. 2,4bar ja takana vähän enemmän. Mitkä ne pitäisi olla?

3AHG
Viestit: 307
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja 3AHG » 20 Syys 2019, 14:29

http://www.subaruclubfinland.net/keskustelu/viewtopic.php?f=17&t=7173
Tuon linkin takana enemmänkin keskustelua asiasta :occassion:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Jalase
Viestit: 31
Liittynyt: 25 Huhti 2019, 10:58

Re: 2007 Outbackin ajettavuus?

ViestiKirjoittaja Jalase » 20 Syys 2019, 14:45

Ok. Koitetaanpa ottaa paineita vähän alas.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa