Jampsu kirjoitti:Menny kyllä niin naurettavaks nää subarun uudet "nelivedot" että ei enää löydy sopivaa käyttöautoa subarun mallistosta.
Lohimies kirjoitti:Mistä mallivuodesta eteenpäin neliveto alkoi mennä vihkoon? Kaikki CVT:llä varustetut? Tietää vaan pysyä erossa, ja ostelee Japanista noita vanhempia sen perusteella.
Mauri H kirjoitti:Mä luulen että päästöt on suurin syy. Kytketävällä nelikolla ne saadaan vaan niin alas, ja kun ne suoraan vaikuttaa autoveroon ja autojen myyntiin niin pakko se on pelleillä.
Sehän riippuu siitä tasan miten sitä lukkoa ohjataan. Kaikki väliltä 50/50-100/0 on mahdollisia. Noissa on vielä vastus lukon ohjauksessa joka tekee esijännityksen vaikka lukkoa ei ohjattaisikaan.tuRboman kirjoitti:Ilman keskitasauspyörästöä tuollainen 60/40-50/50 ei vaan ole mahdollinen. Se on mainosmiesten pölinää. Subaruoutback.org sivulta löytyy logattua dataa. Kyllä se menee 50/50-100/0.
mechanix kirjoitti:Sehän riippuu siitä tasan miten sitä lukkoa ohjataan. Kaikki väliltä 50/50-100/0 on mahdollisia. Noissa on vielä vastus lukon ohjauksessa joka tekee esijännityksen vaikka lukkoa ei ohjattaisikaan.tuRboman kirjoitti:Ilman keskitasauspyörästöä tuollainen 60/40-50/50 ei vaan ole mahdollinen. Se on mainosmiesten pölinää. Subaruoutback.org sivulta löytyy logattua dataa. Kyllä se menee 50/50-100/0.
mechanix kirjoitti: Noissa on vielä vastus lukon ohjauksessa joka tekee esijännityksen vaikka lukkoa ei ohjattaisikaan.
Ohjaus on käsittääkseni pulssitusta ja ON pulssin kestoa % jaksosta muutellaan. Eli periaatteessa PWM säätö.yason kirjoitti:mechanix kirjoitti:Sehän riippuu siitä tasan miten sitä lukkoa ohjataan. Kaikki väliltä 50/50-100/0 on mahdollisia. Noissa on vielä vastus lukon ohjauksessa joka tekee esijännityksen vaikka lukkoa ei ohjattaisikaan.tuRboman kirjoitti:Ilman keskitasauspyörästöä tuollainen 60/40-50/50 ei vaan ole mahdollinen. Se on mainosmiesten pölinää. Subaruoutback.org sivulta löytyy logattua dataa. Kyllä se menee 50/50-100/0.
Mites tollasta monilevykytkintä ohjataan puolittaiseen tilaan ilman, että ne levyt kärähtää hiukankaan kauemmin ajettaessa? Vai kytkeekö se sitä päälle ja pois N kertaa sekunnissa?
yason kirjoitti:mechanix kirjoitti:Sehän riippuu siitä tasan miten sitä lukkoa ohjataan. Kaikki väliltä 50/50-100/0 on mahdollisia. Noissa on vielä vastus lukon ohjauksessa joka tekee esijännityksen vaikka lukkoa ei ohjattaisikaan.tuRboman kirjoitti:Ilman keskitasauspyörästöä tuollainen 60/40-50/50 ei vaan ole mahdollinen. Se on mainosmiesten pölinää. Subaruoutback.org sivulta löytyy logattua dataa. Kyllä se menee 50/50-100/0.
Mites tollasta monilevykytkintä ohjataan puolittaiseen tilaan ilman, että ne levyt kärähtää hiukankaan kauemmin ajettaessa? Vai kytkeekö se sitä päälle ja pois N kertaa sekunnissa?
tuRboman kirjoitti:mechanix kirjoitti: Noissa on vielä vastus lukon ohjauksessa joka tekee esijännityksen vaikka lukkoa ei ohjattaisikaan.
Tämä oli mulle täysin uutta. Kerro lisää ja mieluusti jotain linkkiä tai luettavaa aiheesta. Kiinnostaa tosissaan.
Sandman1 kirjoitti:Kyllähän noi öljyssä uivat kytkimet kestää aika paljon luistoa. Varsinkin kun noi CVT-lootat vetää sitä öljyäkin aika paljon. Enemmän öljyä=enemmän lämpöä sitovaa massaa.
Käytännössä pwm ohjauksella säädetään lukon öljynpainetta eli levyt kyllä lepää toisiaan vasten oikeastaan koko ajan.yason kirjoitti:Sandman1 kirjoitti:Kyllähän noi öljyssä uivat kytkimet kestää aika paljon luistoa. Varsinkin kun noi CVT-lootat vetää sitä öljyäkin aika paljon. Enemmän öljyä=enemmän lämpöä sitovaa massaa.
Mut ei kai mikään mekaaninen pinta kestä jatkuvaa liukukitkaa ns. normaalikäytössä. Jarrut kuumenee hyvinkin äkkiä vaikkapa rata-ajossa. Jos lämpö hoidetaan pois öljyn mukana, niin jäljelle jää fyysinen kuluminen. Prätkänkin märkäkytkimen levyt saa kulumaan äkkiä, jos ei osaa käyttää kytkintä. Tai jos ajaa autoa siten, että jalka lepää hitusen kytkinpolkimella.
Tuon PWM:n mukaisen kytkemisen voin kuvitella toimivan jatkuvassa ajossakin.
mechanix kirjoitti:Käytännössä pwm ohjauksella säädetään lukon öljynpainetta eli levyt kyllä lepää toisiaan vasten oikeastaan koko ajan.
No joo, 10% voimanvälityssuhteella joka on vaan ns. esijännitys, mutta eturenkaiden alkaessa sutimaan, lukko kiristyy.yason kirjoitti:mechanix kirjoitti:Käytännössä pwm ohjauksella säädetään lukon öljynpainetta eli levyt kyllä lepää toisiaan vasten oikeastaan koko ajan.
Eli eivät vaan löyhästi hankaa toisiinsa ilman voimanvälitystä vaan oikeasti puristuvat toisiinsa puolittaisella paineella ja siirtävät myös osan voimasta? Ja levyt kestää tuota satoja tuhansia kilometrejä?
Sti330 kirjoitti:Minäpä hämmennän myös tätä lankaa vähän .
Rakensin edelliseen imprezaan -03 4EAT:hen RS25 sivustolta löytämäni ohjeen avulla C-solenoidin ohjaukseen tehovastuksen vaihtokytkimellä.
Tässä MPT hännässä tulee maksimi lukitus kun solenoidiin tarkoitettu PWM ohjaus ajetaankin tehovastuksella maihin eikä solenoidille.
Solenoidi ilmeisesti keventää lukitusta vähentämällä hydrauli painetta ja kun solenoidi on ilman ohjausta, niin lukko on kiinni.
Kun auto on sammuksissa tai vapaalla, niin öljyn painetta ei ole ja lukko on auki.
Huomasi hyvin kaartaessa parkkiruutuun tyhjäkäynnillä, niin auto ei jaksanut ryömiä perille.
Kun vaihtokytkimen käänsi solenoidin ohjaukselle, niin auto oikein nytkähti ja rullasi taas eteen päin.
Liikennevaloista oli mahtava lähteä liikenteeseen liukkaalla kun peräpää lähti heti mukaan vetoon.
Kytkimenä käytin vipu mallista vaihtokytkintä, joka oli rattiakselin suojakotelon kyljessä.
Siitä oli hyvä sormenpäällä käyttää kytkintä irroittamatta otetta ratista.
Vakio asetuksella pyrki jäämään jauhamaan eturenkailla tyhjää. Osasyy oli peltipakosarja. joka auttoi auton liikenteeseen huomattavan pienellä kaasun käytöllä, josta seurasi lukon ohjauksen myöhästyminen, koska kaasuläppäanturi ei antanut lukitsevaa käskyä C-solenoidille.
Myös pakkoykkösellä lukko on kiinteämpi. Luin jostain, että 1 vaihteella 60/40 ja pakkokakkosella 70/30 ja 3. vaihteella 80/20 menee perus jako.
D-vaihteella sitten selaa vetosuhde alueen läpi tilanteen mukaan nelivaihteisella perinteisellä "momentinmuunninlootalla".
Vastuksena käytin 15 ohmia / 25W tehovastusta jäähdytyslevyn välissä. Näkyy tuo johtohässäkkä olevan vielä tallessa, jos joku haluaa kokeilla.
Tuossa linkki viritykseen. https://redirect.viglink.com/?format=go ... Ft%3D99075
Ei kovin montaa viikkoa tullut tuota testailtua, kun tuli ostettua heräte ostoksena tuo STI, jossa on viskokeskitasauspyörästö.
Poistin kytkentä hässäkän ennen auton vaihtoa, ettei tottumaton kuski hajota lukkoa vahingossa.
Oli siinä merkkivalo mulla, josta näki milloin lukko on yhtä puuta.
Vaihtokytkimen saattoi vetää vauhdissa puolelta toiselle.
Kerran sain kuitenkin TCU:n limp modeen, kun käänsin oikein hitaasti kytkimen.
Silloin se power valo jäi vilkkumaan. Tämä taas resetoitoi, kun auton käynnisti uudelleen.
Käytin katsastuksessa myös auton, vaan ei inssi hoksannut kytkintä.
Tämähän MPT versio kestää ajaa jarrurullillakin N-asennolla.
Varmaan ois pompannut rullilta jos olisi ollut kytkin lukkoasennossa tai jostakin ois antanut periksi.
nemola kirjoitti:Eilen lukaisin tuon TM:n XV-koeajon läpi paperivesiosta ja siinä mainittiin, että aikoinaan kävivät maahantuojan kanssa läpi sen edellisen XV-mallin mäkeen jäännin koeajon olosuhteet yms.
Tomcat kirjoitti:Eikö tää ollu juuri se testi missä "vaihteisto" ylikuumeni kun TM urpot ajoi umpihangessa ajonhallinta päällä, kun manuskassa sanottiin että vastaavassa olosuhteessa pitää järjestelmä olla pois kytkettynä?
Voi olla myös vanhempi testi?
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa