Hankinnassa Outback vm. 2010

Yleistä keskustelua Subarujen tekniikasta
Rexar
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Tammi 2020, 20:02

Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja Rexar » 10 Tammi 2020, 20:25

Hei,

Nyt olisi kiikarissa Subaru Outback 2,5i VA CVT Business ja vuosimallina 2010 ja kilometrejä on kertynyt karvan vajaa 140tkm. Tietoa olen yrittänyt Outbackeista netistä etsiä sen minkä osaan ja löydän. Aikalailla vähänlaisesti suomalaista keskustelua ja tietoutta yleensäkin Outbackista löytyy (ainakin kun vertaa joihinkin muihin merkkeihin) ja ajattelin sitten rekisteröityä tänne ja pyytää vinkkejä ja neuvoja mitä kannattaa kyseisestä mallista tietää katsoa oston hetkellä :dontknow:

Outbackia nähnyt liikenteessä siellä täällä ja tiloja olen yrittänyt kuikuilla katsoa, netistä tästä löytyykin jo paremmin kuin tekniikkapuolesta. Mihin autoon vertaisitte tiloiltaan Outbackia, joku on verrannut Mondeoon ja joku on tiloja kehunut tilaviksi. Miten vertaisitte esim. MB E farkkuun, siihen tiloiltaan tietenkin häviää, mutta onko ero suuren suuri esim. tavaratilaltaan? Mahtuuko Outbackissa matkustamaan 4-henkinen perhe ilman suurta tuskastumista, onko kokemuksia :!: Kulutus näyttäisi Outbackilla tuossa vuosimallissa olevan sekalaisessa ajossa sen noin 9l/100km, riippuen tietysti käyttäjästä.

Entä sitten tekniikkapuolta noilla kilometreillä, huoltokirjan ja myyjän mukaan on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja leimoja löytyy tasaisesti merkkihuolloista vuosien varrelta. Viimeisimmäksi tähän yksilöön on tehty huoltokirjan mukaan seuraavat:

- moottoriöljyt+suodatin
- jakopäänhihna
- kannentiivisteet+tasohionta
- jäähdytysnesteet

Tätä huoltoa jäinkin miettimään... Eli on ilmeisesti Subaruille suhteellisen tyypillinen palaminen/vuoto tapahtunut kannentiivisteessä, kilmometrejä tuolloin ollut noin 120tkm. Uskaltaisiko kokeneemmat lähteä ostamaan yksilöä :?: Nuo on kyllä tehty ihan merkkiliikkeessä ja sinne soittelin ja kyselinkin asiasta, siellä kyllä vakuuttelivat että homma tietenkin tehdään heillä hyvin, että huoletta voi tarttua. Mutta mitä ajattelette, voiko tuollaisessa tiivisteen palamisessa/vuodossa tulla jotain isompaa vauriota, joka tulisi vastaan sitten tässä vuosien varrella? Toisaalta on kyllä hyvä että tuo iso remppa ja jakopää laitettu jo.

Mites yleensä tuo CVT Subarulla? Tästä kyllä olen lueskellut että kai CVT suht luotettava on? Huolto-ohjelmaan ei öljyjen vaihtoa kuulu, joten tuskin tähänkään sitä on tehty, merkintöjä ei ainakaan löydy. Se olisi varmasti järkevää tehdä, jos kaupat toteutuu. Mitä noin yleensä voisi olettaa Subarun CVT:n kestävän? Tarkoitus olisi autoa kuitenkin pitää useita vuosia, jos siihen tykästyy.

Ruostumisesta olen myös lueskellut, tämä yksilö kuulemma pitäisi olla ns. ruosteeton, mitkä paikat ruostuu pahiten? Ja auto on siis kauempana, niin katsomaan en vielä ole päässyt.

Mitäpä muuta huomioitavaa keksisitte, mitä voisitte mahdollisesti aloittelevalle Subaru-kuskille suositella katsottavaksi? Ennen en Subarua ole omistanut. :driving:

yason
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja yason » 11 Tammi 2020, 00:02

Rexar kirjoitti:Outbackia nähnyt liikenteessä siellä täällä ja tiloja olen yrittänyt kuikuilla katsoa, netistä tästä löytyykin jo paremmin kuin tekniikkapuolesta. Mihin autoon vertaisitte tiloiltaan Outbackia, joku on verrannut Mondeoon ja joku on tiloja kehunut tilaviksi. Miten vertaisitte esim. MB E farkkuun, siihen tiloiltaan tietenkin häviää, mutta onko ero suuren suuri esim. tavaratilaltaan? Mahtuuko Outbackissa matkustamaan 4-henkinen perhe ilman suurta tuskastumista, onko kokemuksia


2010-mallinenhan on isompi kuin edeltäjämalli, tila tuskin on ensimmäinen ongelma. Takakontti on kuitenkin farkkukorin kontti eikä tuollaisen citymaasturin kontti. Suurempia vertailutiloja täytyy yleensä hakea vanhemmista autoista. Isommissakin kokoluokissa nykyautojen tilat ovat niin ahtaat, että Outback yleensä erottuu joukosta edukseen. Käy nyt jossain lähiliikkeessä istumassa vastaavanlaisessa mallissa, niin tiedät itse.

Rexar kirjoitti:Mutta mitä ajattelette, voiko tuollaisessa tiivisteen palamisessa/vuodossa tulla jotain isompaa vauriota, joka tulisi vastaan sitten tässä vuosien varrella?


Kansihan voi taipua kieroon tai haljeta, jos oikein kuumaksi pääsee käymään. Mutta koneistamossa testataan kyllä kannen tiiveys vuotojen ja halkeamien varalta (tai kai rahalla saa pelkän hionnan, mutta ei sitä kantta ole järkeä koneistaa, ellei tiedetä, että kansi on ehjä). Jos kansi on ollut kovin vääntynyt, niin oletettavasti se on myös pultattu hionnan jälkeen kiinni penkkiin ja tarkistettu, että nokka-akselien laakeripukit on vielä senkin jälkeen (toleranssien sisällä) linjassa. Mutta en minä tuosta olisi huolissani, kannentiivisteitä on vaihdettu autoihin iät ja ajat, jos ovat syystä tai toisesta alkaneet vuotaa; ei se mitään aivokirurgiaa ole. Ja etenkin Subaru-liikkeeltä olettaisi, etteivät ole ihan ensimmäistä kertaa kansipahvia vaihtamassa :D

Rexar kirjoitti:Ruostumisesta olen myös lueskellut, tämä yksilö kuulemma pitäisi olla ns. ruosteeton, mitkä paikat ruostuu pahiten? Ja auto on siis kauempana, niin katsomaan en vielä ole päässyt.


En ole lukenut tämän mallisten Outbackien ruostumisesta kovinkaan paljon. Omasta 2010-mallisesta en ole vielä löytänyt mitään vakavaa paitsi kiinni ruostuneita pultteja :-D Pohjapuolella tukivarsissa ja akseleissa samanlaista pintaruostetta kuin muissakin autoissa(ni). Päälipellithän näissä kestää hyvin.
Outback MY10 diesel/mt

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 746
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 11 Tammi 2020, 01:30

Ja kakspuolikkaan ongelmakohtahan on aina ollu kansipahvit, joskin yllättävän aikasin tossa menny. Mutta eiköhän sinne oo kunnon pahvit lykätty, että ajaa banaa vaikka kuinka pitkään ilman murheita.

Avatar
-teme-
Jäsen
Viestit: 631
Liittynyt: 29 Tammi 2015, 06:28
Paikkakunta: Kuopio

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja -teme- » 11 Tammi 2020, 07:02

cvt öljynvaihto kannatta tehdä heti jos kaupoille pääset ja sen jälkeen vaihella niitä 60-90tkm käytöstä riippuen.
Ikinä ennen ei oo sattunut, ja taas tapahtu

Subaru Legacy STW boxerdiesel -08
Subaru Outback 2.5 -08 380tkm and still going!
Lynx Xtrim RE 850 -18
Ex Subaru legacy B4 RSK -99 Ex.Lynx Boondocker RE 800 -15 Ex.Lynx Rave RE 600 -12

Avatar
Haiduk
Viestit: 144
Liittynyt: 24 Touko 2016, 13:29

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja Haiduk » 11 Tammi 2020, 11:44

Ilman muuta uskaltaisin tuota harkita vaikka on kansipahvit vaihdettu. Niinkuin tuossa todettiin niin se ei mikään ylitsepääsemätön temppu ole osaavalta huoltoliikkeeltä. Jakopää tuossa kuuluisi vaihtaa 150tkm välein, mutta ilmeisesti on sitten tehty etukäteen samalla kansipahvien kanssa.

Yksittäistapauksia olen kuullut, että CVT on vaihteisto on hajonnut mutta en sanoisi sen, enkä kansipahvien olevan ko. automallin ongelma. Näitä löytyy myös aika paljon ajettuina ilman sen kummempia ongelmia. Kaveri on ajanut samaa vuosmallia olevalla Legacylla 2.0 koneella noin 250tkm ilman sen suurempia huolia, eikä ole edes vaihteistoöljyjä vaiheltu. Suosittelisin jokatapauksessa vähintään valutus&täyttö huollon siihen tehdä.

Valotehon kanssa umpioissa näissä on ollut ongelmia. Korvauskäytäntö on vaihellut suuresti aina umpioiden ilmaiseen vaihtoon asti. Omalla kohdalla näyttäisi olevan vielä ihan Ok 130tkm kohdalla, mutta toisaalta koko umpio on alkanut haalistumaan ja vielä sisäpuolelta :angry4: . Nuo kannattaa tsekkaa auton kohdalla myös.
MY10 Subaru Legacy Sport 2.5i CVT

Rexar
Viestit: 2
Liittynyt: 10 Tammi 2020, 20:02

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja Rexar » 11 Tammi 2020, 22:25

Suuret kiitokset jo vastanneille ja vinkkejä antaneille :thumbsup:

Miten tuota kansihommaa voisi noin niinkuin koeajolla ja tarkastelulla tsekata, ainakin, ettei nyt mitään öljy-/nestevuotoja päällepäin ja pohjassa näy, tuskin oikein muuten?

Mites tuon CVT:n käyttäytyminen ajossa, sellaista vaihteistoa en ole kuin hyvin lyhyesti testannut Lexus RX:ssä. Eli varmastikin minkäänlaisia pykäliä tai nykäisiyjä ei pitäisi huomata?

Sitten noista umpioista, niistä löysinkin hyvän ketjun myöhään eilen kun tätä foorumia selailin. Huolestuttavalta vaikutti, että niinkin monista mennyt valotehoja lyhyistä valoista. Ja mikä pahinta, niin kuulemma siis uudet umpiot maksaa jopa 2000e-2500e :wtf: Tai sitten umpioiden huolto ulkomailla muutamia satasia. Eikö Suomessa mikään liike noita kunnosta tai eikö tosiaan Outbackiin löydä jotain muita tarvikeumpioita tms.? Miten käytännössä tuon valotehon voisi autoa tarkastellessa todeta, jos ei ns. uutta vertailuautoa ole vieressä? Voiko umpion sisälle lampulla katsottaessa todeta hilseilyä tms.? Ja kun ei tuollaisen valotehosta ole kokemusta, sekä jos koeajo tapahtuu valoisaan aikaan tai korkeintaan hämärässä? :dontknow:

Tiloiltaan tosiaan Outbackeja olen kuikuillut milloin parkkipaikoilla niitä olen nähnyt, sekä kuvista, niin tavaratila vaikuttaisi aika matalalta, allekirjoitatteko tätä? Jostain lueskelin että johtuu tosiaan nelivedon rakenteesta takana tms. Ainakin "koiraverkko" tuohon pitäisi ehken laittaa, niin tavaratilaa voisi hyöhyntää ylemmäs. Mistä löytyisi kohtuuhintaisia verkkoja/kaltereita, kun mitä katselin, niin aika hinnakkaita nuo malliin suunnitellut kalterit on (200e-250e). Toki jos jostain käytettynä saisi.

Mites yleensä varaosien saatavuus ja hinta. Yleisesti olen lueskellut, että hinnakkaampia on Subarun varaosat. Yleisesti näyttää olevan saatavuus esim. Motonetissa ja Fixuksella melko rajoitettua, yllätti myös, että AutoDoc ei myöskään ollut niin täydellisen kattava varaosien saatavuudessa. Mistä olette osia tilanneet ja onko Suomessa jotain liikettä, missä olisi kohtuu hinta ja myös hyvä valikoima?

jaalto65
Viestit: 137
Liittynyt: 02 Joulu 2017, 16:26

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja jaalto65 » 11 Tammi 2020, 23:32

Rexar kirjoitti: Tiloiltaan tosiaan Outbackeja olen kuikuillut milloin parkkipaikoilla niitä olen nähnyt, sekä kuvista, niin tavaratila vaikuttaisi aika matalalta, allekirjoitatteko tätä? Jostain lueskelin että johtuu tosiaan nelivedon rakenteesta takana tms. Ainakin "koiraverkko" tuohon pitäisi ehken laittaa, niin tavaratilaa voisi hyöhyntää ylemmäs. Mistä löytyisi kohtuuhintaisia verkkoja/kaltereita, kun mitä katselin, niin aika hinnakkaita nuo malliin suunnitellut kalterit on (200e-250e). Toki jos jostain käytettynä saisi.


https://www.zooplus.fi/shop/koirat/kuljetus/turvaverkot/turvaverkot_ja_turvaristikot/141648
Tuommoinen on ollut nelos-legassani jo yli kaksi vuotta. Miinukset: kurja asentaa, ruma, rempulan oloinen. Plussat: halpa, tekee tehtävänsä.
Mitat kannattaa tsekata että sopii varmasti kyseiseen korimalliin.
Legacy stw 2.0TD -08

Reetuhai2
Jäsen
Viestit: 746
Liittynyt: 28 Tammi 2015, 20:32
Paikkakunta: Vihti

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja Reetuhai2 » 12 Tammi 2020, 14:27

Jokuhan oli latviaan lähettäny heijastinpinnat pinnotettaviks, ja hyvin oli kuulemma onnistunu. Oliko pari sataa ollu rahteineen päivineen. Varaosat saa kyllä perus varaosaliikkeestä, eikä ne sen enempää maksa kun muihinkaan.

yason
Viestit: 229
Liittynyt: 19 Huhti 2017, 09:07

Re: Hankinnassa Outback vm. 2010

ViestiKirjoittaja yason » 12 Tammi 2020, 16:34

Rexar kirjoitti:Miten tuota kansihommaa voisi noin niinkuin koeajolla ja tarkastelulla tsekata, ainakin, ettei nyt mitään öljy-/nestevuotoja päällepäin ja pohjassa näy, tuskin oikein muuten?


Ei siitä oikein pysty sanomaan juuta tai jaata, eikä näy päälle päin mitenkään. Samanlainen kannentiiviste siellä on tehtaalla asennettuna kuin jälkeenpäin vaihdettunakin, uusittu tiiviste todennäköisesti laadukkaampikin. En tuota miettisi sen enempää. Noh, kannattaa esimerkiksi katsoa, ettei moottorissa näy tiivistepintojen välistä monen millin silikonipurseita, milloin voisi kyllä epäillä, että onko ne muutkaan moottorityöt sitten tehty taidolla...

Ne öljy- ja nestevuodot pitää tutkia joka tapauksessa käytettyä ostaessa ja yrittää selvittää, ettei ole nesteet sekaisin, vaikka olisi alkuperäinenkin kannentiiviste.

Rexar kirjoitti:Sitten noista umpioista, niistä löysinkin hyvän ketjun myöhään eilen kun tätä foorumia selailin. Huolestuttavalta vaikutti, että niinkin monista mennyt valotehoja lyhyistä valoista. Ja mikä pahinta, niin kuulemma siis uudet umpiot maksaa jopa 2000e-2500e :wtf: Tai sitten umpioiden huolto ulkomailla muutamia satasia. Eikö Suomessa mikään liike noita kunnosta tai eikö tosiaan Outbackiin löydä jotain muita tarvikeumpioita tms.?


Kun valmistaja ei todennäköisesti maksa -10 autoon uusia umpioita, niin sanoisin että toi Retrofitlabin bixenon-projektoripaketti on se ratkaisu, josta kannattaa poiketa vain hyvällä syyllä. Samalla saa xenon-lisäpitkät. Tilaa vaikka sopiva paketti itse ja asennuta jossain sopivalla pajalla, ellet tykkää viettää yhtä sunnuntai-iltapäivää autotallissa. Kolmatta vuotta mennään niillä eikä valittamista.

Rexar kirjoitti:Miten käytännössä tuon valotehon voisi autoa tarkastellessa todeta, jos ei ns. uutta vertailuautoa ole vieressä? Voiko umpion sisälle lampulla katsottaessa todeta hilseilyä tms.? Ja kun ei tuollaisen valotehosta ole kokemusta, sekä jos koeajo tapahtuu valoisaan aikaan tai korkeintaan hämärässä? :dontknow:


Projektoreista huomasi kyllä hilseilyn purettuna, mutta en muista, pystyikö sitä tarkistamaan ulkoapäin. Pimeällä ongelman huomaa kyllä sokeakin kanakin siitä, kun ei lyhdyillä näe montaa metriä kauemmas... Valoisalla ei helpolla huomaa, kun valoahan rikkinäisistäkin projektoreista sinänsä lähtee, ne valonsäteet vaan kimpoilevat vähän minne sattuu, eli ajovalot eivät valaise mitään. Kannattaa suhtautua niin, että lampuille pitää jossain vaiheessa kuitenkin tehdä jotain ja jos auton mukana tulevat ovatkin ok tai jo kenties vaihdettu, niin se on vaan kotiinpäin.
Outback MY10 diesel/mt


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa