Facen puolella lupailin tällaista ketjua foorumille ja tässä se nyt on. Tämän on tarkoitus olla suhteellisen vapaamuotoinen kertomus ajastani otsikon auton kanssa alkaen 13.9.2015 ja päättyen toivon mukaan aikaisintaan 13.9.2025. Arvioisin, että matkaa auton mittariin tulee tuossa ajassa noin 150 000km. Kyseessä on siis jatkokertomus siitä, miten käy, kun DIY osaamaton yrittää ottaa käyttikseksi auton, joka poikkeaa hieman massasta.
Palataan siis kaupantekohetkeen. Mittarilukema oli ostettaessa 168 762km ja autoon oli juuri ennen kauppaa vaihdettu öljyt ja suodatin koneeseen (Mobil 5W/50 Peak Life), sekä laatikkoon (Subarun omat öljyt, tarkemmin en tiedä). Vikoja jotka havaitsin ostohetkellä: Ilmastointi ei toimi, tuulilasissa halkeama (ei näkökentässä), kesärenkaat aivan loppu. Lisäksi auto vaikutti nuhaiselta, mutta ajattelin, että se nyt vain on sellainen, etenkin kun edellinen auto oli ihan suorituskykyinen. Autoon oli kuitenkin myös tehty kaikenlaista, eli muutokset ja parannukset:
Täydellinen koneremontti n. 154 900km. Männät Wössner (92), runkolaakerit ja kiertokankien laakerit ACL, Kiertokanget H-profiili (Eagle?), kansien tiivisteet Cometic, kansien pultit ARP, kannet ja akselit koneistettu. (Japan Motors n. 5000,00e mukaan lukien muut rempat) Vaihteisto ja perä 5v. JDM versio. Turbo STI mallin todennäköisesti VF43, downpipe mallia Bellmouth eli etummainen katti poistettu. Koko putkisto erilainen kuin vakiossa. Samalla oli tehty etujarruhuolto, ilmastointihuolto ja ilmeisesti myös letkuilla ohitettu ahtosolenoidi. Ilmeisesti myös kytkin on vaihdettu (sintteri) ja bensapumppu (Walbro 400hv asti). (Näistä voimansiirtoon ja bensapumppuun liittyvät toimenpiteet tehty myöhemmin ja ilmeisesti edellisen omistajan toimesta.)
No ajoin auton kotiin ja pesin, imuroin, tsekkailin paikkoja, poistin lisävalojen ballastit, kun iskivät kipinää maskin raosta yms. tarkistelin nesteet, mukaan lukien jäähdytinnesteen pakkaskeston. Koska tarkoitus kuitenkin oli tehdä tästä pitkäaikainen investointi, niin käytin auton myös kovavahauksessa. Rekisteröinnit yms. mukaan lukien tässä vaiheessa rahaa oli kulunut 133,50e. Tästä alkaa sitten oma käyttöhistoria:
Ostettu talveksi käytetyt Nokian kitkarenkaat koossa 225/40/18 200,00e - 28.09.15.
Laitettu em. renkaat vanteille ja autoon alle 30,00e - 28.09.15 / 169 967km.
Massattu pyöräkoteloja yms. hieman Tectylillä - 28.09.15 / 169 967km.
Tässä paikkeilla aloin huomaamaan bensan hajua jos tankkasi täyteen.
Tutkittu bensatankin yläosaa ja kiristetty tankin kannen mutterit 29.09.15 / 170 031km.
Jälkikiristetty vanteiden mutterit @120Nm - 29.09.15 / 170 142km.
Ostettu moottoriöljyä 4 litraa Mobil Peak Life 5W/50 (Motonet) 29,90e - 27.10.15.
Lisätty moottoriöljyä (5W/50 Mobil) 0,75 litraa 28.10.15 / 170 632km.
Bensatankin tiivisteen vaihto (Kone-Kauppi) 78,60e - 29.10.15 / 171 748km.
Yritetty itse kiristää tankin kansi puupalikan ja tiivistemassan kanssa. Kannen pulteista yksi on hajonnut ja siksi tiivisteen vaihto ei todennäköisesti korjaa bensiinivuotoa. Seurataan tilannetta edelleen. Lisäksi suunnattu oikea sumuvalo oikein. - 29.10.15 / 171 819km.
Merkkihuoltokaan ei siis saanut korjattua tankin pinnapulttia, mikä oli lähinnä se syy miksi juuri sinne vein tiivisteen vaihtoon ja lopputulos oli tässä kohdin se, että edelleen bensaa vuotaa. Foorumilla samalla sain infoa siitä, että 0,7bar ei ole vakioahtopaine ja että ahtopaine autossani ei käyttäydy kuten sen pitäisi. Foorumin kautta sain myös parikin tarjousta auton säätämiseksi ja tsekkaamiseksi. Tartuin ensimmäiseen ja olen valintaani erittäin tyytyväinen.
Moottorin tarkistus ja säätö, letkujen vaihtoja (Scoobytune) - 03.11.15 / 172 262km.
Auto siis saatiin säätöihin ja se toimi hienosti, ahtosolenoidi kytkettiin takaisin käyttöön ja ylipäänsä letkut oikein, kotimatkalla kuitenkin alkoi paukuttaa putkeen oikein kunnolla ja palasin vielä säätöpaikalle jossa:
Lisää letkujen vaihtoja yms. ja tulppien vaihto. Lisäksi ostettu turbon lämpösuojan kiinnityslevy, käyty vielä läpi ecun kartat, resetoitu ecu yms. yms. (Scoobytune) - 03.11.15 / 172 515km.
Näistä ei kuitenkaan apua ongelmiin.
Huohotinletkujen puhdistus, tehty väliaikainen lämpösuoja turbolle. - 08.11.15 / 173 012km.
Ja koska bensaa vuosi yhä ylhäältä niin...
Yritetty uudelleen itse kiristää tankin kansi puupalikan ja tiivistemassan ja metallilevyn kanssa, sekä peittää reikä samalla. - 15.11.15 / 173 246km.
Sitten olikin aika palata pajalle, jossa odottivat uudet osat, syyllisiksi epäiltyjä korvaamaan.
Uudet (harmaat, käytetyt) puolat ja niiden ohjelmointi eculle, uusi laturi ja laturin hihna, turbon lämpösuoja ja sulakediodi. (Scoobytune) - 21.11.15 / 173 757km.
Tämän jälkeen hevoset palasivat pellin alle ja pätkiminen loppui. Vanha laturi oli käyttäytynyt ajossa läppärin mukaan oudosti ja autossa oli paikoillaan kolme mustaa ja yksi harmaa puola. Kokonaissumma kaikelle työlle ja osille mitä autoon näillä kahdella (oikeastaan kolmella) visiitillä tehtiin oli 970,00e - en erittele sen tarkemmin, koska en tiedä mitä mieltä säätäjä siitä olisi. Omasta mielestä summa on vähintäänkin ok. Auto on nyt säädetty hiukan alle 1,3bar piikkiahdoille ja minusta on käyttöautoksi riittävän ripeä.
Samalla reissulla mukaan tarttui uudet kesävanteet.
Uudet 17” Japan Racing vanteet 300,00e - 21.11.15.
Laturia vaihtaessa kävi vielä ilmi, että joku kyläseppä oli vaihtanut yhden hihnapyöristä jossain vaiheessa ja uusi laturin hihna oli sitten niukin naukin sopiva ääriasentoon kiristettynä. Vaan sepä alkoi vinkumaan aika pian. Vanha laturi ja hihna olivat vinkuneet jo jonkin aikaa.. Siis.
Uusittu vielä toistamiseen laturin hihna sopivampaan. (Motonet) 8,90e - 22.11.15 / 174 144km.
Tästä katsoisin ehkä, että alkaa ostovaiheessa olleiden käpyjen korjaamisen jälkeinen aika - siitä huolimatta, että ilmastointi on edelleen kaputt ja tuulilasi samoin. Nyt auto kuitenkin on muuten asiallisessa käyttökunnossa. (Poislukien ohjauskulmat...)
Lisätty moottoriöljyä (5W/50 Mobil) 0,70 litraa 01.12.15 / 174 669km.
Ehdin nauttimaan autosta muutaman sata km kun joku rysäytti takapuskuriin. No onneksi niin pienellä nopeudella, että vauriot jäivät maalipinnan ongelmiin. Siitä syystä kuitenkin jouduin ostamaan teippiä ja askartelin mukamas lastaussuojan puskurin yläosaan, josta maali halkeili.
Ostettu moottoriöljyä 4 litraa Mobil Peak Life 5W/50, öljynsuodatin AMC ja hiilikuituteippilevyä (Motonet) 52,10e - 05.12.15
Tehty takapuskuriin hiilikuituteippaus vauriokohtaan - 05.12.15 / 174 820km.
Sitten sattumalta pääsin auton alle ja huomasin, että massa oli kulunut pois muutamasta kohdasta. Sille sitten seuraava fiksi.
Putsattu, kuivattu ja massattu (Tectyl) ongelmakohtia pohjassa - 13.12.15 / 175 163km.
Ostettu paperinen raitisilmansuodatin (Motonet) 11,90e - 31.12.15
Vaihdettu raitisilmansuodatin - 01.01.16 / 176 061km.
Kätevä antimekaanikko sai kyllä suodattimen vaihdettua, mutta rikkoi sen kannen. Jeesusteippi pelasti. Vaihdon jälkeen autoa vaivannut ikkunoiden huurtuminen katosi.
Ensimmäisillä liukkailla (ja kaikilla sen jälkeisillä) hämmästytti auton hermostunut käytös ja taipumus lähteä ikään kuin sladiin oikealle jopa suoralla tiellä. Foorumin ystävällisellä avustuksella sain idean mistä on kyse ja säädätin auton ohjauskulmat. Ja kyllä vain, molempien takarenkaiden auraus pielessä, vasemman oikein kunnolla. Säätö ja hermostuneisuus katosi.
Ohjauskulmien tarkistus ja säätö (Auto Vikkula) 55,00e - 08.01.16 / 176 318km.
Lisätty moottoriöljyä (5W/50 Mobil) 0,40 litraa 31.01.16 / 177 170km.
Vasen eturengas paikkautettu - naula oli siinä 15,00e - 04.02.16 / 177 349.
Alusta asti olin ajoittain huomaavinani, että vasen vanne kerää enemmän jarrupölyä. En kuitenkaan huomannut mitään muuta erikoista, eikä sen puolen jarru kuumentunut tms. Kunnes sitten alkoi kuumeta kuitenkin.. Eli vasen alamäntä juntturassa.
Vasemman etujarrun yhtä mäntää herkistelty - 20.02.16 / 177 828km.
Jarrun herkistely tuntuu auttaneen, ei jumita enää. Saattaa olla, että kuluttaa vähän vähemmän bensaakin nyt.. 11-12 litraa sadalla on mennyt tähän mennessä. Velimies hoisi tämän homman.
Tulevaisuutta ajatellen hahmottelin tällaisen huolto-ohjelmapohjan itselleni.
Öljyt ja suodatin moottoriin 10 000km välein /1x vuosi (n. 180 000km)
Raitisilmansuodatin 20 000km välein (n. 200 000km)
Vaihteistoöljyt 30 000km välein (n. 200 000km)
Ilmansuodatin vaihto 30 000km välein (n. 200 000km)
Tulpat vaihto 50 000km välein (n. 230 000km)
Peräöljyt 50 000km välein (n. 230 000km)
Jarrunesteet vaihto 60 000km välein (n. 230 000km)
Bensansuodatin vaihto 80 000km välein (n. 250 000km)
Jakohihnan yms. vaihto 100 000km välein (n. 250 000km)
Näistä tosin jarrunesteet ajattelin vaihdattaa jo tuossa 180tkm huollossa, mikä on siis kohta käsillä. Joko siinä samassa, tai sitten kesärenkaiden vaihdon yhteydessä täytyy vaihtaa myös etujarrupalat, koska yksi paloista on jumittaneen männän takia kulunut aivan vinoon. Lisäksi käsijarru täytyy säädättää tuossa huollossa. Kesävanteet on maalarilla ja renkaiksi tulee Ling Long Greenmaxit 215/45/17 koossa.
Tähän mennessä siis noin 9 100km ja rahaa on palanut 1884,90e. Toivottavasti seuraava 9tkm on halvempi, vaikka siihen nuo rengaskulut vielä tulevatkin. Bensatankkia on tarkoitus vielä kerran yrittää tiivistää, nyt nestemäisellä metallilla ja pellinpalalla.
Kuvia autosta ja joitain videoita mm. ahtopaineesta ennen ja jälkeen löytyy toisesta ketjusta:
viewtopic.php?f=10&t=2180EDIT:
Huolto-ohjelmaan muutos:
Jarrunesteet vaihto 50 000km välein (n. 180 000km ja sitten n. 230 000km)
Jarrunesteet vaihdetaan nyt siis keväällä varmuuden vuoksi.
EDIT: Kuluissa ei ole polttoainekuluja, eikä vakuutuksia tai käyttömaksuja yms.