AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

Imusarja, moottori, pakoputkisto, vaihteisto jne. liittyen dieselmoottorisiin malleihin
Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 03 Syys 2019, 12:19

Terve!

Outback 2.0D CVT -13, reilu 200tkm mittarissa.

Kesken ajon alkoi AT OIL TEMP vilkkua punaisena. Lisäksi keltainen moottorin vikavalo palaa, keltainen jarrumerkkivalo palaa, keltainen luistonestovalo palaa, cruise control vilkkuu hitaasti.

Auto liikkuu mutta vaihteisto ei lukitse "pykäliä" vaan pienelläkin kaasunpainalluksella kierrokset nousee reippaasti. Ajoin kotiin ja muutaman päivän seisomisen jälkeen lähdin ajamaan, samat oireet yhä.

Manuaalipykälät ei toimi. Cruise ei toimi.

Ulkomaisilta foorumeilta löysin kikan kokeilla että tankkikorkki ja -luukku ovat kiinni. Ei muutosta. Ajattelin kokeilla ottaa akun miinusnavan irti muutamaksi minuutiksi (ilmeisesti tässä Subarussa ei haittaa ja vain sähkölasit pitää opettaa uusiksi?).

Ventiilikoneistoja on kuulemma uusittu "hyvään hintaan" kun on merkkiliikkeisiin viety. Tosin nämä löytämäni keskustelut ovat yleensä olleet esim. jenkkifoorumeilta ja hieman eri malleja ja laatikoita.

Kellään kokemuksia, vinkkejä, mahdollisia vikakohteita, remonttihintoja ja ehkä jopa kikkoja jos tämä on vain tilapäinen häiriö ja saa kotikonstein pois?

Kiitos!

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 678
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 03 Syys 2019, 13:38

Lukee ne koodit nyt ekaks, kun se kerta valoja polttaa.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 06 Syys 2019, 12:46

Tilasin OBD2-kaapelin jota mainostettiin Subaru FreeSSM -yhteensopivaksi. Koitan katsoa mitä sillä löytyy.

yason
Viestit: 205
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja yason » 06 Syys 2019, 15:45

Tapio- kirjoitti:Tilasin OBD2-kaapelin jota mainostettiin Subaru FreeSSM -yhteensopivaksi. Koitan katsoa mitä sillä löytyy.


Oisko tohon linkkiä?
Outback MY10 diesel/mt

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 06 Syys 2019, 17:03

Hajonneen vaihteiston tilalle bildelsbasenista ostetussa CVT vaihteistossa oli samat oireet, paitsi että se ei liikkunut ollenkaan. Ostin ebayn kautta jenkeistä käytetyn venttiilipöydän noin 300 euron hintaan sisältäen rahdit, tullit ja alvit. Vaihdoin itse pihassa ja nyt toimii kuin junan vessa! Uusi venttiilipöytä maksaa Suomessa 2096,23 euroa.

Vikakoodit olivat P2750 ja P0841, mutta samanlaiset oireet voi tulla muistakin koodeista. Meillä oli halkeama paineputken kohdalla, mutta joku viallinen solenoidi tai anturi voi antaa samat koodit.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 06 Syys 2019, 21:49

yason kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:Tilasin OBD2-kaapelin jota mainostettiin Subaru FreeSSM -yhteensopivaksi. Koitan katsoa mitä sillä löytyy.


Oisko tohon linkkiä?


https://www.elekma.com/usb_-_obd2_kaapeli

Ei ole vielä saapunut mutta ainakin lähetys tapahtui nopeasti.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 07 Syys 2019, 12:35

Kai-tzu kirjoitti:Hajonneen vaihteiston tilalle bildelsbasenista ostetussa CVT vaihteistossa oli samat oireet, paitsi että se ei liikkunut ollenkaan. Ostin ebayn kautta jenkeistä käytetyn venttiilipöydän noin 300 euron hintaan sisältäen rahdit, tullit ja alvit. Vaihdoin itse pihassa ja nyt toimii kuin junan vessa! Uusi venttiilipöytä maksaa Suomessa 2096,23 euroa.

Vikakoodit olivat P2750 ja P0841, mutta samanlaiset oireet voi tulla muistakin koodeista. Meillä oli halkeama paineputken kohdalla, mutta joku viallinen solenoidi tai anturi voi antaa samat koodit.


Kiitos tiedosta. Kävin lukemassa kirjoituksiasi, ilmeisesti bensakone.

Katsoin jo valmiiksi osatarjontaa ja ne vähäiset löydöt (valve body, torque converter lockup solenoid, muutama muu) ovat kyllä TR690:een mutta kaikissa on listattu vain bensamallit eli liekö sitten dieselin TR690:ssa venttiilikoneisto jne. erilaiset vai onko kyse vain tiedon puutteesta.

Hankalaa löytää tietoa ja varaosia verrattuna yleisempiin autoihin. :(

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 08 Syys 2019, 08:31

Tapio- kirjoitti:Kiitos tiedosta. Kävin lukemassa kirjoituksiasi, ilmeisesti bensakone.

Katsoin jo valmiiksi osatarjontaa ja ne vähäiset löydöt (valve body, torque converter lockup solenoid, muutama muu) ovat kyllä TR690:een mutta kaikissa on listattu vain bensamallit eli liekö sitten dieselin TR690:ssa venttiilikoneisto jne. erilaiset vai onko kyse vain tiedon puutteesta.

Hankalaa löytää tietoa ja varaosia verrattuna yleisempiin autoihin. :(


Juu benskakone. Osanumerosta selviää onko sama vai eri. Mikä on vaIhteiston tarkka tyyppikoodi? Siis numero/kirjainyhdistelmä TR69 jälkeen.

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 08 Syys 2019, 09:14

Onko vaihteistoon koskaan vaihdettu öljyt? Samanlaisia oireita voi tulla jos öljy on saastunut tai sitä on liian vähän.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 09 Syys 2019, 10:48

Kai-tzu kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:Kiitos tiedosta. Kävin lukemassa kirjoituksiasi, ilmeisesti bensakone.

Katsoin jo valmiiksi osatarjontaa ja ne vähäiset löydöt (valve body, torque converter lockup solenoid, muutama muu) ovat kyllä TR690:een mutta kaikissa on listattu vain bensamallit eli liekö sitten dieselin TR690:ssa venttiilikoneisto jne. erilaiset vai onko kyse vain tiedon puutteesta.

Hankalaa löytää tietoa ja varaosia verrattuna yleisempiin autoihin. :(


Juu benskakone. Osanumerosta selviää onko sama vai eri. Mikä on vaIhteiston tarkka tyyppikoodi? Siis numero/kirjainyhdistelmä TR69 jälkeen.


Pitääpä kaivella tarkka koodi jostain. Ehkä FreeSSM näyttää sen kunhan johto saapuu tai sitten auton tyyppikilpi. Rekisteriotteessa ei ainakaan ole mainittu.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 09 Syys 2019, 10:53

Kai-tzu kirjoitti:Onko vaihteistoon koskaan vaihdettu öljyt? Samanlaisia oireita voi tulla jos öljy on saastunut tai sitä on liian vähän.


Ei ole vaihdettu. Auton historian aikana parikin kertaa merkkihuollosta kysytty kannattaisiko vaihtaa vaikka ei ole huolto-ohjelmassa ja vastaus oli ettei tähän vaihdeta Subarun ohjeistuksen mukaan eivätkä siten vaihtotyötä tarjoa eivätkä suosittele teetettäväksi muuallakaan mm. saastumisriskin takia.

3AHG
Jäsen
Viestit: 238
Liittynyt: 15 Maalis 2017, 20:06

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja 3AHG » 09 Syys 2019, 11:14

On kyllä meleko paksua juttua että mm. saastumisvaaran takia ei kannata vaihtaa. Käsittämätöntä että tuommosta puhetta voi vielä merkkihuollolta tulla. Jokaisen kotinikkarinkin tulee jo tietää että mikään öljy ei ole ikuista... :angry4:
:driving:
MY10 Forester EJ204 4EAT

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 307
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja JuhaH » 09 Syys 2019, 15:39

Merkkiliikkeiden ja yleisemmin myös maahantuojan/Subarun kanta CVT:n öljynvaihtoon on käsittämätön. Se ei kuulu Suomessa huolto-ohjelmiin, eikä merkkihuollot sitä ehdota eli pitää osata erikseen kysyä. Luulisi lisähuoltopalveluiden myynti olevan parasta rahantuloa liikkeille?

Mutta tuo jos jossakin vielä kieltäytyvät erikseen tekemästä eivätkä suosittele teettämään muuallakaan on jo kelvotonta palvelua.

Jenkeissä/Kanadassa CVT-öljyistä on tarkastus huolto-ohjelmassa ja ohjeistus vaihdosta (parista eri lähteestä keräiltyä, Googlella noita löytyy):

CVT transmission oil
Inspection 48tkm / 96tkm / 144tkm
Replace only under severe driving or towing conditions.

Severe driving conditions usually involve one or many of the following factors on a regular basis:

Stop-and-go or city driving
Trips of under 10 miles
Dusty driving conditions
Extremely cold weather
Idling for long periods of time
Carrying a heavy load or towing a trailer

Päivittäinen käyttö Suomen olosuhteissa menee siis tuohon "severe driving conditions" määritelmään helposti...
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 09 Syys 2019, 19:28

Tapio- kirjoitti:Pitääpä kaivella tarkka koodi jostain. Ehkä FreeSSM näyttää sen kunhan johto saapuu tai sitten auton tyyppikilpi. Rekisteriotteessa ei ainakaan ole mainittu.


Kuljettajan puoleisessa B-pilarissa pitäisi löytyä kilpi jossa on vaihteiston tyyppikoodi.

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 09 Syys 2019, 19:38

JuhaH kirjoitti:Merkkiliikkeiden ja yleisemmin myös maahantuojan/Subarun kanta CVT:n öljynvaihtoon on käsittämätön. Se ei kuulu Suomessa huolto-ohjelmiin, eikä merkkihuollot sitä ehdota eli pitää osata erikseen kysyä. Luulisi lisähuoltopalveluiden myynti olevan parasta rahantuloa liikkeille?

Mutta tuo jos jossakin vielä kieltäytyvät erikseen tekemästä eivätkä suosittele teettämään muuallakaan on jo kelvotonta palvelua.

Jenkeissä/Kanadassa CVT-öljyistä on tarkastus huolto-ohjelmassa ja ohjeistus vaihdosta (parista eri lähteestä keräiltyä, Googlella noita löytyy):

CVT transmission oil
Inspection 48tkm / 96tkm / 144tkm
Replace only under severe driving or towing conditions.

Severe driving conditions usually involve one or many of the following factors on a regular basis:

Stop-and-go or city driving
Trips of under 10 miles
Dusty driving conditions
Extremely cold weather
Idling for long periods of time
Carrying a heavy load or towing a trailer

Päivittäinen käyttö Suomen olosuhteissa menee siis tuohon "severe driving conditions" määritelmään helposti...



Merkkiliikkeiden kannattaisi tutustua ohjekirjaan. Katso kohta 6 oheisessa kuvassa joka on Legacy vm. 2011 ohjekirjasta.

IMG_0745.jpg
IMG_0745.jpg (475.87 KiB) Katsottu 1183 kertaa

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 13 Syys 2019, 18:20

OBD2-USB -johto on vieläkin matkalla mutta lainasin kaverilta jonkinlaista ELM327-bluetooth palikkaa ja asensin kännykkään pari ilmaista sovellusta.

Koodit P0700 Request AT MIL On ja P2763 Lock-up Duty Solenoid Circuit High.

Näillä sovelluksilla ei voinut nollata kumpaakaan. Tai ainakaan eivät hävinneet mihinkään.

Ilmeisesti nettiarvuuttelu meni oikein ja venttiilipöydän lock-up solenoidi on sitten vainaa. Eli käytännössä pitää ryhtyä etsimään vaihtotyön tekijää.

Tai sitten kokeilla tilata Kiinasta pelkkä solenoidi ja katsoa toimiiko se, jos joku paja suostuu sen vaihtamaan.

Mutta jenkkifoorumeilta luin myös että näitä solenoideja on rikkoutunut jonkin momentinmuuntimen osan heikon laadun takia eli sieltä on metallisilppua lähtenyt ja jumittanut jonkun solenoideista. Näissä tapauksissa oli sitten uusittu sekä momentinmuunnin että venttiilipöytä. Yhteensä tonneja.

Jos tässä on sama, lienee vaara että solenoideja jumiutuu lisää jos ei momentinmuunninta vaihda samalla.

Noista merkkiliikkeistä ja niiden huolloista kun on ollut puhe, niin ylläolevissa tapauksissa monille on tarjottu ainoastaan koko laatikon vaihtoa. Mutta toisessa merkkiliikkeessä on saatettu tarjota momentinmuunnin+venttiilipöytä.

Kehtaakohan tuolla vielä ajaa 300km korjaamolle? Ettei syö momentinmuunninta tai muita osia huonoksi pienelläkin ajolla?

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 14 Syys 2019, 09:03

Tapio- kirjoitti:Mutta jenkkifoorumeilta luin myös että näitä solenoideja on rikkoutunut jonkin momentinmuuntimen osan heikon laadun takia eli sieltä on metallisilppua lähtenyt ja jumittanut jonkun solenoideista. Näissä tapauksissa oli sitten uusittu sekä momentinmuunnin että venttiilipöytä. Yhteensä tonneja.

Jos tässä on sama, lienee vaara että solenoideja jumiutuu lisää jos ei momentinmuunninta vaihda samalla.


Tuo nyt on lähinnä arvailua. Siinähän on suodatin välissä, joten ei sinne nyt mitään metallisilppua pääse, vaan ne on sitten pieniä metallihiukkasia mitä sinne pääsee, ja tuon laatikon rakenne tuottaa muutenkin paljon metallihiukkasia vaikkei momentinmuuntimessa olisi mitään vikaa. Sanoisin että suurin ongelma näissä on se että laiminlyödään öljynvaihtoja joilla noita hiukkasia saadaan pois huuhdeltua.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 14 Syys 2019, 19:13

Kai-tzu kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:Mutta jenkkifoorumeilta luin myös että näitä solenoideja on rikkoutunut jonkin momentinmuuntimen osan heikon laadun takia eli sieltä on metallisilppua lähtenyt ja jumittanut jonkun solenoideista. Näissä tapauksissa oli sitten uusittu sekä momentinmuunnin että venttiilipöytä. Yhteensä tonneja.

Jos tässä on sama, lienee vaara että solenoideja jumiutuu lisää jos ei momentinmuunninta vaihda samalla.


Tuo nyt on lähinnä arvailua. Siinähän on suodatin välissä, joten ei sinne nyt mitään metallisilppua pääse, vaan ne on sitten pieniä metallihiukkasia mitä sinne pääsee, ja tuon laatikon rakenne tuottaa muutenkin paljon metallihiukkasia vaikkei momentinmuuntimessa olisi mitään vikaa. Sanoisin että suurin ongelma näissä on se että laiminlyödään öljynvaihtoja joilla noita hiukkasia saadaan pois huuhdeltua.


Ehkä sillä ei sitten ole mitään yhteyttä. Joka tapauksessa alla materiaalia momentinmuuntimen laakeriongelmasta. Laakerin tyyppi vaihdettiin 2014 alusta.
https://manualzz.com/doc/22817331/subar ... troduction
Liitteet
Capture.JPG
Capture.JPG (79.91 KiB) Katsottu 913 kertaa

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 15 Syys 2019, 10:13

Tapio- kirjoitti:Ehkä sillä ei sitten ole mitään yhteyttä. Joka tapauksessa alla materiaalia momentinmuuntimen laakeriongelmasta. Laakerin tyyppi vaihdettiin 2014 alusta.
https://manualzz.com/doc/22817331/subar ... troduction


Tuon mukaan laakeriongelma voi tukkia jonkun öljykanavan jonka avulla alennetaan lock-up painetta, joten vika ei välttämättä ole solenoidissa. Tässä tapauksessa olisi tärkeä mitata lock-up solenoidin vastus ohm-mittarilla. Lisätietoja miten ja arvot löydät alta:

https://atracom.blob.core.windows.net/w ... uction.pdf

En ole täysin varma, mutta luulen että kyseessä on Lock-up Duty solenoidi. Voit varmuuden vuoksi myös mitata Lock-up on/off solenoidin, tai samalla vaikka kaikki, niitä on yhteensä seitsemän.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 15 Syys 2019, 16:03

Kai-tzu kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:Ehkä sillä ei sitten ole mitään yhteyttä. Joka tapauksessa alla materiaalia momentinmuuntimen laakeriongelmasta. Laakerin tyyppi vaihdettiin 2014 alusta.
https://manualzz.com/doc/22817331/subar ... troduction


Tuon mukaan laakeriongelma voi tukkia jonkun öljykanavan jonka avulla alennetaan lock-up painetta, joten vika ei välttämättä ole solenoidissa. Tässä tapauksessa olisi tärkeä mitata lock-up solenoidin vastus ohm-mittarilla. Lisätietoja miten ja arvot löydät alta:

https://atracom.blob.core.windows.net/w ... uction.pdf

En ole täysin varma, mutta luulen että kyseessä on Lock-up Duty solenoidi. Voit varmuuden vuoksi myös mitata Lock-up on/off solenoidin, tai samalla vaikka kaikki, niitä on yhteensä seitsemän.


Jep, lock up duty solenoid vaikuttaa tällä hetkellä todennäköisimmältä.

Vaihteiston päällä olevan T4-liittimen kautta voisin mitata mutta siihen käsiksi pääsemiseksi pitää varmaan purkaa konetilasta jotain pois tieltä. Tuskin onnistuu pimeässä parkkihallissa.

Mietin tuota 300km matkaa tai muuta tilapäisajoa ilman lock-up toimintoa. Yksi vaara lienee että vaihteistoöljy ylikuumenee kun momentinmuunnin pyörii pelkän öljyn voimalla?

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 16 Syys 2019, 12:37

Tapio- kirjoitti:
Kai-tzu kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:
Jep, lock up duty solenoid vaikuttaa tällä hetkellä todennäköisimmältä.

Vaihteiston päällä olevan T4-liittimen kautta voisin mitata mutta siihen käsiksi pääsemiseksi pitää varmaan purkaa konetilasta jotain pois tieltä. Tuskin onnistuu pimeässä parkkihallissa.

Mietin tuota 300km matkaa tai muuta tilapäisajoa ilman lock-up toimintoa. Yksi vaara lienee että vaihteistoöljy ylikuumenee kun momentinmuunnin pyörii pelkän öljyn voimalla?


N. 10km/80kmh testin jälkeen "Car Scanner" kertoi CVT Fluid tempiksi 56 celsiusta joten sen perusteella ei heti kuumene. Tosin sama applikaatio väitti että moottoriöljyn lämpötila on yli 200 astetta ennen ja jälkeen ajon joten tiedä häntä.

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 16 Syys 2019, 21:32

Tapio- kirjoitti:
Kai-tzu kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:Mietin tuota 300km matkaa tai muuta tilapäisajoa ilman lock-up toimintoa. Yksi vaara lienee että vaihteistoöljy ylikuumenee kun momentinmuunnin pyörii pelkän öljyn voimalla?


En lähtisi 300km matkalle. Riskinä on, että ajaminen tekee enemmän vahinkoa.

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 18 Syys 2019, 12:01

Kysyin Suomesta merkkihuollosta mielipidettä. Kuulemma "muutamia" tapauksia on heilläkin ollut ja näissä on vaihdettu koko laatikko. Arveli että metallia öljyn seassa. Neuvoi kokeilemaan aluksi huuhtelua/pesua koneella ja uudet öljyt. Siten saattaa solenoidit lähteä pelaamaan. Epäilen kun vikakoodit eivät poistuneet nollaamalla eikä koeajoilla. Työ menee lisäksi hukkaan jos ei auta ja laatikon joutuu avaamaan jolloin öljyt vaihdetaan joka tapauksessa.

Mielenkiintoista vielä etteivät normaalisti vaihda öljyjä, mutta nyt ehdottavat kun on tavallaan myöhäistä. Venttiilipöydän vaihtoa ei maininnut vaan käytetyn laatikon etsintää Euroopanlaajuisesti. Uuden laatikon hintaa ei sanonut mutta kuulemma maksaa liikaa auton arvoon nähden (veikkaan yli 10 tuhatta). Tässä mallissa ei muuten ole mitään huolto-ohjekirjaa. Omistajan käsikirja vain sanoo että vaihteistossa ei ole öljytikkua ja tarvittaessa ota yhteys huoltoon.

Asuinmaassani tähän asti sain yhden ytimekkään vastauksen (merkkihuolto) että varaosa maksaa n. 1700 e ("hydrauliset solenoidit" eli oletan että tarkoittaa koko venttiilipöytää).

FreeSSM ei saanut mitään yhteyttä. Romraiderin asennuksesta (ja siihen tarvittavista mallikohtaisista koodinpätkistä) en ottanut tolkkua. Kaikki linkit johtivat kymmenen vuoden takaisiin tiedostoihin ja monet linkit hävinneet kokonaan. Mutta eiköhän diagnoosit ole minun puoleltani jo tehty.

Vaihteiston koodi muuten on TR690G1DCA.

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 18 Syys 2019, 13:02

En löydä mitään tietoa TR690G1DCA venttiilikoneistosta, joten osanumero pitäisi selvittää merkkihuollon kautta. Käsittääkseni huuhtelu öljynvaihto voi auttaa jos solenoidi on tukossa. Jos se on sähköisesti viallinen, ei auta muu kuin solenoidin vaihto. T4-liittimestä pitäisi katsoa ohm-mittarilla onko sähköisesti kunnossa vai ei.

Recrolta löytyisi muuten kunnostettu TR690G1DCA:

https://www.ebay.com/itm/AUTOMATIKGETRI ... SwF1hclOSg

http://recro.eu/fi/

Hellsteniltä voit myös pyytää tarjousta kunnostetuista laatikoista:
http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 18 Syys 2019, 14:01

Kai-tzu kirjoitti:En löydä mitään tietoa TR690G1DCA venttiilikoneistosta, joten osanumero pitäisi selvittää merkkihuollon kautta. Käsittääkseni huuhtelu öljynvaihto voi auttaa jos solenoidi on tukossa. Jos se on sähköisesti viallinen, ei auta muu kuin solenoidin vaihto. T4-liittimestä pitäisi katsoa ohm-mittarilla onko sähköisesti kunnossa vai ei.

Recrolta löytyisi muuten kunnostettu TR690G1DCA:

https://www.ebay.com/itm/AUTOMATIKGETRI ... SwF1hclOSg

http://recro.eu/fi/

Hellsteniltä voit myös pyytää tarjousta kunnostetuista laatikoista:
http://www.hellstenvaxellador.se/fi-FI


Kiitos vinkeistä. Vähän edullisempi kuin mitä aiemmin löysin (5000e suoraan purkuautosta Saksassa).

T4-liittimeen ei vaan taida mitenkään päästä mittailemaan kun vaihteisto on autossa paikallaan?

En ole löytänyt netistä ohjeita ja konetilaan kurkkimalla arvelin että liittimet ovat varmaan pitkällä vaihteistotunnelin sisällä piilossa.

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 18 Syys 2019, 15:02

Tapio- kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Vähän edullisempi kuin mitä aiemmin löysin (5000e suoraan purkuautosta Saksassa).

T4-liittimeen ei vaan taida mitenkään päästä mittailemaan kun vaihteisto on autossa paikallaan?

En ole löytänyt netistä ohjeita ja konetilaan kurkkimalla arvelin että liittimet ovat varmaan pitkällä vaihteistotunnelin sisällä piilossa.


En tiedä dieselistä, mutta bensaversiossa siihen pääsee helposti (harmaa liitin oheisessa kuvassa).

images.jpeg
images.jpeg (9.53 KiB) Katsottu 451 kertaa

Tapio-
Viestit: 13
Liittynyt: 03 Syys 2019, 12:03

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Tapio- » 18 Syys 2019, 15:19

Kai-tzu kirjoitti:
Tapio- kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Vähän edullisempi kuin mitä aiemmin löysin (5000e suoraan purkuautosta Saksassa).

T4-liittimeen ei vaan taida mitenkään päästä mittailemaan kun vaihteisto on autossa paikallaan?

En ole löytänyt netistä ohjeita ja konetilaan kurkkimalla arvelin että liittimet ovat varmaan pitkällä vaihteistotunnelin sisällä piilossa.


En tiedä dieselistä, mutta bensaversiossa siihen pääsee helposti (harmaa liitin oheisessa kuvassa).


Bensamallissa liittimet ovat siis konetilassa näkyvillä ilman apulaitteiden tms. purkamista?

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 18 Syys 2019, 15:54

Tapio- kirjoitti:Bensamallissa liittimet ovat siis konetilassa näkyvillä ilman apulaitteiden tms. purkamista?


Kyllä.

Edit: katsoin kuvia dieselin konetilasta. Näyttää olevan aika täynnä tavaraa tuo konetila, turbon välijäähdytin pitäisi ainakin poistaa että siihen pääsee. Helpompi olisi mitata ohjausboksin liittimestä. En tiedä dieselistä, mutta bensaversiossa se löytyy kojelaudan alta.

FLYSUB
Viestit: 23
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 14:12

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja FLYSUB » 20 Syys 2019, 11:52

Lähtökohtaisesti tuo CVT vaihteisto on äärirajoilla tuon diesel moottorin kanssa, joten se ei tule kestämään. Siksi subaru lopettikin dieselin valmistuksen ja kaikessa hiljaisuudessa myös 1.6dit on hävinnyt levorgista.
CVT vaihteisto on ehkä huonoin vaihteisto päällä maan, vaikka mukava onkin. Sen voi uutena ostaa ja ajaa sen 3 vuotta mutta sen jälkeen siitä ei ole muutakuin haittaa.
Ruotsissa on kymmeniä ellei satoja diesel CVT vaihteistoja hajonnut ja nimenomaan ketjutyyppinen hihna hajonnut sekä variaattorilautaset kuluneet, jolloin se alkaa luistamaan. Myös youtubessa videoita subarun CVT vioista runsaasti.

Kyllä Subaru on niin mennyt metsään kun tuollaisen vaihteiston päätti autoihinsa laittaa. Enää ei tule 8 subarua omistaneena 9. subarua tähän taloon. Ainakaan automaattivaihteistolla olevaa. Tosin eihän muuta enää saakaan, kun CVT vaihteistolla? Paitsi BRZ. Sit kai wrx STI, mut nekin poistuu tai on jo poistunut. Kunnon momentinmuunnin vaihteisto vaikka 9-vaihteisena olisi erittäin modernia, eikä veisi asiakkaita pois merkin luota. Käsittämätöntä myös tuo moottoripaletti. Missä kunnon turbo koneet? Nyt vain hengettömiä 2 litran vapareja ja vielä onneton dynamo hybridi.

Avatar
tuRboman
Viestit: 459
Liittynyt: 06 Maalis 2015, 22:18

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja tuRboman » 20 Syys 2019, 13:04

Erikoinen juttu kun ( jos? ) dieseleissä ei CVT kestä. Kuitenkin jenkeillä myydään CVT laatikolla painavaa Ascent mallia turbo-koneella, samaten uus OB tulee XT versiossa turbona, ja Forester XT on ollut CVT laatikolla myynnissä. 3.6 koneella OB ollut CVT laatikoineen. Kaikissa vääntöä samat kuin dieseleissä. Liekö dieselin vääntö värinöineen matalilla kierroksilla sitten ongelma? Ruotsin ongelmat kuulostaa siksikin kummalta kun niitä ei Suomessa ole?
Jenkeissä myyty Subaruita ennätysmäärät viime vuosina ja CVT laatikoin varustettuja tehokkaampia malleja muutama satatuhatta. Luulis sieltäkin kuuluvan enemmän älämölöä?

Toki niitä hajonnut on. Mutta onko enemmän kuin muita laatikoita?
Subaru Outback 2.5i CVT 2015
Subaru Forester 2.5XT at 2006

Avatar
JuhaH
Toimihenkilö
Viestit: 307
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 21:21

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja JuhaH » 20 Syys 2019, 14:47

FLYSUB viitannee mm. tähän uutiseen: https://teknikensvarld.se/varning-for-v ... ar-310587/ (Google Translate versio suomeksi) ?

Täysin ongelmattomia CVT:t ei siis ole, mutta kovin jyrkkiä johtopäätöksiä en noiden tapausten perusteella vielä itse vetäisi.. Ja yleensäkin väittäisin että CVT:ssä pitäytyminen ja dieseleiden + bensaturbojen häviäminen Euroopasta on enemmän Subarun jääräpäisyyttä, sekä Euroopan myyntimäärien ja päästösäännösten kanssa taistelua.

Se että olisiko esim. hyvä "perinteinen" 7-9 vaihteinen momentinmuunninvaihteisto ollut parempi kehityskohde kuin CVT on sitten oma juttunsa.. todennäköisesti ei ainakaan olisi ollut huonompi?
Subaru Levorg GT '16
ex-Subaru Legacy Sedan 2.5i CVT '12
ex-Subaru Legacy Sedan 2.0TD '08

jaalto65
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 20 Syys 2019, 22:54

Minun käsittääkseni nuo Subarun käyttämät CVT:t on JATCOn valmistamia. Ottakaa nyt huomioon että sama pulju ruokkii myös sellaisia merkkejä kuin Nissan, Mazda, Isuzu, Suzuki, BMW, Volkswagen, MG Rover Group ja Land Rover. Niiden osalta pitäisi kuulua samaa valitusta jos ongelma olisi erityisen laaja ja merkittävä? Vai myykö JATCO Subarulle huonompaa tavaraa kuin muille?
Legacy stw 2.0TD -08

Kai-tzu
Viestit: 47
Liittynyt: 21 Marras 2018, 15:00

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja Kai-tzu » 21 Syys 2019, 09:22

jaalto65 kirjoitti:Minun käsittääkseni nuo Subarun käyttämät CVT:t on JATCOn valmistamia. Ottakaa nyt huomioon että sama pulju ruokkii myös sellaisia merkkejä kuin Nissan, Mazda, Isuzu, Suzuki, BMW, Volkswagen, MG Rover Group ja Land Rover. Niiden osalta pitäisi kuulua samaa valitusta jos ongelma olisi erityisen laaja ja merkittävä? Vai myykö JATCO Subarulle huonompaa tavaraa kuin muille?


Subaru valmistaa Lineartronic CVT vaihteistonsa itse.

In-house production at Fuji Heavy Industries
Fuji Heavy Industries, known as the Subaru brand, manufactures its proprietary Lineartronic CVTs in-house. The Japanese carmaker has been dropping out multi-speed ATs in favor of the CVTs on its Subaru vehicles. In 1987, it developed the world's first belt-type CVT for mass-production vehicles, offering the unit on the Justy. The Japanese carmaker currently produces its own CVTs at its Gunma Oizumi Plant. It also developed a new longitudinally mounted chain-type CVT for AWD vehicles with its unique horizontally opposed engines. FHI installed the new units on Legacy and Exiga in 2009. The carmaker currently produces all the CVTs for its Subaru vehicles in-house.

https://www.marklines.com/en/report_all ... ort_area_1

jaalto65
Viestit: 128
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: AT OIL TEMP vilkkuu ja muita valoja palaa, vaihteisto ei lukitu

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 21 Syys 2019, 22:49

No niinpä näkyy olevankin. Aikajana näkyy menevän niin, että kolmeloviset tulivat suoraan JATCOlta, neliloviset perustuivat ensin JATCOn tuotteeseen, mutta 4EAT:n kohdalla siirryttiin vähän väljempään yhteistyöhön. 5EAT perustui taas vuorostaan JATCOn tuotteeseen vaikka Fuji Heavy Industries sen itse tekikin. CVT on ihan Subarun oma soppa. Aina oppii uutta.
Legacy stw 2.0TD -08


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa